4017-4018 schreef: ↑09 sep 2025, 13:03
Als iemand hem nog spot of weet op welke ritten hij planmatig wordt ingezet, laat maar weten!
Ik geloof dat je op minstens één van de websites waar je Eurostar-tickets of -reserveringen kunt kopen, je stoel kunt kiezen voordat je betaalt – en vervolgens kunt annuleren zonder verder te gaan. 373's hebben eerste klas in het midden, maar 374's hebben het aan de uiteinden, dus je kunt het verwachte type trein gemakkelijk afleiden uit het stoelenschema.
Eurostar heeft een pagina met “Treinupdates en dienstregelingen” waar je de treinen tussen Londen en Brussel en de treinen tussen Londen en Amsterdam kunt opzoeken. Als je de treinen naar Amsterdam aftrekt van de treinen naar Brussel, dan zie je welke treinen een 373 mogelijk zou kunnen rijden.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Als iemand hem nog spot of weet op welke ritten hij planmatig wordt ingezet, laat maar weten!
Ik geloof dat je op minstens één van de websites waar je Eurostar-tickets of -reserveringen kunt kopen, je stoel kunt kiezen voordat je betaalt – en vervolgens kunt annuleren zonder verder te gaan. 373's hebben eerste klas in het midden, maar 374's hebben het aan de uiteinden, dus je kunt het verwachte type trein gemakkelijk afleiden uit het stoelenschema.
Eurostar heeft een pagina met “Treinupdates en dienstregelingen” waar je de treinen tussen Londen en Brussel en de treinen tussen Londen en Amsterdam kunt opzoeken. Als je de treinen naar Amsterdam aftrekt van de treinen naar Brussel, dan zie je welke treinen een 373 mogelijk zou kunnen rijden.
Je gaat naar website Eurostar zoekt alle treinen Brussel Londen op en schrijft ze op. Nadien doe je hetzelfde voor Amsterdam. Elke nr die van Amsterdam komt zal je ook terugvinden in je lijstje vertrekkende uit Brussel. Dat zijn velaro treinen. Dat wat overblijft zijn de enige ritten die met een tmst kunnen rijden.
Ik geloof dat je op minstens één van de websites waar je Eurostar-tickets of -reserveringen kunt kopen, je stoel kunt kiezen
Op de Eurostar-website zie ik niet zo direct de stoel-keuze mogelijkheid.
Klopt, op de website van Eurostar kun je pas een zitplaats kiezen nadat je hebt betaald. Er zijn andere sites waar je een zitplaats kunt kiezen voordat je betaalt. Ik weet niet meer welke dat is, misschien B-Europe of RailEurope? Je zult even moeten zoeken om ze te vinden en ze allemaal te bekijken.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Ik ken geen website waar je voor Eurostar je zitplaats kunt kiezen. Vroeger kon je ook maar hoogstens een voorkeur opgeven, maar dat gaat ook niet meer. Je kun nu alleen na de boeking je zitplaats wijzigen op de Eurostar-website.
Voor Antwerpenaren die naar Parijs willen is het vaak veel voordeliger om een ticket vanaf/naar Rotterdam te boeken. Op BlueSky heeft iemand de vergelijking voor de maand januari gemaakt:
FLV-FGSP schreef: ↑18 sep 2025, 21:53
Voor Antwerpenaren die naar Parijs willen is het vaak veel voordeliger om een ticket vanaf/naar Rotterdam te boeken. Op BlueSky heeft iemand de vergelijking voor de maand januari gemaakt:
Helaas is dit een beetje een algemene trend. Iets langere afstanden zijn soms net iets minder populair en worden daardoor goedkoper aangeboden. Zo merk ik wel eens dat een ICE-reis vanaf Aachen naar Frankfurt of ergens anders in Duitsland vaak een stuk duurder is dan diezelfde reis vanuit Luik.
En vorige week merkte ik nog dat een ICE-reis Basel SBB - Brussel goedkoper werd aangeboden dan Basel Bad Bf - Brussel. Ook niet logisch, als je weet dat Basel Bad Bf net wat minder ver is. Het verschil zit hem in het feit dat Bad Bf door de Duitsers gezien wordt als een binnenlands station (het is eigendom van DB) en Basel SBB niet.
Ik moet er wel bij zeggen dat bovengenoemde voorbeelden niet altijd gelden; meestal is verder effectief duurder. En dan is het grote verschil tussen Rotterdam en Antwerpen wel opmerkelijk. De enige bedenking die ik daarbij heb: er wordt telkens de goedkoopste prijs van de dag weergegeven. Geldt dat grote verschil in prijs misschien enkel op de eerder onpopulaire uren? Zoals enkel voor de vroegste trein uit Rotterdam?
trainlovertje schreef: ↑19 sep 2025, 11:08
Helaas is dit een beetje een algemene trend. Iets langere afstanden zijn soms net iets minder populair en worden daardoor goedkoper aangeboden. Zo merk ik wel eens dat een ICE-reis vanaf Aachen naar Frankfurt of ergens anders in Duitsland vaak een stuk duurder is dan diezelfde reis vanuit Luik.
En vorige week merkte ik nog dat een ICE-reis Basel SBB - Brussel goedkoper werd aangeboden dan Basel Bad Bf - Brussel. Ook niet logisch, als je weet dat Basel Bad Bf net wat minder ver is. Het verschil zit hem in het feit dat Bad Bf door de Duitsers gezien wordt als een binnenlands station (het is eigendom van DB) en Basel SBB niet.
Ik moet er wel bij zeggen dat bovengenoemde voorbeelden niet altijd gelden; meestal is verder effectief duurder. En dan is het grote verschil tussen Rotterdam en Antwerpen wel opmerkelijk. De enige bedenking die ik daarbij heb: er wordt telkens de goedkoopste prijs van de dag weergegeven. Geldt dat grote verschil in prijs misschien enkel op de eerder onpopulaire uren? Zoals enkel voor de vroegste trein uit Rotterdam?
Dat laatste denk ik niet.
Ik heb er zomaar even eentje opgezocht (datum 14/10/2025), en de prijs is als volgt voor E9352 (13:58 in Rotterdam, 14:33 in Antwerpen) met jongerentarief (15-25 jaar):
• Rotterdam – Parijs: €30,00
• Antwerpen – Parijs: €125,00
trainlovertje schreef: ↑19 sep 2025, 11:08
Dat laatste denk ik niet.
Ik heb er zomaar even eentje opgezocht (datum 14/10/2025), en de prijs is als volgt voor E9352 (13:58 in Rotterdam, 14:33 in Antwerpen) met jongerentarief (15-25 jaar):
• Rotterdam – Parijs: €30,00
• Antwerpen – Parijs: €125,00
Zo vreemd is dat ook weer niet als je weet hoe hun systeem werkt. Er is een bepaald aantal tickets aan 30€ voor Rotterdam-Parijs en een ander aantal van 30€ tickets voor Antwerpen-Parijs. Eens die op zijn begint men een volgende batch van iets duurdere tickets te verkopen.
Dus ofwel is Antwerpen-Parijs veel populairder dan Rotterdam-Parijs, ofwel heeft Eurostar er gewoon niet heel veel voorzien.
De analyse van hoeveel tickets van welke prijsklasse op welke plaats voorzien moeten worden is een wetenschap apart, daar moet je geen logica achter zoeken.
Op zich zou de prijs van Rotterdam-Parijs dan evengoed mee omhoog gaan naar €120. Waarom zou Thalys/Eurostar per sé een Rotterdammer willen aantrekken als er in Antwerpen blijkbaar ook vraag is aan 4 keer de prijs.
TKR schreef: ↑19 sep 2025, 12:25Waarom zou Thalys/Eurostar per sé een Rotterdammer willen aantrekken als er in Antwerpen blijkbaar ook vraag is aan 4 keer de prijs.
Yield management houdt rekening met de (veronderstelde) vraagcurve per verbinding. Eurostar denkt dat de vraagelasticiteit in Rotterdam anders is dan in Antwerpen, en dat ze bijgevolg meer omzet gaan realiseren met een hoge prijs vanuit Antwerpen en een lage prijs vanuit Rotterdam.
Het is me al eerder opgevallen dat goedkope tarieven van/naar Antwerpen erg schaars zijn voor Eurostar. Ook tussen NL en Antwerpen.
Zolang er geen grotere treinen komen met meer zitplaatsen zal dat ook zo blijven vrees ik. De vraag is groter dan het aanbod, dus die goedkope plaatsen zijn direct weg.