Reservatieplicht in Eurocity Rotterdam-Brussel?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
BlackEagle

Reservatieplicht in Eurocity Rotterdam-Brussel?

Bericht door BlackEagle »

Hoi allen,

Wij hebben geprobeerd om via NMBS International een ticket te boeken van Utrecht naar Mechelen. Bij aankoop op het ticket blijkt dat gebonden te zijn aan een specifieke trein tussen Breda en Mechelen (vertrek om 17:42, in Breda dus). Is dat zo? Want ik had geen idee dat dat zou uitmaken en ik heb daar zelf in het verleden ook geen rekening mee gehouden (kan me ook niet herinneren dat het toen op het ticket stond).
ovspotter_be

Re: Reservatieplicht in Eurocity Rotterdam-Brussel?

Bericht door ovspotter_be »

Sinds een paar maanden geldt op de goedkoopste tarieven (Saver) inderdaad een treinbinding.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Er bestaat inderdaad treinbinding op de EuroCity (voor bepaalde tarieven), maar in geen geval een reservatieplicht. Mogelijkheid tot zitplaatsreservatie is er zelfs niet.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Het vreemde is dat het de prijs van een ticket ruim verdubbelt (van €14,8 naar €37). Dus eigenlijk is het beter om een tweede ticket Breda-Antwerpen (zelfs inclusief boete van €9) te betalen dan de High Flex te nemen.

Raar.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

BlackEagle schreef: 19 sep 2025, 12:27 Het vreemde is dat het de prijs van een ticket ruim verdubbelt (van €14,8 naar €37). Dus eigenlijk is het beter om een tweede ticket Breda-Antwerpen (zelfs inclusief boete van €9) te betalen dan de High Flex te nemen.

Raar.
Op de trein verkoopt men uiteraard enkel de volle prijs. Hoe het met de boordtoeslag zit voor internationale tickets, is mij niet duidelijk.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Ik dacht dat men op de EuroCity en EuroCity Direct de Nederlandse regels volgde, dus ticketprijs volgens Flex-tarief + €50 boordtarief.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 19 sep 2025, 15:50 Ik dacht dat men op de EuroCity en EuroCity Direct de Nederlandse regels volgde, dus ticketprijs volgens Flex-tarief + €50 boordtarief.
In de tijd van de Benelux was er een specifiek boordtarief voor internationale tickets naar de stopstations van die trein, dat vooral voor de kortere afstanden een hoge boordtoeslag had, maar zeker geen €50. Ik zou verwachten dat dat nog steeds zo is.
Plaats reactie