Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5483
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

dentheo schreef: 06 apr 2025, 10:46
giuseppe schreef: 05 apr 2025, 15:26
De bouwvergunning is een gewestelijke bevoegdheid, maar het gemeentelijke advies is hierin wel belangrijk. Maar uiteindelijk kan de minister van omgeving zo’n advies naast zich neer leggen. Maar waarschijnlijk volgt daarna een gang tot aan de raad van vergunningsbetwisting.
En de raad voor vergunningsbetwistingen gaat bijna alleen over paperassen en daarop sneuvelen de meeste...bijna nooit over de inhoud...
Dat is an sich geheel normaal: De RvVb kan enkel een besluit vernietigen dat in strijd is met de wetgeving of de algemene rechtsbeginselen van behoorlijk bestuur. De Raad is als rechtscollege niet bevoegd om zijn eigen beoordeling over de inhoud en opportuniteit van de zaak in de plaats te stellen van die van het bestuur, maar gaat enkel na of het bestuur zijn beoordelingsbevoegdheid naar behoren heeft uitgeoefend. Illustratie: wanneer een burger in beroep gaat tegen een vergunningsbeslissing, zal de RvVb enkel onderzoeken of de overheid de wettelijke regels heeft gevolgd bij het verlenen ervan en of de beslissing niet kennelijk onredelijk en afdoende gemotiveerd is. De RvVb beoordeelt echter niet of het een "goed" project is dat wordt vergund.
DR-fan
Berichten: 672
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 05 apr 2025, 21:38 Overigens zie ik op de kaart best ruimte om parkeerruimte te vormen, voor auto's en/of voor fietsen. En een bushalte is er al, alleen wordt die misschien "minder dan optimaal" bediend dezer dagen?

Eigenlijk lijkt dit stationnetje Holleken mij flink wat kansen te bieden om in die regio het vervoersaanbod te verbeteren, met beperkte kost. Maar de taalgrens is niet ver weg, dat maakt alles moeilijk, helaas helaas.
Dan zou je toch echt eens ter plaatse moeten gaan. Met "plaats voor parkaarruimte" bedoel je waarschijnlijk het veld langs spoor A, maar dit terrein is zeer heuvelachtig. Om maar te zeggen: de noordkant van de perrons ligt op een talud, de zuidkant in een vrij diepe insnijding. Bovendien zijn de toegangswegen zo smal dat zelfs 2 auto's er soms moeilijk kunnen kruisen. Ook de Hollebeekstraat, waar de bus rijdt, is totaal ongeschikt als toegangsweg (smal, bochtig). De bushalte ligt op 500m van de toegang tot het perron, niet echt dichtbij en ook deze straat is niet bepaald vlak. Nee, Holleken is echt geen alternatief voor Linkebeek.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door FLV-FGSP »

Maandagavond 15 september: vergadering van de gemeenteraad Linkebeek over de nieuwste versie van de GEN-plannen:
https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/u ... edden-2025.
groentje
Berichten: 7551
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Als dit betekent dat dit dossier eindelijk gedeblokkeerd raakt, kan ik er wel de voordelen van inzien. Spijtig van station Linkebeek, maar eerlijk, Moensberg komt zo dichtbij dat het eerder om een verhuizing van het station dan een echte sluiting, wat mij betreft. Voor het centrum van Linkebeek maakt het eigenlijk niet uit, beide zijn ongeveer even ver, en de Linkebekenaren die wél verder zullen moeten, waren vaak de grootste tegenstanders van de viersporigheid. Het gaat trouwens nog altijd maar om een slordige 10' te voet verder.
JonasV91
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door JonasV91 »

Goed dat er nu hopelijk wel vooruitgang geboekt zal worden.

Anderzijds wel absurd dat er een bottleneck van 700m gecreëerd wordt.
Er zullen nu toch net zoveel treinen passeren zoals met de viersporigheid?
Juist de kruisingen zullen in de dienstregeling op andere plaatsen zijn.

Dus vanaf de Lange Haagstraat (tussen Linkebeek en Holleken) zullen er dan wel 4 sporen zijn tot Nijvel?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door TKR »

JonasV91 schreef: 16 sep 2025, 23:27
Goed dat er nu hopelijk wel vooruitgang geboekt zal worden.

Anderzijds wel absurd dat er een bottleneck van 700m gecreëerd wordt.
Er zullen nu toch net zoveel treinen passeren zoals met de viersporigheid?
Juist de kruisingen zullen in de dienstregeling op andere plaatsen zijn.

Dus vanaf de Lange Haagstraat (tussen Linkebeek en Holleken) zullen er dan wel 4 sporen zijn tot Nijvel?
In Linkebeek halteren enkel S-treinen. Dat wil zeggen dat IC treinen hier dichterbij komen terwijl de S-trein stil staat.
Als je de halte schrapt rijden beide even snel en heb je dus nog redelijk wat capaciteit gewonnen op het spoor.

Natuurlijk zou je nog een hogere capaciteit hebben als je 4 sporen had, maar nu kan je dus al treinen met 5 minuten verschil over de lijn laten rijden ipv. 10, (ik zeg maar wat) omdat ze nu op z'n minst even snel over dit stuk lijn rijden.
stijn
Berichten: 339
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door stijn »

2 voor sporen voor minstens 4 12 jaar... dus... op termijn toch 4 sporen.
Tegen dat de lijn in Linkebeek goed en wel af is, kunnen de werken opnieuw beginnen om de boel op 4 sporen te brengen.

Met extra kosten dus. Allemaal op konto van politici wiens geichten dienden gered te worden.
Democratie is een slecht systeem... helaas het minst slechte dat we hebben.

BTW Vergis u niet... ik ben voor de democratie... het is gewoon verre van perfect.
Plaats reactie