Evolutie reizigersinformatie NMBS
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Smaken verschillen, maar geef mij maar een frisse en/of leuk klinkende jingle vooraf van ocharme 2 à 3 seconden dan enkel maar een stem die 1 of meerdere treinen aankondigt...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 994
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Als we kijken naar Brussel, dan zie je waarom dat niet kan. Er rijden 21 treinen per uur per richting door de NZV die in 2 talen moeten omgeroepen worden, dan heb je de 6 treinen naar de luchthaven die in 4 talen worden omgeroepen en dan ook nog eens TGV's, ECD's, Ouigo's, ICE's en Eurostars die ook in 4 talen worden aangekondigd. En dat is onder normale omstandigheden, wat als er zakkenrollers zijn, vertragingen, spoorveranderingen, stakingen om aan te kondigen,... Er is al amper tijd om de treinen aan te kondigen voordat ze weer vertrekken, die 2 seconden voor een belletje zullen voor problemen zorgen.
-
- Berichten: 2787
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Neen hoor, die twee seconden per trein die aangekondigd wordt leidt niet tot problemen. Er worden in de grote Brussels stations al wat ingekorte aangekondigingen gedaan tov de middelgrote stations.desirootje schreef: ↑21 jun 2025, 22:58 Als we kijken naar Brussel, dan zie je waarom dat niet kan. Er rijden 21 treinen per uur per richting door de NZV die in 2 talen moeten omgeroepen worden, dan heb je de 6 treinen naar de luchthaven die in 4 talen worden omgeroepen en dan ook nog eens TGV's, ECD's, Ouigo's, ICE's en Eurostars die ook in 4 talen worden aangekondigd. En dat is onder normale omstandigheden, wat als er zakkenrollers zijn, vertragingen, spoorveranderingen, stakingen om aan te kondigen,... Er is al amper tijd om de treinen aan te kondigen voordat ze weer vertrekken, die 2 seconden voor een belletje zullen voor problemen zorgen.
Trouwens, men heeft dat in het verleden al gedaan, ook in Brussel-Zuid herinner ik mij. Die ene seconde extra gaf echt geen probleem, al hoorde je die jingle wel frequent natuurlijk. Misschien wel té frequent in een station zoals Brussel-Zuid, waardoor het kan gaan irriteren.
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
In Denderleeuw zie ik op de infoschermen op het perron steevast dat zone A en B foutief vermeld worden.
Vb Als het fietsrijtuig volgens de app en de audio aankondiging vooraan is.
Dan staat op het infobord ook de eerste of de laatste wagon met een fietsteken (ik weet nooit hoe je de richting op die borden moet interpreteren, voor mij zou de eerste wagon rechts moeten staan omdat de trein zich in leesrichting beweegt).
Echter op het bord staan links en rechts onder de trein ook de zones A en B. Dit blijkt in de praktijk altijd omgekeerd te zijn van de werkelijkheid. Als het fietscompartiment zoals in de app en de aankondiging in het eerste rijtuig zitten en volgens het bord dit zone A moet zijn, dan is in de werkelijkheid dit in zone B en omgekeerd.
Ik kijk dus nooit meer op het bord om te weten waar ik moet staan met mijn fiets maar dus wel in de app.
Is er iets fout gelopen met de programmatie van die borden?
En kan men ook geen rijrichting aanduiden op dat bord, door bijvoorbeeld een pijl te zetten in de eerste wagon, zodat je het makkelijker kan interpreteren?
Vb Als het fietsrijtuig volgens de app en de audio aankondiging vooraan is.
Dan staat op het infobord ook de eerste of de laatste wagon met een fietsteken (ik weet nooit hoe je de richting op die borden moet interpreteren, voor mij zou de eerste wagon rechts moeten staan omdat de trein zich in leesrichting beweegt).
Echter op het bord staan links en rechts onder de trein ook de zones A en B. Dit blijkt in de praktijk altijd omgekeerd te zijn van de werkelijkheid. Als het fietscompartiment zoals in de app en de aankondiging in het eerste rijtuig zitten en volgens het bord dit zone A moet zijn, dan is in de werkelijkheid dit in zone B en omgekeerd.
Ik kijk dus nooit meer op het bord om te weten waar ik moet staan met mijn fiets maar dus wel in de app.
Is er iets fout gelopen met de programmatie van die borden?
En kan men ook geen rijrichting aanduiden op dat bord, door bijvoorbeeld een pijl te zetten in de eerste wagon, zodat je het makkelijker kan interpreteren?