Duitsland had een ambitieus plan voor de "Generalsanierung" van bijna alle hoofdlijnen. Helaas was het te ambitieus en met die achtergrond wordt de grondige opknapbeurt voor Keulen - Düren - Aken - grens 1 jaar uitgesteld tot het tweede halfjaar van 2029:
https://www.aachener-zeitung.de/wirtsch ... 59143.html
Berichten uit de regio Aachen (Aken)
Re: Berichten uit de regio Aachen (Aken)
Ten noorden van Aken, om precies te zijn tussen Gillrath en Schierwaldenrath, rijdt een toeristische smalspoortrein, de zogenaamde Selfkantbahn: https://www.selfkantbahn.de/ Ligt geïsoleerd van de rest van het spoornet, maar begin- en eindpunt zijn per b*s bereikbaar.
Dit jaar rijden ze minder vaak met stoom, omdat de prijs van de kolen nogal is gestegen: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... g-100.html
Dit jaar rijden ze minder vaak met stoom, omdat de prijs van de kolen nogal is gestegen: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... g-100.html
Re: Berichten uit de regio Aachen (Aken)
go.Rheinland besteedt RegionalBahn 20 vanaf 2031 opnieuw aan:
https://railcolornews.com/2025/08/26/fr ... nd-aachen/
Het gaat om de verbindingen:
1: (Euskirchen –) Düren – Langerwehe – Eschweiler Talbahn – Stolberg – Aachen – Herzogenrath – Alsdorf Annapark – Stolberg en
2: Stolberg Breinig – Stolberg – Aachen – Herzogenrath – Alsdorf Annapark – Alsdorf Mariagrube (– Aldenhoven Siersdorf).
In dat bericht wordt ook gesproken over de electrificatie van de betrokken lijnen, zelfs met een mogelijke uitbreiding tussen Breinig en de Belgische grens (horizon 2033).
https://railcolornews.com/2025/08/26/fr ... nd-aachen/
Het gaat om de verbindingen:
1: (Euskirchen –) Düren – Langerwehe – Eschweiler Talbahn – Stolberg – Aachen – Herzogenrath – Alsdorf Annapark – Stolberg en
2: Stolberg Breinig – Stolberg – Aachen – Herzogenrath – Alsdorf Annapark – Alsdorf Mariagrube (– Aldenhoven Siersdorf).
In dat bericht wordt ook gesproken over de electrificatie van de betrokken lijnen, zelfs met een mogelijke uitbreiding tussen Breinig en de Belgische grens (horizon 2033).
Re: Berichten uit de regio Aachen (Aken)
Lijkt me wel leuk om terug treinen te hebben tussen Eupen en Duitsland.
Heeft die reisweg enige relevantie als omleidingsreisweg?
Je skipt natuurlijk Aachen tenzij je kopmaakt.
Nu, via Aachen-West moet je ook kopmaken dacht ik?
Heeft die reisweg enige relevantie als omleidingsreisweg?
Je skipt natuurlijk Aachen tenzij je kopmaakt.
Nu, via Aachen-West moet je ook kopmaken dacht ik?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Berichten uit de regio Aachen (Aken)
Er zijn glastreinen uit België naar Stolberg (Saint Gobain), die nu van Montzen via Aken-West (kopmaken), Aken Hbf en Stolberg Hbf (kopmaken) naar Stolberg-Schneidmühle rijden. Het zou korter en goedkoper zijn als die via Eupen - Raeren en Breinig zouden rijden.
Voor het reizigersvervoer is dit eerder "nice to have", ik zie weinig vervoersspanning tussen Eupen en Stolberg.
Drijvende kracht achter het project voor de heropening Breinig - Belgische grens is niet het Aachener Verkehrsverbund, maar EVS, een kleine regionale infrabeheerder. In de directie zitten enkele mensen die ook actief zijn bij een firma in - jawel - ballast ...
Voor het reizigersvervoer is dit eerder "nice to have", ik zie weinig vervoersspanning tussen Eupen en Stolberg.
Drijvende kracht achter het project voor de heropening Breinig - Belgische grens is niet het Aachener Verkehrsverbund, maar EVS, een kleine regionale infrabeheerder. In de directie zitten enkele mensen die ook actief zijn bij een firma in - jawel - ballast ...