En aan 160 km/h kan je dan wel nog tijdig stoppen als er plots iets blijkt te liggen?
Die eerste rit is trouwens een deel van het jaar als het nog donker is, lijkt mij al helemaal onmogelijk om iets tijdig te zien.
Thalys ER 9300 normaalspoor
Re: Thalys ER 9300 normaalspoor
Een aanrijding vermijden is inderdaad zo goed als onhaalbaar, maar de impact is echt wel een pak kleiner. Een betonblok door de voorruit is hard genoeg schrikken aan 160 km/u, aan 300 is het een bom. Een dood beest wordt volledig verpulverd aan 300, met brokstukken overal verspreid (ook op en in de trein). Etc.
Op woe 19/03/2025 nam ik de eerste Eurostar van die dag om 6:32 (Eur9302) un Brussel. Deze reed aan lagere snelheid en op tegenspoor tot voorbij Lille luchthaven. Ik denk dat we in België nog voorbij gereden werden door een TGV aan hogere snelheid op normaalspoor.
Voorziene reisduur Brussel-Parijs 1:32 (het werden er een paar minuten meer(.
Voorziene reisduur Brussel-Parijs 1:32 (het werden er een paar minuten meer(.
De snelheid is max 160 km/u. Als je zo’n rit doet bij slecht weer mag je gerust trager rijden om zaken waar te nemen. Het komt er op neer dat je boven de 160km/u niet meer geacht word om buiten te kijken daar de snelheid te hoog is voor het menselijk oog om iets tijdig vast te stellen en afdoende te reageren. Je moet tijdens zo’n rit vooral de infra schouwen om te zien of alles normaal is.