Thalys ER 9300 normaalspoor

nijltje69

Thalys ER 9300 normaalspoor

Bericht door nijltje69 »

Ik heb een vraagje rond de trein ER9300 op maandag, deze vertrekt om 5.52 maar is de enige die er een pak langer overdoet 1.47. Ik heb ook het gevoel dat over het normale spoor gaat in Belgie. Heeft iemand hier kennis met de reden van deze maandag trein?

Dank je
trainlovertje
Contacteer:

Re: Thalys ER 9300 normaalspoor

Bericht door trainlovertje »

Binnen België fungeert deze trein als veegtrein. D.w.z. dat deze rit de eerste rit van de dag over HSL 1 is in zuidelijke richting is en er daardoor een snelheidslimiet geldt tot 160 km/h, als ik me niet vergis. Op andere dagen van de week, wanneer er geen vroege Eurostar is, neemt één van de TGV’s naar Marseille deze taak op zich.
Een omleiding via de klassieke lijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

PS: normaalspoor betekent wat anders. Een Thalys die niet op normaalspoor zou rijden, dat zou pas groot nieuws zijn!
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Om het verhaal te vervolledigen: "normaalspoor" slaat op de breedte, anders gezegd de afstand tussen (de binnenkanten van) de beide spoorstaven.
Normaalspoor betekent daarbij 1435 mm, en wordt in het grootste deel van Europa toegepast. Uitzonderingen zijn enerzijds Rusland en zijn voormalige satellietlanden (1520 mm), en anderszijds Spanje en Portugal, die 1668 mm hanteren; echter is Spanje volop hogesnelheidslijnen aan het aanleggen en die zijn wel in normaalspoor.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 jul 2025, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018

Bericht door 4017-4018 »

Rudland
Hm, ik vraag me af waar dit ligt?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

A bon entendeur, salut! :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 28 jul 2025, 12:50 Om het verhaal te vervolledigen: "normaalspoor" slaat op de breedte, anders gezegd de afstand tussen (de binnenkanten van) de beide spoorstaven.
Normaalspoor betekent daarbij 1435 mm, en wordt in het grootste deel van Europa toegepast. Uitzonderingen zijn enerzijds Rusland en zijn voormalige satellietlanden (1520 mm), en anderszijds Spanje en Portugal, die 1668 mm hanteren; echter is Spanje volop hogesnelheidslijnen aan het aanleggen en die zijn wel in normaalspoor.
En ook in de Baltische staten is men bezig met een normaalspoor verbinding te leggen vanuit Polen tot in Talinn.

Ik vraag mij trouwens af wanneer er ook vanuit Romenië een normaalspoorlijn naar Moldavië gaat komen.
Steven

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 28 jul 2025, 12:50 Om het verhaal te vervolledigen: "normaalspoor" slaat op de breedte, anders gezegd de afstand tussen (de binnenkanten van) de beide spoorstaven.
Je hebt ook de termen normaal en tegenspoor, dan betreft het links of rechts rijden maar het originele bericht spreekt van “het normale” spoor. De schrijver wil waarschijnlijk zeggen dat het via de voorziene/normale lijn gaat. Dus is het aan de schrijver in kwestie om zich te verduidelijken.
nijltje69

Bericht door nijltje69 »

trainlovertje schreef: 28 jul 2025, 07:41 Binnen België fungeert deze trein als veegtrein. D.w.z. dat deze rit de eerste rit van de dag over HSL 1 is in zuidelijke richting is en er daardoor een snelheidslimiet geldt tot 160 km/h, als ik me niet vergis. Op andere dagen van de week, wanneer er geen vroege Eurostar is, neemt één van de TGV’s naar Marseille deze taak op zich.
Een omleiding via de klassieke lijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

PS: normaalspoor betekent wat anders. Een Thalys die niet op normaalspoor zou rijden, dat zou pas groot nieuws zijn!
Dank je voor het duidelijke antwoord, idd ik bedoel de klassieke lijn. In het begin heeft hij een tijdje op het rechter spoort gereden erna pas op het linkere. Veegtrein is dan om te kijken of er niets op de sporen ligt neem ik aan?
groentje

Bericht door groentje »

Correct. Het is een Franse gewoonte die we hebben overgenomen, op HSL1 is de snelheid voor de verkenningsrit (zoals de veegtrein reglementair heet) 170 km/u ipv 160, maar het principe is hetzelfde. Hoewel het een Franse gewoonte is, hebben zij ondertussen de snelheid van de verkenningsrit opgetrokken naar 230 km/u. In Nederland is er geen verkenning voorzien.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 29 jul 2025, 14:16 Correct. Het is een Franse gewoonte die we hebben overgenomen, op HSL1 is de snelheid voor de verkenningsrit (zoals de veegtrein reglementair heet) 170 km/u ipv 160, maar het principe is hetzelfde. Hoewel het een Franse gewoonte is, hebben zij ondertussen de snelheid van de verkenningsrit opgetrokken naar 230 km/u. In Nederland is er geen verkenning voorzien.
In Duitsland weet ik ook van geen verkenningritten.
Enig idee waarom de snelheid op lijn 1 wel is opgetrokken en op lijn 2 niet? En wanneer Infrabel, naar oude gewoonte, de Fransen volgt?
Lynx

Bericht door Lynx »

groentje schreef: 29 jul 2025, 14:16 Correct. Het is een Franse gewoonte die we hebben overgenomen, op HSL1 is de snelheid voor de verkenningsrit (zoals de veegtrein reglementair heet) 170 km/u ipv 160, maar het principe is hetzelfde. Hoewel het een Franse gewoonte is, hebben zij ondertussen de snelheid van de verkenningsrit opgetrokken naar 230 km/u. In Nederland is er geen verkenning voorzien.
In Nederland wordt het enkel nog gedaan na specifieke werkzaamheden. In het begin van de HSL in Nederland was het net als in België/Frankrijk, altijd de eerste trein van de dag.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

groentje schreef: 29 jul 2025, 14:16 Correct. Het is een Franse gewoonte die we hebben overgenomen, op HSL1 is de snelheid voor de verkenningsrit (zoals de veegtrein reglementair heet) 170 km/u ipv 160, maar het principe is hetzelfde. Hoewel het een Franse gewoonte is, hebben zij ondertussen de snelheid van de verkenningsrit opgetrokken naar 230 km/u.
En de Fransen zijn inmiddels bezig met een researchproject om dit te laten doen door autonome voertuigen, zodat hier geen TGV voor hoeft te worden gebruikt.

MARS LGV : une avancée technologique majeure pour la sécurité des Lignes à Grande Vitesse
groentje

Bericht door groentje »

rvdborgt schreef: 29 jul 2025, 14:32 ...
Enig idee waarom de snelheid op lijn 1 wel is opgetrokken en op lijn 2 niet? En wanneer Infrabel, naar oude gewoonte, de Fransen volgt?
Gewoon de snelheden van het Franse TVM overgenomen, het is altijd 170 km geweest. Onder ETCS, en voorheen TBL2 op L.2, zijn de snelheden die het systeem kan opleggen 160 en 220 km/u. In TVM 10 km/u sneller, meer zit er niet achter.
Er is voorlopig geen plan om de snelheid op te trekken, of de verkenningsrit volledig af te schaffen, en die wijziging in Frankrijk is ondertussen toch al heel wat jaren oud (uit het hoofd 2017 of zo).
pietje

Bericht door pietje »

Maar het blijft toch vreemd dat als er pakweg eens een uur geen trein rijdt, het niet nodig is om een "veegrit" te organiseren, maar als er een gat is van 6-7 uren wel?
Je zou nog bijna vragen dat er gratis elke nacht een nachttrein zou ingelegd worden zodat dit soort onzin niet nodig is.
Met de moderne technologie zou je zoiets idd ook kunnen automatiseren, zodat je dat niet met reizigers moet doen.

Heeft iemand eigenlijk weet van dat zo'n veegrit ooit resulteert in het niet laten rijden van de eerstvolgende normale trein(en)?
En zo ja, zijn daar dan echt ongevallen mee voorkomen?
groentje

Bericht door groentje »

De HSL gaat natuurlijk heel erg vaak elke nacht buiten dienst, dus is het risico dat er bijvoorbeeld een werktuig is achtergebleven nét iets groter nadien. Geen groot risico, maar wel groter dan overdag. Maar eerlijk is eerlijk, in België hebben we daarmee bij mijn weten nog geen problemen voorkomen. In Frankrijk wel.
Plaats reactie