Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Zwoopaman
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door Zwoopaman »

desirootje schreef: 05 nov 2024, 09:44
dovaere schreef: 04 nov 2024, 21:40 Ik wil toevoegen dat een batterijtrein zoals MS30 onder bovenleiding laten rijden ook een vorm van verspilling is:
  • Je gebruikt schaarse en dure grondstoffen die beter beperkt worden tot diesellijnen om de onefficiënte diesels te vervangen
  • De trein is zwaarder en dus geen echte "sprinter", ook op het Belgisch traject waar hij de bovenleiding gebruikt
  • Na X jaar is de dure batterij kapot en de leverancier is ermee gestopt. Heb je dan geld bespaart tegenover de last om een extra sub-reeks van een meerspanningstreinstel te beheren?
Dat is juist hoe ze horen ingezet worden. Wij kopen die om deels de MW41's te vervangen maar ook om de varkensneuzen, duikbrillen, I11'en en MR96's te vervangen op de internationale trajecten. Daar is het de bedoeling dat ze op batterijen de grens oversteken, ook al hangt er daar nog steeds een bovenleiding.
NMBS zou ook wel onder 1.5 kV Nederland in willen rijden, maar ik zie niet in hoe deze optie goedkoper zou zijn dan enkel 3 kV DC en batterijen, Het zou mij toch verbazen als die 2 spanningen lust.
Een MR75, MR80 en MR86 heeft geen speciale voorzieningen om onder 1500V te rijden en hebben bij die spanning gewoon minder tractievermogen. Ik zie niet in waarom dat bij de MR30 onmogelijk zou zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23097
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door Steven »

Dit vanwege de opbouw van die treinen. De genoemde treinen zijn van een oudere generatie zonder software die alle info verwerkt van wat er met de trein gaande is. 1 van de redenen waarom een desiro geen 1500V lust is die software en ook een deel van de hardware (elektronische componenten). Net de eenvoudige opbouw van die oudere treinen tov nieuwe treinen maakt het ook mogelijk hen te laten rijden onder 1500V ook al is het vermogen beperkt.
BlackEagle
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door BlackEagle »

Treinen over de grens zijn natuurlijk fascinerend, maar je moet het toch het grotere plaatje bekijken: voor de S32 gaat het om een gebied (Kalmthout en Essen) van zo'n 40.000 inwoners. Vanuit station Kapellen is de reistijd naar Breda al gelijk tussen routes via Roosendaal of Antwerpen.

Kalmthout en Essen zijn voor 80+% gericht op Antwerpen, gewoon omdat dat in België ligt en de landsgrens blijft toch voor een stuk een mentale en economische grens (ik kom uit de streek dus ken het wel een beetje). Ja, er is wat grensoverschrijvende vervoersvraag in de regio, vooral naar de dichtbij gelegen steden Roosendaal en Bergen op Zoom, maar heel wat minder naar Breda of verder. De kern van Essen, het laatste station voor de grens, ligt bijvoorbeeld op gelijke afstand (30km) van zowel Antwerpen als Breda. Steden als Dordrecht of Tilburg hebben al helemaal weinig relatie met de grensstreek van L12, Rotterdam en Amsterdam hebben dat in dezelfde mate als in de rest van België.

Als je iets meer wil doen met de S32 dan een frequentieverhoging naar Roosendaal (die ik trouwens 'relatief gezien' buitenproportioneel vind: liever 4x/u naar Antwerpen dan 2x/u naar Roosendaal), zou ik 'theoretisch gezien' voorstellen hem door te trekken naar Bergen op Zoom, omdat daar naar mijn gevoel de meeste grensoverschrijdende vervoersvraag is. Maar helaas is de sporensituatie daar niet echt op voorzien en een kering in Roosendaal is ook niet veel voordeliger dan een goede overstap, lijkt mij.

Dus: interessant om over te filosoferen maar uiteindelijk is er niets mis met een goede overstapregeling in Roosendaal.
jan_olieslagers
Berichten: 4037
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door jan_olieslagers »

BlackEagle schreef: 05 nov 2024, 22:49 Treinen over de grens zijn natuurlijk fascinerend, maar je moet het toch het grotere plaatje bekijken: voor de S32 gaat het om een gebied (Kalmthout en Essen) van zo'n 40.000 inwoners. Vanuit station Kapellen is de reistijd naar Breda al gelijk tussen routes via Roosendaal of Antwerpen.

Kalmthout en Essen zijn voor 80+% gericht op Antwerpen, gewoon omdat dat in België ligt en de landsgrens blijft toch voor een stuk een mentale en economische grens (ik kom uit de streek dus ken het wel een beetje). Ja, er is wat grensoverschrijvende vervoersvraag in de regio, vooral naar de dichtbij gelegen steden Roosendaal en Bergen op Zoom, maar heel wat minder naar Breda of verder. De kern van Essen, het laatste station voor de grens, ligt bijvoorbeeld op gelijke afstand (30km) van zowel Antwerpen als Breda. Steden als Dordrecht of Tilburg hebben al helemaal weinig relatie met de grensstreek van L12, Rotterdam en Amsterdam hebben dat in dezelfde mate als in de rest van België.

Als je iets meer wil doen met de S32 dan een frequentieverhoging naar Roosendaal (die ik trouwens 'relatief gezien' buitenproportioneel vind: liever 4x/u naar Antwerpen dan 2x/u naar Roosendaal), zou ik 'theoretisch gezien' voorstellen hem door te trekken naar Bergen op Zoom, omdat daar naar mijn gevoel de meeste grensoverschrijdende vervoersvraag is. Maar helaas is de sporensituatie daar niet echt op voorzien en een kering in Roosendaal is ook niet veel voordeliger dan een goede overstap, lijkt mij.

Dus: interessant om over te filosoferen maar uiteindelijk is er niets mis met een goede overstapregeling in Roosendaal.
Is de grootste aantrekking niet eerder omgekeerd: vanuit die Zuid-Brabantse locaties naar Antwerpen, of zelfs verder Belgie in? Zelfs ook vanuit Breda,Tilburg, Zeeland? En dan ook terug, uiteraard.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door Klassiekje »

Een boog van het grensbaanvak naar de Zeeuwse Lijn zou best mooi zijn maar helaas weinig realistisch :mrgreen:
trainlovertje
Berichten: 2763
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 05 nov 2024, 22:57 Is de grootste aantrekking niet eerder omgekeerd: vanuit die Zuid-Brabantse locaties naar Antwerpen, of zelfs verder Belgie in? Zelfs ook vanuit Breda,Tilburg, Zeeland? En dan ook terug, uiteraard.
Juist, maar voor die potentiële klanten heb je geen S-treinen nodig die langs Belgische zijde in elk boerengat halt houden, wel InterCity's Nederland - Antwerpen zoals de Benelux.
Het doel van de S32 is namelijk hoofdzakelijk de bewoners van die zogenoemde boerengaten 'draineren' naar Antwerpen (of evt Nederland, wat de aanleiding van deze discussie was).
groentje
Berichten: 7533
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door groentje »

Klassiekje schreef: 05 nov 2024, 23:19 Een boog van het grensbaanvak naar de Zeeuwse Lijn zou best mooi zijn maar helaas weinig realistisch :mrgreen:
Of L.11 doortrekken naar Woensdrecht en dan reizigerstreinen erop :mrgreen: Al even onwaarschijnlijk, natuurlijk.
ovspotter_be
Berichten: 1233
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag is er rookontwikkeling geweest in een MR75 te Roosendaal, hierdoor is het treinverkeer lange tijd onderbroken geweest rondom Roosendaal.
Brand in Belgische stoptrein: geen treinen rondom Roosendaal
ostbahnhof
Berichten: 948
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door ostbahnhof »

Vrolijk getoeter tussen ECD en Eurocity thv Brussel Noord. 😀😀Getrokken vanuit Eurocity
Bijlagen
IMG_8018.jpeg
IMG_8018.jpeg (107.41 KiB) 829 keer bekeken
IMG_8019.jpeg
IMG_8019.jpeg (94.6 KiB) 829 keer bekeken
IMG_8020.jpeg
IMG_8020.jpeg (88.13 KiB) 829 keer bekeken
LML
Berichten: 1444
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door LML »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/14 ... orlijn-20/

Zoveelste poging, zoveelste studie? Of zoveelste keer om het project Hasselt-Maastricht in de grond te boren? Wat wel waar is, is dat Limburg een witte vlek is op de spoorwegkaart van België...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 532
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door TKR »

Ik dacht dat men in Maastricht de brug afgebroken had en men daar zij dat een nieuwe brug op deze locatie niet mogelijk was?


Fin, in het artikel zegt dat Infrabel pas geïnteresseerd is als een operator zich aanbiedt. Zou Arriva geïnteresseerd kunnen zijn?
JPL107
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door JPL107 »

Buiten de brug in Maastricht, zal er een nieuwe brug moeten komen in Eigenbilzen (https://www.hbvl.be/regio/limburg/bilze ... 27253.html). De brug is gesloopt en vervangen door een asfaltweg op een talud. Hoe is de staat van de spoorwegbrug over het Albertkanaal in Gellik?

Ik vraag mij ook af of het goederenverkeer hier veel mee zou winnen. In Maastricht buigt de spooraansluiting af naar het station en richting Luik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13149
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 16 jul 2025, 11:15 Zou Arriva geïnteresseerd kunnen zijn?
Zonder subsidie is niemand daarin geïnteresseerd, vergeet die piste dus maar. De enige reële mogelijkheid is als die lijn bij de openbare dienst gevoegd wordt en dus naar de NMBS gaat met de nodige subsidies erbij.
Gydo
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door Gydo »

TKR schreef: 16 jul 2025, 11:15 Ik dacht dat men in Maastricht de brug afgebroken had en men daar zij dat een nieuwe brug op deze locatie niet mogelijk was?


Fin, in het artikel zegt dat Infrabel pas geïnteresseerd is als een operator zich aanbiedt. Zou Arriva geïnteresseerd kunnen zijn?
Bovendien is Arriva afhankelijk van NMBS om in België te rijden, dus dan moet het alsnog met de NMBS, of ze moeten tegen die tijd een eigen licentie hebben om in België te mogen rijden als vervoerder. Toch?
Plaats reactie