Het probleem is niet noodzakelijk tussen die steden maar in die steden. Momenteel is Mechelen zelf het probleem om alles af te kunnen handelen. Als daar alles klaar zou zijn volgens plan vergroot de capaciteit terug omdat een aantal conflicten dan weg zijn die er nu nog wel zijn. Het is dat station dat als trechter dienst doet. Het is alsof je van 4 naar 1 en terug naar 4 rijstroken gaat op een snelweg. Dan lost het niets op om een 5de rijstrook te leggen als je op die ene plaats maar blijft zitten met 1 rijstrook.pietje schreef: ↑15 jul 2025, 05:12 Straffe uitspraken die ik hier lees: er is blijkbaar tussen Antwerpen en Mechelen geen capaciteitsprobleem dus als Eurostar of iemand anders een rijpad aanvraagt, resulteert dit zeker niet in het afschaffen van een binnenlandse trein.
En ook voor goederentreinen is er op dat traject voldoende ruimte om ze een goed pad te geven blijkbaar.
Dan moeten we idd niet investeren in nutteloze extra capaciteit.
Geplande snelheidsverhogingen
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Dan moet je wel de stops in Vilvoorde, Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God afschaffen, niet alle IC's stoppen daar. En 12 treinen per uur is in de praktijk onhaalbaar gezien de eeuwig beperkte capaciteit in de NZV en Antwerpen-CS. Als je nu al een binnenlandse IC moet afschaffen wegens een extra internationale trein, weet je het wel. En wat gaat er gebeuren als de DB volgend jaar inderdaad rijpaden vraagt voor de geplande ICE Antwerpen - Keulen?Shrek schreef: ↑14 jul 2025, 20:35 ooid geld en dus wel een slechte oplossing. Er zijn genoeg andere projecten waar dat geld wel nuttig zou besteed kunnen worden.
L25 tussen Mechelen en Berchem is net uniek omdat je alle treinen er exact hetzelfde stoppatroon kan geven: namelijk geen enkele stops. Dit laat toe om onder ETCS2 makkelijk 12 treinen per uur te laten rijden. Enkel als je meer dan 12 rijpaden per uur per richting nodig hebt kan je aan een HSL beginnen denken. Dus: wie verzint er 12 nuttige treinen tussen Antwerpen en Mechelen?![]()
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Op lange termijn is het de bedoeling om amper nog goederentreinen over L27 te sturen, dus daar komt ruimte vrij voor IR-treinen die stoppen in Nekkerspoel en Mortsel.DR-fan schreef: ↑15 jul 2025, 08:47 Dan moet je wel de stops in Vilvoorde, Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God afschaffen, niet alle IC's stoppen daar. En 12 treinen per uur is in de praktijk onhaalbaar gezien de eeuwig beperkte capaciteit in de NZV en Antwerpen-CS. Als je nu al een binnenlandse IC moet afschaffen wegens een extra internationale trein, weet je het wel. En wat gaat er gebeuren als de DB volgend jaar inderdaad rijpaden vraagt voor de geplande ICE Antwerpen - Keulen?
Om aan 12 treinen per uur te geraken moet je inderdaad infra gaan uitbreiden in de NZV en in Antwerpen, maar niet ertussenin. Het is dat stuk ertussen dat dus compleet overbodig en weggegooid geld zou zijn.
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Het helpt in Antwerpen-Centraal ook niet dat al die treinen uit Charleroi en Hasselt moeten leeg gemaakt worden om naar luchtbal uit te wijken, en dat de ecd opzij moet om Eurostar voor te laten. Als alles gewoon kan door rijden zou het al veel vlotter gaan maar ja waar moet het leeg maken dan gebeuren. Toen ze dat een tijdje in Noorderdokken deden ging dat ook niet want de seinen staan daar niet goed voor, en toen ze het op antwerpen-luchtbal deden was dat ook niet beter voor treinen die naar lijn 4 gingen.
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Daarom dat een flyover in Berchem enorm zou helpen, dan kunnen treinen die eindigen in Centraal naar de -1 afgeleid worden zodat ze niet meer in de weg zitten van doorgaande treinen.Eimai schreef: ↑15 jul 2025, 10:31 Het helpt in Antwerpen-Centraal ook niet dat al die treinen uit Charleroi en Hasselt moeten leeg gemaakt worden om naar luchtbal uit te wijken, en dat de ecd opzij moet om Eurostar voor te laten. Als alles gewoon kan door rijden zou het al veel vlotter gaan maar ja waar moet het leeg maken dan gebeuren. Toen ze dat een tijdje in Noorderdokken deden ging dat ook niet want de seinen staan daar niet goed voor, en toen ze het op antwerpen-luchtbal deden was dat ook niet beter voor treinen die naar lijn 4 gingen.
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Maar dan moet er op +1 en -1 ook voldoende ruimte zijn en dat is er vandaag de dag ook al niet meer echt over. En op die plek plaats vinden voor een fly-over te bouwen lijkt me ook allesbehalve vanzelfsprekend. Hoe dan ook, de wissels aan Y.Stadion zouden nu toch ook al veel vaker gebruikt kunnen worden denk ik dan om treinen van lijn 25 weg te leiden naar de andere niveaus.
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Om in dezelfde metaforen verder te gaan: Als je dan een lijn zou aanleggen die ter hoogte van Mechelen gewoon de E19 verder volgt, is het probleem toch net wel opgelost: je ontwijkt die hele bottleneck in zijn geheeel door 2 rijstroken volledig apart bij te leggen zodat het stuk met 1 rijstrook gebypassed wordt.Steven schreef: ↑15 jul 2025, 07:08Het probleem is niet noodzakelijk tussen die steden maar in die steden. Momenteel is Mechelen zelf het probleem om alles af te kunnen handelen. Als daar alles klaar zou zijn volgens plan vergroot de capaciteit terug omdat een aantal conflicten dan weg zijn die er nu nog wel zijn. Het is dat station dat als trechter dienst doet. Het is alsof je van 4 naar 1 en terug naar 4 rijstroken gaat op een snelweg. Dan lost het niets op om een 5de rijstrook te leggen als je op die ene plaats maar blijft zitten met 1 rijstrook.pietje schreef: ↑15 jul 2025, 05:12 Straffe uitspraken die ik hier lees: er is blijkbaar tussen Antwerpen en Mechelen geen capaciteitsprobleem dus als Eurostar of iemand anders een rijpad aanvraagt, resulteert dit zeker niet in het afschaffen van een binnenlandse trein.
En ook voor goederentreinen is er op dat traject voldoende ruimte om ze een goed pad te geven blijkbaar.
Dan moeten we idd niet investeren in nutteloze extra capaciteit.
Ik ga er zelf niet vanuit dat dit in een nabije toekomst gerealiseerd gaat worden, maar het zou een verbinding kunnen zijn die veel conflicten elimineert en waarmee je ook een de snelheid voor de HSTS kunt verhogen. 300 km/ lijkt mij overkill, maar ergens tussen 200 en 250 km/ my zou zou echt wel een verschil maken.
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Op +1 en -1 is er nog wel plaats over hoor. Nog niet heel lang geleden waren er werken waarbij 3 sporen op +1 buiten dienst gingen en dat zorgde voor amper impact op de dienstregeling.Eimai schreef: ↑15 jul 2025, 11:00Maar dan moet er op +1 en -1 ook voldoende ruimte zijn en dat is er vandaag de dag ook al niet meer echt over. En op die plek plaats vinden voor een fly-over te bouwen lijkt me ook allesbehalve vanzelfsprekend. Hoe dan ook, de wissels aan Y.Stadion zouden nu toch ook al veel vaker gebruikt kunnen worden denk ik dan om treinen van lijn 25 weg te leiden naar de andere niveaus.
De wissels aan Y.Stadion planmatig gebruiken lijkt mij dan weer niet zo'n goed idee door de gelijkvloerse kruising. Dat zou de stiptheid nog meer achteruit helpen dan het hele gedoe met keren in Luchtbal.
Een flyover is niet vanzelfsprekend, maar ook niet onmogelijk. Op viewtopic.php?t=15425 alvast een idee hoe het er zou kunnen uitzien.
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Maar als de werken in Mechelen gedaan zijn heb je daar ook 4 rijstroken dus zit je met een hoop nutteloze infra. En dat willen we nietpietje schreef: ↑15 jul 2025, 13:32 Om in dezelfde metaforen verder te gaan: Als je dan een lijn zou aanleggen die ter hoogte van Mechelen gewoon de E19 verder volgt, is het probleem toch net wel opgelost: je ontwijkt die hele bottleneck in zijn geheeel door 2 rijstroken volledig apart bij te leggen zodat het stuk met 1 rijstrook gebypassed wordt.

-
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Maar het klopt toch dat er nog capaciteit is tussen Brussel en Antwerpen. Het zijn inderdaad de steden zelf die voor stremming zorgen, wat in eerste instantie met fly-overs verbeterd kan worden bij het binnen/buitenrijden van die stations. In tweede tijd moet men dan die knooppunten zelf gaan uitbouwen en niet meer sporen aanleggen tussen de steden. We spreken niet voor niets al een hele tijd voor een alternatief voor de Brusselse NZV op dit forum. Het doortrekken van lijn 25N langs de E19 lijkt me daarom zeker niet opportuun.pietje schreef: ↑15 jul 2025, 13:32Om in dezelfde metaforen verder te gaan: Als je dan een lijn zou aanleggen die ter hoogte van Mechelen gewoon de E19 verder volgt, is het probleem toch net wel opgelost: je ontwijkt die hele bottleneck in zijn geheeel door 2 rijstroken volledig apart bij te leggen zodat het stuk met 1 rijstrook gebypassed wordt.Steven schreef: ↑15 jul 2025, 07:08Het probleem is niet noodzakelijk tussen die steden maar in die steden. Momenteel is Mechelen zelf het probleem om alles af te kunnen handelen. Als daar alles klaar zou zijn volgens plan vergroot de capaciteit terug omdat een aantal conflicten dan weg zijn die er nu nog wel zijn. Het is dat station dat als trechter dienst doet. Het is alsof je van 4 naar 1 en terug naar 4 rijstroken gaat op een snelweg. Dan lost het niets op om een 5de rijstrook te leggen als je op die ene plaats maar blijft zitten met 1 rijstrook.pietje schreef: ↑15 jul 2025, 05:12 Straffe uitspraken die ik hier lees: er is blijkbaar tussen Antwerpen en Mechelen geen capaciteitsprobleem dus als Eurostar of iemand anders een rijpad aanvraagt, resulteert dit zeker niet in het afschaffen van een binnenlandse trein.
En ook voor goederentreinen is er op dat traject voldoende ruimte om ze een goed pad te geven blijkbaar.
Dan moeten we idd niet investeren in nutteloze extra capaciteit.
Ik ga er zelf niet vanuit dat dit in een nabije toekomst gerealiseerd gaat worden, maar het zou een verbinding kunnen zijn die veel conflicten elimineert en waarmee je ook een de snelheid voor de HSTS kunt verhogen. 300 km/ lijkt mij overkill, maar ergens tussen 200 en 250 km/ my zou zou echt wel een verschil maken.
Om het dan nog over de Vmax van L25N te hebben: zijn er plannen om L25 ook naar 200 km/h te brengen op termijn? Want dan is het natuurlijk wel nuttig om reeds een L25N te hebben die gebouwd werd voor 200km/h.