Geplande snelheidsverhogingen
Re: Geplande snelheidsverhogingen
Wacht, even kleine correctie: er is 160km/h geprogrammeerd, maar die is tijdelijk weer verlaagd naar 140km/h. Momenteel kan er dus toch maar 140 gereden worden. Maar geen idee wat er juist mis is met het spoor waardoor deze verlaging er is.
Intussen is Infrabel begonnen met de voorbereidende werken voor de snelheidsverhoging van L96N naar 200km/h. Enkele wissels rond Halle moeten immers vervangen worden om deze verhoging mogelijk te maken.
-
Is men eigenlijk van plan om lijn 25N te verhogen naar 200 km/h, Mechelen is erop voorzien dus ik snap niet waarom we bij 160 km/h zouden blijven?
Dat heeft geen nut zolang je in Mechelen met die gelijkvloerse kruisingen blijft zitten. Dus misschien, over een jaar of 30?desirootje schreef: ↑13 jul 2025, 23:59 Is men eigenlijk van plan om lijn 25N te verhogen naar 200 km/h, Mechelen is erop voorzien dus ik snap niet waarom we bij 160 km/h zouden blijven?
200 km/u, als je vanaf de vertakking Machelen Noord naar Y Abeelstraat zijnde vanaf km 8 tot km 17,1 volop 160 doet is dat ok. Op diezelfde korte afstand 200 rijden is energieverspilling tov de afstand dat je die snelheid kan rijden. Je moet die snelheid opbouwen en ook weer afremmen. Voor treinen die de volledige 25 gebruiken vanuit Schaarbeek begint de 160 vanaf km 5,1. Dus maximaal 12 km waarbij je van 120 naar 200 moet versnellen en weer afremmen naar 90.desirootje schreef: ↑13 jul 2025, 23:59 Is men eigenlijk van plan om lijn 25N te verhogen naar 200 km/h, Mechelen is erop voorzien dus ik snap niet waarom we bij 160 km/h zouden blijven?
Waarom destijds de spoorweg via de middenberm van de E19 niet is doorgetrokken tot Antwerpen is voor mij een raadsel, en ik zal zeker niet de enige zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
Dat zal wel te duur geweest zijn, zeker? Er was dan een tunnel nodig geweest vanaf de kleine ring/binnenboulevard tot Antwerpen-Centraal. Bovendien zou men op die manier Berchem passeren.
Trouwens er zijn zelfs vandaag nog lieden die beweren dat vier sporen genoeg is tussen Antwerpen en Mechelen, dat er niet meer nodig is dan enkele fly-overs.
Trouwens er zijn zelfs vandaag nog lieden die beweren dat vier sporen genoeg is tussen Antwerpen en Mechelen, dat er niet meer nodig is dan enkele fly-overs.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Voorbij Kontich is die middenberm veel smaller en in de Craeybeckxtunnel is geen middenberm.
Omdat dat absoluut niet nodig was, is of zal zijn. De 4 sporen tussen Mechelen en Berchem hebben meer dan genoeg capaciteit, als je de treinen maar ongelijkvloers kan laten weven aan beide uiteinden. Dus met enkele flyovers komen we er en dat is vele malen goedkoper dan een hele nieuwe lijn. Helaas is er zelfs voor die flyovers momenteel geen geld...
De *juiste oplossing is er niet, het is niet zwart of wit.
De fly-overs kunnen al extra capaciteit bieden. Maar dan zitten we wel nog met beperkingen op de capaciteit, en minder capaciteit naar de toekomst toe. Daartegenover staat wel dat de oplossing goedkoper is, en dus blijkbaar een snelheidsverhoging niet de moeite is.
Een volledige lijn langs de snelweg zou wel degelijk een 'betere' oplossing zijn naar de toekomst gericht. Maar dan wel stukken duurder, misschien wel zo duur dat het bijna niet de moeite is.
Het ene is niet beter dan het andere.
De fly-overs kunnen al extra capaciteit bieden. Maar dan zitten we wel nog met beperkingen op de capaciteit, en minder capaciteit naar de toekomst toe. Daartegenover staat wel dat de oplossing goedkoper is, en dus blijkbaar een snelheidsverhoging niet de moeite is.
Een volledige lijn langs de snelweg zou wel degelijk een 'betere' oplossing zijn naar de toekomst gericht. Maar dan wel stukken duurder, misschien wel zo duur dat het bijna niet de moeite is.
Het ene is niet beter dan het andere.
-
Maar waarom heeft Mechelen dan een bypass geschikt voor 200 km/h en ik denk dat hetzelfde geldt voor L25N's bochten. Het zal geen miljarden extra gekost hebben, maar waarom is de infrastructuur geschikt voor hogere snelheden dan gepland?Steven schreef: ↑14 jul 2025, 12:18200 km/u, als je vanaf de vertakking Machelen Noord naar Y Abeelstraat zijnde vanaf km 8 tot km 17,1 volop 160 doet is dat ok. Op diezelfde korte afstand 200 rijden is energieverspilling tov de afstand dat je die snelheid kan rijden. Je moet die snelheid opbouwen en ook weer afremmen. Voor treinen die de volledige 25 gebruiken vanuit Schaarbeek begint de 160 vanaf km 5,1. Dus maximaal 12 km waarbij je van 120 naar 200 moet versnellen en weer afremmen naar 90.desirootje schreef: ↑13 jul 2025, 23:59 Is men eigenlijk van plan om lijn 25N te verhogen naar 200 km/h, Mechelen is erop voorzien dus ik snap niet waarom we bij 160 km/h zouden blijven?