Laterale seinen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
jan_olieslagers

Laterale seinen

Bericht door jan_olieslagers »

Regelmatig lees ik op dit forum over "laterale" seinen. Wat wordt daarmee bedoeld? "Lateraal" betekent voor mij min of meer "in de breedte" maar ongetwijfeld heeft het woord bij het spoor een heel eigen specifieke betekenis. Welke?

En welke seinen zijn er nog allemaal, behalve laterale? Zijn er ook diagonale seinen, semi-elliptische seinen, cyclisch permuterende seinen ;) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Re: Laterale seinen

Bericht door Steven »

Laterale signalisatie = de seinen/borden die langs het spoor staan. De andere versie is stuurpost signalisatie waaronder ETCS valt. Als je een trein met ETCS laat rijden maakt het niet uit of buiten die seintjes groen/groen-geel/geel staan. De bestuurder volgt de informatie in zijn cabine op. Die kan meer ruimte bieden of minder ruimte bieden dan de laterale signalisatie.
trainlovertje
Contacteer:

Re: Laterale seinen

Bericht door trainlovertje »

De betekenis van lateraal is ‘weg van het midden’ of ‘aan de zijkant’. Dat heeft men mij in de lessen anatomie zo erin gedrild.
Lateraal van het spoor, aan de zijkant van/langs het spoor dus. In de praktijk kunnen seinen ook boven het spoor hangen, juist, maar men wil vooral het onderscheid maken met de signalisatie die in de stuurpost wordt weergegeven zoals Steven zegt.
Plaats reactie