Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
rvdborgt

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 27 jan 2024, 16:56
groentje schreef: 26 jan 2024, 23:50 Helaas ben ik ook wat pessimistischer geworden. Het kan nog, maar ik hou mijn adem toch niet al te hard in, daarvoor hebben o.a. Spartacus mijn hart te zeer gebroken.
Gisteren op Nederlandse TV gehoord dat Maastricht nog een rekening wil sturen...
Die hebben ze al lang gestuurd en nu de laatste aanmaning.
Lbarré

Bericht door Lbarré »

En is nog ook niet gedaan....
Café en garages die dan het dichts bij A12 in Wolvertem staan waar de tram zou gaan rijden zullen blijven bestaan maar
2 andere verder gelegen huizen werden dan verkocht voor afbraak.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/26 ... gen-in-wo/
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 26 jan 2024, 23:50 Helaas ben ik ook wat pessimistischer geworden. Het kan nog, maar ik hou mijn adem toch niet al te hard in, daarvoor hebben o.a. Spartacus mijn hart te zeer gebroken.
De nieuwe vlaamse regering telt toch al één autopartij minder dan de vorige, hopelijk helpt dat een beetje.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 02 jul 2024, 20:46
De nieuwe vlaamse regering telt toch al één autopartij minder dan de vorige, hopelijk helpt dat een beetje.
Vergeet het. De grootste tramhaters zitten bij de NVA - zie Jambon in Brasschaat en de door trambussen geobsedeerde Weyts in de Brusselse rand.
Lbarré

Bericht door Lbarré »

En zie nu ook al regelmatig gewone gelede bussen op de hele lijn 820 rijden.
Zullen in de stelpplaats van het vroegere Autokeuringsstation te Vilvoorde - Machelen teveel werk hebben om alle rijtuigen nog in dienst te houden. :roll: :lol:
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Lbarré schreef: 20 jul 2024, 23:50 En zie nu ook al regelmatig gewone gelede bussen op de hele lijn 820 rijden.
Zullen in de stelpplaats van het vroegere Autokeuringsstation te Vilvoorde - Machelen teveel werk hebben om alle rijtuigen nog in dienst te houden. :roll: :lol:
Al vanaf het begin vanaf de introductie van de ringtrambussen worden sommige diensten door 'gewone' bussen gedaan, zelfs door niet-gelede bussen. Zeker in schoolvakanties is dat het geval.
ronny

Bericht door ronny »

Vlaamse regering schort project sneltram Willebroek - Brussel op.
De tramlijn zou beperkt worden tot de Heizel en dat ziet de gemeente Londerzeel niet als een nuttige bestemming.
Shrek

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 13 jun 2025, 10:38 Vlaamse regering schort project sneltram Willebroek - Brussel op.
De tramlijn zou beperkt worden tot de Heizel en dat ziet de gemeente Londerzeel niet als een nuttige bestemming.
En dat verbaast echt niemand, gezien de politiekers die aan de macht zijn in het gewest.
Steven

Bericht door Steven »

En die Vlaamse regering wil zelf Vlaamse spoorwegen organiseren? Klinkt haast als een comedie.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Het verzet komt vooral uit Londerzeel:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/12 ... onderzeel/
Volgens Van den Brandt is er geen probleem voor de lijn in Brussel:
https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/v ... noegd-2025
desirootje

Bericht door desirootje »

Het komt de Vlaamse regering ook beter uit, wanneer mensen later klagen over de tram kan Vlaanderen naar Brussel wijzen, dat gebeurt op hun grondgebied, val hun maar lastig.
Elgar

Bericht door Elgar »

In Brussel zou er een nieuw tramtraject gevolgd worden. Als dit er niet tijdig ging zijn, zou men via de bestaande tramsporen Brussel-Noord bereiken.
Lijkt mij maar een zwak argument om hiervoor de stekker uit het project te trekken.

Langs de andere ben ik altijd een beetje verdeeld geweest over dit project. Ondanks men sprak over een sneltram ging de rittijd tussen Willebroek en Brussel-Noord 40 minuten bedragen. Ter vergelijking, momenteel is het in de spits mogelijk om met de trein in 36 minuten van Willebroek naar Brussel-Noord te sporen. Dit ondanks een omweg en overstap via Mechelen. In de daluren duurt dit 43 minuten.
Voorts ontbrak het ook aan visie door de eindhalte op 1,5km van het station van Willebroek te voorzien.
groentje

Bericht door groentje »

Er zijn zeker punten van kritiek te verzinnen, de maximumsnelheid van 70 km/u was te weinig ambitieus, er waren misschien 1 of 2 plaatsen die ook een halte verdienden, en de eindhalte aan Breendonk was altijd al nonsens (maar daar was ook wel een stevige push om die minstens op termijn te verlengen tot Willebroek station.) Dit gooit het kind weg met het badwater, deze as is een gat in het spoornetwerk in het midden van de Vlaamse Ruit, en ondanks alle kritiek was dit toch een manier om dit te vullen. Waar Londerzeel er al bij al nog goed uit komt zonder Brabantnet, is Meise de grote verliezer. De poging om Brussel verantwoordelijk te maken voor een beslissing van de Vlaamse regering is zo doorzichtig, dit is hun verantwoordelijkheid en ik ben sterk teleurgesteld in de Vlaamse regering, voor zover ik nog enige verwachtingen had...
Laatst gewijzigd door groentje op 14 jun 2025, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Er is eigenlijk nooit voluit gegaan voor dit project, heb ik het gevoel, zeker vanuit Vlaanderen niet. Als niemand er voluit wil voor gaan - wat natuurlijk het meest jammere van de hele zaak is - is het algeheel niet slecht er volledig mee te kappen, want het zou er toch nooit komen als men zo blijft aanmodderen.

Alleen: officieel stopt men er niet mee, maar wordt het ‘on hold’ gezet, terwijl het in mijn ogen al meer dan 10 jaar on hold staat… Er verandert met andere woorden niets, alleen weten we dat nu met zekerheid. Ooit komt het er misschien, maar waarschijnlijk niet. Met die gedachte ga ik al langer door het leven.
groentje schreef: De poging om Brussel verantwoordelijk te maken voor een beslissing van de Vlaamse regering is zo doorzichtig, dit is hun verantwoordelijkheid en ik ben sterk teleurgesteld in SBB, voor zover ik nog enige verwachtingen had...
Waarvoor staat SBB?
groentje

Bericht door groentje »

mistypt of autocorrect, ik heb geen idee waar het vandaan komt.
Plaats reactie