Shrek schreef: ↑09 jun 2025, 15:33
Dikke zever dit. Als er genoeg vraag is voor directe reizigers voor de internationale bestemmingen is er genoeg toegevoegde waarde.
Kijk maar naar de Ouigo, die stopt amper tussen Mons en Parijs en zit toch bomvol, haalt reizigers uit hun auto's of bussen) en heeft dus een enorme toegevoegde waarde. Zelfde geldt uiteraard voor de ICNG als die relatief vol zou zitten.
Ik heb niets tegen het feit dat deze trein geen binnenlandse reizigers meeneemt, maar het feit dat het een rijpad afsnoept dat voor binnenlandse reizigers bedoeld was, daar heb ik een probleem mee. Ik weet dat de wet niet toelaat om het binnenlandse netwerk te beschermen, maar dit is toch echt wel een schande. Ik blijf van mening dat men deze trein had moeten uitstellen tot er meer capaciteit was tussen Antwerpen en Brussel en deze maatregel niet nodig was geweest.
Maar daar heb je helemaal gelijk hoor. Bij het afwegen van prioriteit vind ik ook dat er meer belang moet gehecht worden aan een goede binnenlandse dienstregeling.
Maar dat is nog iets helemaal anders dan Tim die beweert dat internationale treinen geen toegevoegde waarde hebben
Shrek schreef: ↑09 jun 2025, 21:45
Maar daar heb je helemaal gelijk hoor. Bij het afwegen van prioriteit vind ik ook dat er meer belang moet gehecht worden aan een goede binnenlandse dienstregeling.
Maar dat is nog iets helemaal anders dan Tim die beweert dat internationale treinen geen toegevoegde waarde hebben
Internationale treinen zonder implementatie in de binnenlandse dienstregeling dienen inderdaad geen enkel maatschappelijk nut. Mijn stelling is toch genuanceerder dan hoe je ze hierboven voorstelt, Shrek.
Internationale treinen zonder implementatie in de binnenlandse dienstregeling dienen inderdaad geen enkel maatschappelijk nut. Mijn stelling is toch genuanceerder dan hoe je ze hierboven voorstelt, Shrek.
Het blijft toch onjuist hoor. Beiden kunnen perfect naast elkaar bestaan. Als er genoeg binnenlands aanbod is, is er geen enkele reden om dure plaatsen op internationale treinen op te offeren voor binnenlandse reizigers.
Dan heb je per definitie ook een probleem met eurostar, ICE en OUIGO en European Sleeper.
Volgens mij zou het simpelste gewoon zijn om voor bovengenoemde treinen een toeslag te implementeren. Mss enkel voor de Eurostar niet (wegens gereserveerde zitplaatsen).
En hoeveel reizigers gaan dat supplement dan effectief betalen?
Misschien een paar enkelingen, maar je zult er ook veel hebben die het "vergeten" waren of "niet wisten" dat je een supplement nodig had.
Op het perron laten omroepen: 'Voor deze trein is een supplement vereist,' of iets gelijkaardigs.
En voor wie dit 'vergeet', kan aan boord nog een supplement kopen.
4017-4018 schreef: ↑10 jun 2025, 08:14
Op het perron laten omroepen: 'Voor deze trein is een supplement vereist,' of iets gelijkaardigs.
En voor wie dit 'vergeet', kan aan boord nog een supplement kopen.
Zoiets werkt alleen maar als de capaciteit van je internationale trein in de buurt komt van de capaciteit die je nodig hebt, anders wordt het direct over de koppen lopen. Zeker als je aan boord nog een supplement kan kopen zou dit ervoor zorgen dat heel veel mensen deze trein als een binnenlandse reismogelijkheid gaan beschouwen.
Er zijn echt maar twee realistische opties: ofwel zoals Pietje voorstelt gigantisch dure internationale dubbeldekstreinen kopen ofwel zoals vandaag binnenlandse reizigers weren. Alles daartussen gaat niet werken.
En uiteindelijk heeft de ECD enkel maar een rijpad "afgesnoept" van een binnenlandse trein, omdat de overheid heeft nagelaten om tijdig voldoende capaciteit te bouwen.
Had men bij de bouw van het Belgische HSL netwerk de missing link tussen Brussel en Antwerpen gewoon mee gebouwd, was er nu geen capaciteitstekort en moest er niets binnenlands geschrapt worden.
pietje schreef: ↑10 jun 2025, 22:12
En uiteindelijk heeft de ECD enkel maar een rijpad "afgesnoept" van een binnenlandse trein, omdat de overheid heeft nagelaten om tijdig voldoende capaciteit te bouwen.
Had men bij de bouw van het Belgische HSL netwerk de missing link tussen Brussel en Antwerpen gewoon mee gebouwd, was er nu geen capaciteitstekort en moest er niets binnenlands geschrapt worden.
Daarvoor was het ideaal geweest om lijn 25N door te trekken naar Antwerpen (natuurlijk komt daar een tunnel bij kijken) al is dat verre van een goedkope oplossing. Maar je kan geen ei bakken zonder de schaal te breken uiteraard.
Of omdat men bij Infrabel/NMBS niet goed is in plannen.
Of omdat men bij Infrabel/NMBS niet goed is in plannen.
Gewoon SMA vragen. Die lossen dat wel op.
Ik zeg niet dat Infrabel/NMBS hierin vrij van zonden zijn, maar de grootste verantwoordelijkheid ligt waarschijnlijk toch bij de politici.
Die hebben enkele belangrijke onderdelen van het HSL netwerk uiteindelijk niet willen financieren omdat ze het niet nodig vonden.
De voorstellen waren er wel, maar ofwel heeft de politiek ietswat teveel gekninpt, ofwel hebben Infrabel/NMBS niet voldoende aangedrongen.
(Waarschijnlijk dus een combinatie van beide)
TKR schreef: ↑12 jun 2025, 13:12
Is er ergens documentatie van hoe het HSL netwerk tussen Antwerpen en Brussel er uit had kunnen zien?
Voorgestelde plannen ofzo?
Het enige wat nog nodig is is de vertakking Otterbeek en een flyover in Berchem, al de rest ligt er al. Meer is er nooit (serieus) gepland geweest en is ook niet nodig.