Als men overal stationspersoneel afschaft gaat dit meer en meer gebeuren vrees ik.
In Mechelen zit niemand meer tussen 22u en 6u, In Geraardsbergen helemaal niemand meer, In Landen zit helemaal niemand meer, ...
Ze willen op den duur de assistentie laten uitvoeren door de treinbegeleider maar nog lang niet alle perrons en alle types materieel zijn hiervoor uitgerust, momenteel gebeurt dit ook enkel maar bij een perron van 76cm én als de trein bestaat uit één of meerdere desiro-treinstellen.
En als de politiek wilt dat de NMBS blijft besparen zal het enkel maar erger worden.
NMBS schendt antidiscriminatiewet en moet rolstoeltoegankelijkheid garanderen
-
Re: NMBS schendt antidiscriminatiewet en moet rolstoeltoegankelijkheid garanderen
Als gebruiker 112 bellen. Medisch gezien volgens mij perfect verantwoordbaar. Praktische ondersteuning die anders niet geboden kan worden of effectief het risico op onderkoeling.TimJ36 schreef: ↑15 mei 2025, 22:00 Mindermobiele Jonas moet drie uur in de koude staan omdat NMBS taxi verkeerd stuurt (RTV, 15 mei 2025)
Jonas (28) moet drie uur wachten op rolstoeltaxi die niet opdaagt: “Je staat machteloos” (Gazet van Antwerpen, 15 mei 2025)
Jonas Baert heeft tot half 2 vannacht moeten wachten op een taxi aan het station van Mechelen nadat hij niet mee kon met de trein.
Hij moest uiteindelijk drie uur in het donker buiten wachten.
Buiten moeten staan omdat de wachtzaal gesloten is. Geen enkel aanspreekpunt. Het is al een verschrikkelijke rompslomp om assistentie te krijgen, en dan krijg je dit voor. Hoe kun je dit nu nog begrijpen?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: NMBS schendt antidiscriminatiewet en moet rolstoeltoegankelijkheid garanderen
Slechts 1 op 4 treinstations is autonoom toegankelijk: “Spontaan een reisje maken zit er voor minder mobiele mensen niet in” (Krant van West-Vlaanderen, 11 juni 2025)
Slechts een op vier treinstations in West-Vlaanderen is volledig toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. En er is niet meteen verbetering in zicht, want dit jaar zijn in geen enkel station in onze provincie uitgebreide werken gepland. Slecht nieuws voor ouderen en mensen met een beperking. “Naar sommige stations kan ik zelfs helemaal niet reizen”, zucht rolstoelgebruiker Anke.
[...]
Om als autonoom toegankelijk te kunnen bestempeld worden, moet een station voldoen aan vier criteria: perrons die 76 centimeter hoog zijn, een helling of lift naar elk perron, minstens één ticketautomaat met een assistentieknop en geleidelijnen voor slechtzienden op alle perrons.
De autonoom toegankelijke stations: Brugge, Beernem*, Blankenberge, Ingelmunster*, Oostende, Oostkamp*, Roeselare, Veurne en Zedelgem*.
*Geen assistentie in deze stations.
Dat betekent dat slechts 5 stations in West-Vlaanderen aan alle voorwaarden van een 'autonoom toegankelijk station' voldoen, en tegelijk assistentie voorzien voor personen met een handicap.
Slechts een op vier treinstations in West-Vlaanderen is volledig toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. En er is niet meteen verbetering in zicht, want dit jaar zijn in geen enkel station in onze provincie uitgebreide werken gepland. Slecht nieuws voor ouderen en mensen met een beperking. “Naar sommige stations kan ik zelfs helemaal niet reizen”, zucht rolstoelgebruiker Anke.
[...]
Om als autonoom toegankelijk te kunnen bestempeld worden, moet een station voldoen aan vier criteria: perrons die 76 centimeter hoog zijn, een helling of lift naar elk perron, minstens één ticketautomaat met een assistentieknop en geleidelijnen voor slechtzienden op alle perrons.
De autonoom toegankelijke stations: Brugge, Beernem*, Blankenberge, Ingelmunster*, Oostende, Oostkamp*, Roeselare, Veurne en Zedelgem*.
*Geen assistentie in deze stations.
Dat betekent dat slechts 5 stations in West-Vlaanderen aan alle voorwaarden van een 'autonoom toegankelijk station' voldoen, en tegelijk assistentie voorzien voor personen met een handicap.
Best schandalig dat dit anno 2025 nog steeds niet mogelijk is in alle stations.
De Lijn is in 2003 begonnen met de aankoop van lagevloermateriaal en is inmiddels volledig rolstoeltoegankelijk.
Heeft NMBS wel een actieplan? Men zou bijvoorbeeld in elke trein een oprijplaat en/of liftje kunnen inbouwen. Iedere trein heeft toch nog altijd een treinbegeleider?
De Lijn is in 2003 begonnen met de aankoop van lagevloermateriaal en is inmiddels volledig rolstoeltoegankelijk.
Heeft NMBS wel een actieplan? Men zou bijvoorbeeld in elke trein een oprijplaat en/of liftje kunnen inbouwen. Iedere trein heeft toch nog altijd een treinbegeleider?
Ik vrees ervoor... Het is zelfs zo dat de toegankelijke Desiro-stellen op de lijn Kortrijk - Brugge sinds het nieuwe vervoersplan zijn vervangen door ontoegankelijke hogevloerstreinstellen type MS80 breaks.AGE-411 schreef: ↑11 jun 2025, 15:47 Best schandalig dat dit anno 2025 nog steeds niet mogelijk is in alle stations.
-
Dat zou enorm veel kosten, ik ken persoonlijk geen enkel trein waar men dit achteraf heeft ingebouwd. Er is een grote denkfout gemaakt bij de bestelling van de M7 BDx, wat men nu probeert op te lossen met de BD. Je kunt zelfs beargumenteren dat men diezelfde fout heeft gemaakt met de desiro's zonder een uitschuiftrede, al was dat eerder een afweging gegeven de staat van onze perrons.AGE-411 schreef: ↑11 jun 2025, 15:47 Best schandalig dat dit anno 2025 nog steeds niet mogelijk is in alle stations.
Bussen gaan ook niet zo lang mee als treinen, bij De Lijn hebben er nooit 40 jaar oude bussen rondgereden, en al hun haltes zijn allesbehalve toegankelijk, ik weet niet of zij al op de helft zitten... Daarnaast heb ik ook al Duitse bussen gezien, die zakken door hun vering naar rechts om zo bijna aan de rand van de halte te komen. Dat heb ik een bus van de lijn nog niet zien doen, dus moet een rolstoelgebruiker maar dat gat van 10 cm zien te overbruggen tussen de bus en de halte. De Lijn is ook niet de beste van de klas.
Het is een feit dat we te weinig verhoogde perrons hebben, maar ik ben persoonlijk wel een fan van de huidige aanpak van de NMBS en Infrabel, grote stations eerst om zo veel mogelijk reizigers te helpen, ipv de cijfers omhoog duwen door eerst Erpe-Mere en Gavere-Aspe aan te pakken.
Het feit is gewoon dat we veel te laat zijn begonnen aan die verhogingen, dus natuurlijk zitten we achter. Nederland was al bijna klaar tegen dat wij een strategie hadden, maar beter laat dan nooit.
Gelukkig zit er wel een ingebouwde oprijplaat in iedere bus of tram. Een rolstoel of rollator kan makkelijk oprijden vanaf de verhoogde perrons. De perrons vallen echter onder de verantwoordelijkheid van de gemeentes, dus daar is De Lijn afhankelijk van de welwillendheid van het plaatselijke bestuur om ze op te hogen.desirootje schreef: ↑11 jun 2025, 16:40 Bussen gaan ook niet zo lang mee als treinen, bij De Lijn hebben er nooit 40 jaar oude bussen rondgereden, en al hun haltes zijn allesbehalve toegankelijk, ik weet niet of zij al op de helft zitten... Daarnaast heb ik ook al Duitse bussen gezien, die zakken door hun vering naar rechts om zo bijna aan de rand van de halte te komen. Dat heb ik een bus van de lijn nog niet zien doen, dus moet een rolstoelgebruiker maar dat gat van 10 cm zien te overbruggen tussen de bus en de halte. De Lijn is ook niet de beste van de klas.
En helaas dreigt dezelfde fout gemaakt te worden met de MS30 door niet alle deuren gelijkvloerse instap te geven. Nochtans pleit het klankbord 'toegankelijkheid' binnen de NMBS voor integrale toegankelijkheid. Ik mis de ambitie bij de NMBS om eens serieus werk te maken van die voorstellen en toekomstgericht te handelen.desirootje schreef: ↑11 jun 2025, 16:40 Er is een grote denkfout gemaakt bij de bestelling van de M7 BDx, wat men nu probeert op te lossen met de BD. Je kunt zelfs beargumenteren dat men diezelfde fout heeft gemaakt met de desiro's zonder een uitschuiftrede, al was dat eerder een afweging gegeven de staat van onze perrons.
Zolang niet alle perrons dezelfde hoogte hebben maakt het niet uit welke trein je koopt. Je trein zal maar optimaal zijn voor 1 van de drie verschillende hoogtes die we nu hebben. Kortweg je kan geen perfecte MR30 bestellen want niet alle perrons zijn gelijk. Je blijft dus altijd met een fysiek verschil zitten. Want als je het optimaal doet voor 76cm hoge perrons maak je het extra lastig voor die andere 2 hoogtes. Het resultaat is dus altijd een trein die een compromis moet zijn voor al die soorten perrons die we hebben.