Treinmateriaal internationaal verkeer

Shrek

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 09 jun 2025, 22:30 Ik weet waarom ze blij zijn, omdat dit het eerste en misschien ook het enige treinmodel is dat toegankelijk is voor fietsers en rolstoelgebruikers, omdat het gelijke instap heeft. Vervolgens, het is goedkoper in exploitatie voor de NMBS dan de comfortabel getrokken trein die nochtans niet toegankelijk is voor hierboven opgesomde reizigerstypes.

Tot slot, de NMBS heeft de M7-dubbeldrkstreinrijtuigen besteld die grotendeels of enkel van, naar en door Brusselse Nootdzuidverbinding vertrekken, aankomen en gaan. Dus ze zijn niet geschikt voor de treinlijn IC-33 die op een boemeltreinverbinding lijkt, omdat die bijna overal stopt, terwijl zijn soortgenoot IC-16/34 op een echte Intercitytreinverbinding lijkt. En ook, IC-33 heeft iets minder reizigers dan IC-16/34, omdat dat laatste naar de Belgische hoofdstad Brussel gaat. Qua IC-verbinding is IC-01 de snelste van allemaal.
Het is niet omdat treinen ergens voor besteld zijn, dat ze niet elders gebruikt kunnen worden. M7 is inderdaad niet het beste stoptreinmaterieel, maar op de Luxemburgse noordlijn houden ze wel stand tussen de Dosto's en de 2200'en hoor. Op het Belgische stuk van het traject zijn dan weer zo weinig haltes dat het verschil met de Desiro ook weer niet zo groot wordt. Het zou perfect kunnen.
desirootje

Bericht door desirootje »

Harshan schreef: 09 jun 2025, 22:30 Tot slot, de NMBS heeft de M7-dubbeldekstreinrijtuigen besteld die grotendeels of enkel van, naar en door Brusselse Noord-zuidverbinding vertrekken, aankomen en gaan. Dus ze zijn niet geschikt voor de treinlijn IC-33 die op een boemeltreinverbinding lijkt, omdat die bijna overal stopt, terwijl zijn soortgenoot IC-16/34 op een echte Intercitytreinverbinding lijkt. En ook, IC-33 heeft iets minder reizigers dan IC-16/34, omdat dat laatste naar de Belgische hoofdstad Brussel gaat. Qua IC-verbinding is IC-01 de snelste van allemaal.
Er zijn er een hele boel bestelt, ze moeten niet allemaal door Brussel, anders kun je je afvragen wat het punt was van de stammen van 4 rijtuigen. Daarnaast zitten ze al op pseudo-stoptreinverbindingen met de IC's op L50 en accelereren ze niet slecht. En niet alles dat door Brussel rijdt hoort M7 te zijn, op verloop van tijd moeten de IC's dubbeldekkers zijn, maar daar hebben we gelukkig ook M6'en voor, enkel op vlak van toegankelijkheid en snelheid zijn ze een downgrade tov de M7.
Voor fietsers lijkt het me zelfs beter dan de desiro met veel meer fietsplaatsen wanneer er stammen beginnen rond te rijden met een BD en BVx rijtuig.
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar de kans is veel reëler dan je denkt.
HVHTB

Bericht door HVHTB »

Shrek schreef: 09 jun 2025, 18:59
Harshan schreef: 09 jun 2025, 18:08 Indien de NMBS dat niet voorziet, zal ik haar een brief schrijven. Als het geen enkel resultaat oplevert, dan zal ik het sturen naar haar Luxemburgse collega CFL dat ze treinen moeten bestellen die volledig tot Brussel en VOORAL tot Luik kunnen rijden, zodat we van de NMBS' metrotreinen (Desiro) op lange verbinding verlost zijn.
Probleempje: de Luxemburgers zijn dolblij met de Desiro's. Die ga je niet overtuigd krijgen van je zaak :wink:
Maar op termijn zie ik nog wel M7's op Luik-Luxemburg komen, dan is het probleem meteen opgelost.
M6 en M7-rijtuigen mogen (momenteel) in Luxemburg niet rijden tenzij op lijn 5 (Aarlen - Luxemburg). Dit aangezien enkel lijn 5 is "omgebouwd" voor een vergroot gabarit. En ik verwacht niet dat er snel andere Luxemburgse lijnen gaan verbouwd worden om er NMBS-dubbeldekkers op te laten rijden...
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

HVHTB schreef: 10 jun 2025, 19:32
Harshan schreef: 09 jun 2025, 18:08 Indien de NMBS dat niet voorziet, zal ik haar een brief schrijven. Als het geen enkel resultaat oplevert, dan zal ik het sturen naar haar Luxemburgse collega CFL dat ze treinen moeten bestellen die volledig tot Brussel en VOORAL tot Luik kunnen rijden, zodat we van de NMBS' metrotreinen (Desiro) op lange verbinding verlost zijn.
Probleempje: de Luxemburgers zijn dolblij met de Desiro's. Die ga je niet overtuigd krijgen van je zaak :wink:
Maar op termijn zie ik nog wel M7's op Luik-Luxemburg komen, dan is het probleem meteen opgelost.
Dit aangezien enkel lijn 5 is "omgebouwd" voor een vergroot gabarit.
Voor de niet-ingewijden: "gabarit" is een Frans woord, dat we in het Nederlands niet beter kunnen vertalen dan "dwarsprofiel". Het gaat er dus om dat onder alle bruggen en doorheen alle tunnels voldoende hoogte en breedte moeten beschikbaar zijn. Zie bv. ook https://en.wikipedia.org/wiki/Berne_gauge
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Shrek

Bericht door Shrek »

M6 en M7-rijtuigen mogen (momenteel) in Luxemburg niet rijden tenzij op lijn 5 (Aarlen - Luxemburg). Dit aangezien enkel lijn 5 is "omgebouwd" voor een vergroot gabarit. En ik verwacht niet dat er snel andere Luxemburgse lijnen gaan verbouwd worden om er NMBS-dubbeldekkers op te laten rijden...
Is de M7 dan groter dan de Dostos?
TKR

Bericht door TKR »

ja, onze M6/M7 rijtuigen zijn groter/breder bovenaan :)
pietje

Bericht door pietje »

TKR schreef: 10 jun 2025, 20:19 ja, onze M6/M7 rijtuigen zijn groter/breder bovenaan :)
M6 en M7 zijn toch niet gelijk?
Elgar

Bericht door Elgar »

jan_olieslagers schreef: 10 jun 2025, 19:42
HVHTB schreef: 10 jun 2025, 19:32 Dit aangezien enkel lijn 5 is "omgebouwd" voor een vergroot gabarit.
Voor de niet-ingewijden: "gabarit" is een Frans woord, dat we in het Nederlands niet beter kunnen vertalen dan "dwarsprofiel". Het gaat er dus om dat onder alle bruggen en doorheen alle tunnels voldoende hoogte en breedte moeten beschikbaar zijn. Zie bv. ook https://en.wikipedia.org/wiki/Berne_gauge
In het Nederlands noemen we dit ook het vrije ruimteprofiel.
HVHTB

Bericht door HVHTB »

pietje schreef: 10 jun 2025, 22:16
TKR schreef: 10 jun 2025, 20:19 ja, onze M6/M7 rijtuigen zijn groter/breder bovenaan :)
M6 en M7 zijn toch niet gelijk?
Voor wat het gabarit betreft zijn een M6 en M7 gelijk.
desirootje

Bericht door desirootje »

HVHTB schreef: 11 jun 2025, 18:39 Voor wat het gabarit betreft zijn een M6 en M7 gelijk.
Moesten ze Nederland niet binnen kunnen, iets dat de M6 niet kan, op zijn minst niet Roosendaal.
Harshan

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 10 jun 2025, 20:14
Is de M7 dan groter dan de Dostos?
Kan men de DoSto-dubbeldekstreinrijtuigen van CFL met verkorte samenstelling met treinlocomotief CFL 3000 niet gebruiken voor de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg? Want zo is het probleem opgelost aangezien ze kleiner zijn dan onze M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen en kunnen ze bijgevolg de Desiro-treinen daar afstoten wat veel beter is. Ik heb ook gehoord dat dit treinmodel (CFL DoSto) na 2030 wordt vervangen door een nieuw treinmodel. Het is een aanbesteding, maar nog niets besteld, beslist of concreet geworden welk treinmodel het zal zijn. We moeten de NMBS overtuigen om het MR30 ook te voorzien voor 25 kV 16,7 Hz. Omdat het lijkt alsof dat MR30 veel beterschap brengt dan de metro's van de NMBS (Desiro) op lange verbindingen.
Harshan

Bericht door Harshan »

desirootje schreef: 09 jun 2025, 23:57
Harshan schreef: 09 jun 2025, 22:30 Tot slot, de NMBS heeft de M7-dubbeldekstreinrijtuigen besteld die grotendeels of enkel van, naar en door Brusselse Noord-zuidverbinding vertrekken, aankomen en gaan. Dus ze zijn niet geschikt voor de treinlijn IC-33 die op een boemeltreinverbinding lijkt, omdat die bijna overal stopt, terwijl zijn soortgenoot IC-16/34 op een echte Intercitytreinverbinding lijkt. En ook, IC-33 heeft iets minder reizigers dan IC-16/34, omdat dat laatste naar de Belgische hoofdstad Brussel gaat. Qua IC-verbinding is IC-01 de snelste van allemaal.
Er zijn er een hele boel bestelt, ze moeten niet allemaal door Brussel, anders kun je je afvragen wat het punt was van de stammen van 4 rijtuigen. Daarnaast zitten ze al op pseudo-stoptreinverbindingen met de IC's op L50 en accelereren ze niet slecht. En niet alles dat door Brussel rijdt hoort M7 te zijn, op verloop van tijd moeten de IC's dubbeldekkers zijn, maar daar hebben we gelukkig ook M6'en voor, enkel op vlak van toegankelijkheid en snelheid zijn ze een downgrade tov de M7.
Voor fietsers lijkt het me zelfs beter dan de desiro met veel meer fietsplaatsen wanneer er stammen beginnen rond te rijden met een BD en BVx rijtuig.
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar de kans is veel reëler dan je denkt.
Ja inderdaad! Maar u moet wel beseffen dat de Brusselse Noordzuidverbinding zowel op lengte, aantal treinen per uur, enzovoort op zijn limiet is eh. Om deze limieten te vrijwaren, moet men dubbeldekstreinen inzetten om de lange enkeldekstreinen op de meeste (binnenlandse) Intercitytreinverbindingen te vervangen zodat ze andere lijnen buiten Brussel kunnen doen en zodat er voldoende capaciteit is op de Noordzuidas.
pietje

Bericht door pietje »

Harshan schreef: 11 jun 2025, 21:00 We moeten de NMBS overtuigen om het MR30 ook te voorzien voor 25 kV 16,7 Hz. Omdat het lijkt alsof dat MR30 veel beterschap brengt dan de metro's van de NMBS (Desiro) op lange verbindingen.
Oei, jij gaat nog iets extra verzinnen, naast 25kV 50Hz en 15kV 16,7Hz :wink:

Maar eigenlijk denk ik dat het enkel voor Luik-Luxemburg een optie zou kunnen zijn om ze 25kV te geven, maar als men dat met M7 of Dosto oplost, zijn ook daar geen Desiro's meer nodig.
Voor lijnen 165 en 166 zijn Desiro's meer dan voldoende en voor de stoptreinen op lijn 162 ook.

Veel belangrijker is voor mij dat men stopt met het inzetten van Desiro's op IC-lijnen.
Harshan

Bericht door Harshan »

pietje schreef: 11 jun 2025, 22:32
Harshan schreef: 11 jun 2025, 21:00 We moeten de NMBS overtuigen om het MR30 ook te voorzien voor 25 kV 16,7 Hz. Omdat het lijkt alsof dat MR30 veel beterschap brengt dan de metro's van de NMBS (Desiro) op lange verbindingen.
Oei, jij gaat nog iets extra verzinnen, naast 25kV 50Hz en 15kV 16,7Hz :wink:

Maar eigenlijk denk ik dat het enkel voor Luik-Luxemburg een optie zou kunnen zijn om ze 25kV te geven, maar als men dat met M7 of Dosto oplost, zijn ook daar geen Desiro's meer nodig.
Voor lijnen 165 en 166 zijn Desiro's meer dan voldoende en voor de stoptreinen op lijn 162 ook.

Veel belangrijker is voor mij dat men stopt met het inzetten van Desiro's op IC-lijnen.
Ik bedoelde 25 kV 50 Hz. Dank u wel! Ik heb beide spanningen verward met elkaar.

Inderdaad moet men de Desiro's weren van de Intercityverbindingen, vooral lange. Voor korte IC-verbindingen, zoals: IC-09, IC-30, IC-22/31 (weekdagen), IC-32 en IC-34 (enkel tussen Aarlen en Groothertogdom Luxemburg) mogen ze wel rijden, omdat op die verbindingen de ritten niet eens een uur duren op het volledig traject.

Toch zou ik de NMBS voorstellen om voor de treinen van MS30 of MR30 ook een optie van 25 kV 50 Hz te voorzien, zodat die treinen de Desiro's vervangen.

Er is een artikel over verschenen op De Morgen of De Standaard ergens in december 2024, januari of februari 2025 welk NMBS-treinmodel het goed scoren en het welke het slecht scoren en wat hun bijnamen zijn. Zo scoort Desiro 1 op 10, omdat alles is daar uitgespaard. De M5-, M6- en misschien M7-dubbeldekstreinrijtuigen hebben de bijnaam: "Dokterswachtzaal" blijkbaar.
TKR

Bericht door TKR »

Datzelfde artikel gaf het klassiekje de hoogste score als ik het me goed herinner. Of: het artikel was zeer subjectief en een persoonlijke vete tegen de nieuwste treinen. Je mag het artikel compleet negeren.

Een 25kV versie van de MS30 voegt nog een extra kost toe, voor slechts 1 lijntje?
Extra ontwerp, extra onderhoud, extra gewicht om mee te sleuren, ...
Plaats reactie