klaas schreef: ↑05 jun 2025, 13:38
Ik vind geen exacte cijfers over de gemiddelde bezetting van tweede klasse, maar we kunnen wel de rekenoefening maken. En ja, disclaimer, die is theoretisch en niet per se 100% juist, maar wel een indicatie.
Gegeven:
Bezetting 1e klasse = 18%
Verhouding reizigers 1e/2e klasse = 2,5/97,5%
Verdeling zitplaatsen 1e/2e klasse = 17,5/82,5% (Bron: website NMBS "80-85% in tweede klasse", dus 82,5% als gemiddelde.
De eerste fout die je hier maakt is er vanuit gaan dat de bezetting in 2e en 1e continu dezelfde verhouding is, dit is naar mijn aanvoelen absoluut niet zo. Hoe drukker de trein, hoe meer 1e klas er in verhouding verkocht wordt is eerder de realiteit.
Op rustige L-treintjes is de 1e klas vaak genoeg helemaal leeg, maar op de drukkere treinen halen een pak reizigers hun gsm boven voor een klasverhoging.
Anekdotisch: Op de echt drukke treinen (zoals de Brussel-Antwerpen tegenwoordig) is zelfs 100% bezetting in eerste geen uitzondering.
De verhouding 1e klas reizigers op drukke trajecten ligt eerder op 5%.
Daarnaast ligt de verhouding zitplaatsen op de drukke trajecten ook anders wanneer het er op aankomt. Gelukkig kiest de NMBS ervoor om -waar mogelijk- de DMT's met veel te veel eerste klasse zo weinig mogelijk op de drukste trajecten in te zetten. De echt drukke treinen met M6 of M7 hebben in verhouding wat minder 1e klas zitplaatsen, 10-15% namelijk.
klaas schreef: ↑05 jun 2025, 13:38
Neem nu een trein met in totaal 1000 zitplaatsen. Er zijn dan 175 plaatsen eerste klasse en 825 tweede klasse.
Met een bezetting van 18% in 1e klasse zijn er dus gemiddeld 31,5 reizigers 1e klasse (inkomsten twv 42 reizigers 2e klasse)
31,5*0,975/0,025 (verdeling 1e/2e klassereizigers) = 1228,5 tweedeklassereizigers.
1228,5/825 = 149% = gemiddelde bezettingsgraad van 2e klasse
Hier zie je al dat je fout aan het gaan bent, de gemiddelde bezettingsgraad in 2e is helemaal niet 149%.
De aanname dat je die kan berekenen vie de bezetting 1e klas is gewoon niet correct.
klaas schreef: ↑05 jun 2025, 13:38
Neem nu als typevoorbeeld een rijtuig M6:
A: 124 zitplaatsen = gemiddeld 22,3 verkochte tickets. Gezien een 1e klasseticket een derde meer kost dan een 2e klasseticket, komt dit overeen met de inkomsten van 29,7 tickets 2e klasse.
B: 140 zitplaatsen = gemiddeld 208,6 verkochte tickets.
208,6 / 29,7 = 7,02.
Dus: op dit moment levert een tweedeklasserijtuig ruim 7 keer zo veel op als een eersteklasserijtuig.
Op het moment dat er een tekort is aan 2e klas plaatsen -in drukke treinen dus- gaan we rekenen met 5% reizigers 1e klas en 15% aanbod. Op het moment dat in die trein met 1000 reizigers de 2e klas vol zit (dus 850 reizigers) kan je er dus gerust vanuit gaan dat er al 45 betalende eersteklassereizigers zitten.
Als je het persé wilt zien als inkomsten per rijtuig hangt alles natuurlijk af van de samenstelling. Voorbeeld voor een Antwerpen-Charleroi met M6A+M6BD+M6Bx+5M6B ofwel 939 2e klas +124 1e klas (je ziet hier al dat er geen 18%, maar 11% 1e klas is).
Bij een 100% volle 2e klas:
B: 140 zitplaatsen, 140 verkochte tickets
A: 124 zitplaatsen, 47 verkochte tickets (komt overeen met de inkomsten van 62 tickets 2e klas)
klaas schreef: ↑05 jun 2025, 13:38
Wat als we nu de 1e klasse volledig vervangen door 2e klasse? Dan blijft deze verhouding natuurlijk niet overeind.
Dit project zou winstgevend zijn als de 24% bijkomende plaatsen (140/124*175/825)
zorgen voor minstens 0,8% bijkomende reizigers (42-31,5)/(1228,5+31,5).
24% bijkomende plaatsen? Hoe kom je daar bij? Een M6A vervangen door een M6B levert je welgeteld 16 extra plaatsen op, ofwel 2%
Als je die 16 extra plaatsen omzet naar 16 extra tickets 2e klas kom je net aan de meerprijs die de eerste klas reizigers betaald hebben. Er vanuit gaande natuurlijk dat al die eerste klassereizigers de trein nog nemen en niet naar de auto lopen...
Ik laat de inschatting aan iedereen zelf over, maar ik ben van inschatting dat jouw rekenvoorbeeld enkele cruciale fouten bevat.