lichtgetal Antwerpen-Centraal

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
jknockaert

lichtgetal Antwerpen-Centraal

Bericht door jknockaert »

Vrijdag zag ik bij spoor 22 richting NL een groen sein met lichtgetal 4. Waar geldt die beperking van 40 km/h? De wissel bij het uitrijden van van Antwerpen-Centraal wordt doorgaand bereden, en er was geen keper op het sein...
Eimai

Re: lichtgetal Antwerpen-Centraal

Bericht door Eimai »

Dat is een moeilijke om uit te leggen. Dus ja die tunnel naar Nederland is indertijd aangelegd voor 120 km/u, maar toen bleek de constructie van de tunnel niet goed te zijn en is een hele periode de snelheid daar 40 geweest. Toen hebben ze dat lichtcijfer 4 dat normaal enkel voor de wissel is voor beide reiswegen beginnen tonen. Later is de snelheid verhoogd naar 60 (en 90 voor hogesnelheidstreinen) maar omdat ze geen lichtcijfer 6 extra wilden installeren hebben ze de 4 laten branden ook voor rechtdoor. Dus treinen die op de seinen aan het rijden zijn, en dat zijn er tegenwoordig geen meer daar, moeten dus 40 rijden bij het buiten rijden en achter de wissels mogen ze naar 60. Tegenwoordig rijdt alles op etcs en het scherm geeft voor de reisweg rechtdoor dan 90 aan, al moet je nog wel de borden achter de wissels volgen die zeggen dat je maar 60 mag als je geen hogesnelheidstrein bent.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

er was geen keper op het sein
Hoe ziet er zo'n keper uit? En wat betekent hij in deze context?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

jan_olieslagers schreef: 25 mei 2025, 17:58
er was geen keper op het sein
Hoe ziet er zo'n keper uit? En wat betekent hij in deze context?
Een soort brede V. Deze duidt een verandering van regime aan (normaal of tegenspoor)
Knipex

Bericht door Knipex »

jknockaert

Bericht door jknockaert »

Eimai schreef: 25 mei 2025, 17:50Dus ja die tunnel naar Nederland is indertijd aangelegd voor 120 km/u, maar toen bleek de constructie van de tunnel niet goed te zijn en is een hele periode de snelheid daar 40 geweest.
Is daar eigenlijk ooit iemand voor opgedraaid?
Eimai schreef: 25 mei 2025, 17:50Toen hebben ze dat lichtcijfer 4 dat normaal enkel voor de wissel is voor beide reiswegen beginnen tonen.
Maar zo'n lichtcijfer geldt toch enkel ter hoogte van de wissel?
Eimai schreef: 25 mei 2025, 17:5090 voor hogesnelheidstreinen
Ik heb het altijd wat bijzonder gevonden zo'n snelheidsbeperking om constructieve redenen die kennelijk niet zo noodzakelijk is voor hogesnelheidstreinen.
Eimai

Bericht door Eimai »

jknockaert schreef: 25 mei 2025, 21:11 Is daar eigenlijk ooit iemand voor opgedraaid?
Geen idee, ik mag het hopen.
jknockaert schreef: 25 mei 2025, 21:11 Maar zo'n lichtcijfer geldt toch enkel ter hoogte van de wissel?
Een lichtcijfer legt de snelheid op tot je een andere snelheid tegenkomt. In dit geval tot achter de wissels waar er snelheidsborden 60/90 staan. En toen heel de tunnel nog 40 was stonden er borden van 40 op die plek, maar het lichtcijfer werd dan gebruikt om die beperking aan te kondigen wat seininrichtingsgewijs de makkelijkste oplossing was om het allemaal te laten kloppen. De aankondiging van de snelheidsbeperking gebeurt dan op de inritseinen met groen geel horizontaal als die nodig is.
jknockaert schreef: 25 mei 2025, 21:11 Ik heb het altijd wat bijzonder gevonden zo'n snelheidsbeperking om constructieve redenen die kennelijk niet zo noodzakelijk is voor hogesnelheidstreinen.
Ze zeggen dat het ermee te maken heeft dat die minder effect hebben op de fundering van die tunnel. Ik ben geen ingenieur en het is allemaal maar van horen zeggen, maar ik kan er wel een zeker logica in zien, al denk ik dat een desiro nu niet zo anders gaat zijn dan een e320, maar ze zullen ergens de lijn willen trekken zeker zonder een enorme lijst te hebben wie wel of niet 90 kan, of gewoon een berekening hoeveel treinen ze ongeveer 90 kunnen laten rijden zonder schade te veroorzaken.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik heb altijd begrepen dat de trillingen voor de bovenliggende woningen groter waren dan "beloofd".

De reden zou geweest zijn dat de rails op rubber gelegd zijn, dat cellen van het rubber zitten echter vol met water en dan is het rubber harder.
Ooit heb ik inderdaad gezien dat de bodem best nat was...
Theo
Groeten vanop de Heide
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

jknockaert schreef: 25 mei 2025, 21:11Ik heb het altijd wat bijzonder gevonden zo'n snelheidsbeperking om constructieve redenen die kennelijk niet zo noodzakelijk is voor hogesnelheidstreinen.
De ene zegt dat Jacobsdraaistellen minder trillingen veroorzaken, de andere zegt dat de HST's meer betalen voor hun rijpad en daarom sneller mogen rijden.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Klassiekje schreef: 25 mei 2025, 23:03 De ene zegt dat Jacobsdraaistellen minder trillingen veroorzaken, de andere zegt dat de HST's meer betalen voor hun rijpad en daarom sneller mogen rijden.
De E320, waarvoor de toch wel strenge snelheidsbeperking ook niet geldt (als ik het goed begrepen heb), heeft geen Jacobsdraaistellen. Het argument voor het duurdere rijpad houdt in dat geval meer steek.
Shrek

Bericht door Shrek »

Het gaat gewoon om de totale hoeveelheid trillingen, die hoopt men laag genoeg te houden door slechts enkele treinen "snel" te laten rijden.
Parallel zoekt men ook een definitieve oplossing, maar dat blijkt heel moeilijk te zijn.
Plaats reactie