nieuwstopic?!
Re: nieuwstopic?!
Wat ook niet zal helpen: de hellingshoek zal ongetwijfeld laag zijn om het vrijeruimteprofiel van de trein te waarborgen en dat zal het zelfreinigende aspect sterk bemoeilijken, in tegenstelling tot zonnepanelen op een gemiddeld dak met hellingen van pakweg 25 tot 50°.
Re: nieuwstopic?!
Ik heb eigenlijk ergens het vermoeden dat het een studie is waarvan men het bureau het negatieve antwoord wel al weet, maar intussen toch subsidies hiervoor kan opstrijken.
-
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: nieuwstopic?!
Het enige positieve is dat er nooit een dikke laag sneeuw op zou liggen, en dat de sneeuw dus rapper zou smelten. Aan de andere kant liggen conventionele zonnepanelen zelden plat, dus zijn ze bijna nooit volledig bedekt met sneeuw. De uitzondering is een enorme sneeuwstorm, maar ik denk dat er daarna niet bepaald veel zonlicht zal zijn om te capteren.
Re: nieuwstopic?!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/16 ... -maximaal/
De SNCF heeft een procedure opgesteld voor huisdieren die onder een trein kruipen: tot 20 minuten wachten.
De SNCF heeft een procedure opgesteld voor huisdieren die onder een trein kruipen: tot 20 minuten wachten.
Re: nieuwstopic?!
Nog eens over zonnepanelen: de BLS pakt het anders (en verstandiger) aan, zie https://www.bls.ch/de/bls-inside/gesell ... otovoltaik
Re: nieuwstopic?!
Morgen wordt worden in de wijk Keulen Deutz bommen ontmanteld!!
Station Messe/Deutz is toe en de drie Bruggen naar HBf ook!!
Grootse storing bij DB

Station Messe/Deutz is toe en de drie Bruggen naar HBf ook!!
Grootse storing bij DB


Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: nieuwstopic?!
Er komt (mogelijks) een nieuwe speler bij op de slaaptrein markt.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... vecabines/
Eerlijk, als ik zie hoe moeilijk European Sleeper het heeft denk ik dat de heren aan het dromen zijn.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... vecabines/
Eerlijk, als ik zie hoe moeilijk European Sleeper het heeft denk ik dat de heren aan het dromen zijn.
-
- Berichten: 3982
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: nieuwstopic?!
Die persmededeling vertelt over een compartiment in de nachttrein als ware het vooral een hotelkamer, en slechts in de marge ook een ticket voor een verplaatsing. Dat is een verfrissende inkijk, en wie weet werkt het zelfs. Wel begint die markt inderdaad erg vol te geraken, en er blijft voorlopig een tekort aan geschikte rijtuigen op de huurmarkt.TKR schreef: ↑10 jun 2025, 19:47 Er komt (mogelijks) een nieuwe speler bij op de slaaptrein markt.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... vecabines/
Eerlijk, als ik zie hoe moeilijk European Sleeper het heeft denk ik dat de heren aan het dromen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: nieuwstopic?!
De prijs die ze vragen lijkt mij niet realistisch, zeker aangezien het enkel om slaaprijtuigen gaat.
De grootste uitdaging zal zijn om voldoende kapitaal te verkrijgen als ze rijtuigen willen aankopen en renoveren.
De grootste uitdaging zal zijn om voldoende kapitaal te verkrijgen als ze rijtuigen willen aankopen en renoveren.
-
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: nieuwstopic?!
Volgens mij gaat dit niet om de klassieke slaaprijtuigen, maar over de minicabins zoals de ÖBB die vorig jaar geïntroduceerd heeft. En ik denk dat dat inderdaad een markt is die misschien sterk kan gaan boomen. Op de InnoTrans in Berlijn stonden vorig jaar nog enkele van die standjes die nieuwe minicabin-interieurs wouden promoten en hierbij vooral alle ruimte in de treinwagon nog beter probeerden te benutten dan in de Nightjet.
Ik denk dat je zo’n 40-tal minicabines per rijtuig kan inbouwen, tov een tiental klassieke slaapcabines, waardoor de prijs erg laag gehouden kan worden.
Belangrijkste kwestie is inderdaad geld om nieuw materieel te laten bouwen, maar het klinkt alsof ze daar wel echt op doelen, als ik dat zo lees. De twee heren zijn beiden geen onbekenden, wat me hoopvol stemt. Eentje veel ervaring bij mobiliteit startups, de andere waarschijnlijk de meest bezeten kenner van nachttreinen die er rondloopt op planeet aarde.
Ik denk dat je zo’n 40-tal minicabines per rijtuig kan inbouwen, tov een tiental klassieke slaapcabines, waardoor de prijs erg laag gehouden kan worden.
Belangrijkste kwestie is inderdaad geld om nieuw materieel te laten bouwen, maar het klinkt alsof ze daar wel echt op doelen, als ik dat zo lees. De twee heren zijn beiden geen onbekenden, wat me hoopvol stemt. Eentje veel ervaring bij mobiliteit startups, de andere waarschijnlijk de meest bezeten kenner van nachttreinen die er rondloopt op planeet aarde.
-
- Berichten: 1197
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: nieuwstopic?!
Als ik zo even op de website (https://www.noxmobility.com/) denk ik dat ze ergens mikken naar een formaat tussen de slaapcabine en de mini-cabin.
Ik denk dat als je met een middengang werkt ipv zoals vaak bij nachttreinen een zijgang je misschien nog aan beide kanten van de wagon slaapplaatsen kunt creëren.
Ik denk dat als je met een middengang werkt ipv zoals vaak bij nachttreinen een zijgang je misschien nog aan beide kanten van de wagon slaapplaatsen kunt creëren.
Re: nieuwstopic?!
Ik geloof dat de initiatiefnemers aansturen op een soort crowdfunding bij particuliere investeerders, maar de grootste uitdaging is om de banken mee te krijgen. Het is Railcoop niet gelukt, en een gelijkaardig initiatief - Midnight Trains - heeft er onlangs nog de brui aan gegeven...