Buitenlandse treinen in België

Plaats reactie
VDL Sitea
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Buitenlandse treinen in België

Bericht door VDL Sitea »

Dag allemaal,

Ik heb even een vraagje: behalve de TGV, Eurostar, ICE, ICNG en Arriva FLIRT-treinen, welke niet-Belgische treinen komen er nog in België?
Ik had ergens gelezen dat SNCF-AGC's naar België kwamen. Is dit nog steeds het geval?
Heb geprobeerd om via BeLuxtrains te zoeken, maar vindt niets.

Benieuwd naar jullie reacties!
ovspotter_be
Berichten: 1197
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door ovspotter_be »

Tussen Luxembourg en Arlon alsook tussen Athus en Rodange rijden Dosto's van de CFL en sinds kort rijden naar Arlon ook hun nieuwe 2400 / 2500-treinstellen.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 488
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door TKR »

Als ik het goed voorheb rijden de AGC's niet meer naar België?
Vroeger zouden ze dat wel gedaan hebben, maar niet elk uur. Ik dacht dat ze er met Corona mee gestopt zijn en het niet meer opgestart hebben?

Verder heb je ook nog de NightJet. Als je wil kan je Eurpean Sleeper ook als buitenlands beschouwen, ik denk dat deze in Nederland ingeschreven zijn?
Klassiekje
Berichten: 710
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door Klassiekje »

De AGC's kwamen vroeger tot Doornik ja, weet niet meer exact wanneer dat gestopt is.
VDL Sitea
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door VDL Sitea »

Klassiekje schreef: 04 apr 2025, 11:49 De AGC's kwamen vroeger tot Doornik ja, weet niet meer exact wanneer dat gestopt is.
Dus nu is dit niet meer het geval. Weet er iemand waarom juist? Toelating die verlopen is?
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door maarten »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat AM'96 een tijdje niet naar Frankrijk mocht en dat daarom de AGC's naar België kwamen. Toen dat probleem met de AM'96 was opgelost was er ook geen reden meer om met AGC's naar België te rijden.
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door 260689 »

maarten schreef: 08 apr 2025, 22:04 Ik meen ergens gelezen te hebben dat AM'96 een tijdje niet naar Frankrijk mocht en dat daarom de AGC's naar België kwamen. Toen dat probleem met de AM'96 was opgelost was er ook geen reden meer om met AGC's naar België te rijden.
Had deels te maken met ECTS installatie en maar niet goedgekeurd krijgen in Frankrijk.
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door Tijgernoot »

maarten schreef: 08 apr 2025, 22:04 Ik meen ergens gelezen te hebben dat AM'96 een tijdje niet naar Frankrijk mocht en dat daarom de AGC's naar België kwamen. Toen dat probleem met de AM'96 was opgelost was er ook geen reden meer om met AGC's naar België te rijden.
De AGC's kwamen in ieder geval tot eind 2023 nog in Doornik, de treinen die ze reden (3 paar piekuurtreinen op werkdagen, 2 's ochtends en 1 's middags) rijden nog steeds maar lijken nu inderdaad ook met AM96 gereden te worden. Ze sprongen overigens ook wel in het weekend bij en reden in België op de dieselmotor.
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door 260689 »

In 2006 reed er toen in wee tijd e 9xx reeks van Lille-flandres naar Hasselt via Doornik - Charleroi-Centraal - Namur - Liège - Tongeren en Hasselt.

Waar is de tijd van deze verbindingen die het mogelijk maakte. Deze stellen hebben dus ettelijke kilometers op de teller.
Harshan
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Buitenlandse treinen in België

Bericht door Harshan »

260689 schreef: 05 jun 2025, 04:58 In 2006 reed er toen in wee tijd e 9xx reeks van Lille-flandres naar Hasselt via Doornik - Charleroi-Centraal - Namur - Liège - Tongeren en Hasselt.

Waar is de tijd van deze verbindingen die het mogelijk maakte. Deze stellen hebben dus ettelijke kilometers op de teller.
Inderdaad, ik heb die dienstregeling ook! Het feit is dat het de langste verbinding van de NMBS was met een reistijd van 4 uur. En dat was wel uitzonderlijk lang voor een NMBS-trein, terwijl de andere treinen meestal onder 3 uur of ietsje boven zitten. Toch vroeg ik me af of ze voldoende treinen had voor zo'n verbinding. En hoe zou het welzijn van de treinbestuurder geweest zijn op zulke verbinding? Ik heb liever meer treinen dan 1 lange trein die wel vertragingsgevoelig kan zijn.
Plaats reactie