nieuwstopic?!
Re: nieuwstopic?!
Momenteel rijden in Zeeland SNG-stoptreinen en VIRM-intercity's. SNG, de grootste stoptreinserie van NS (in aantal meer dan de helft van het totale stoptreinenpark), heeft al ETCS; VIRM krijgt het de komende jaren ingebouwd. Intercityseries ICM en DDZ hebben en krijgen geen ETCS maar worden rond diezelfde tijd vervangen door het instromende DDNG dat het ongetwijfeld zal krijgen. Het huidig instromende ICNG heeft het inderdaad al.
Zolang er geen problemen ontstaan met afwijkende baselines of softwarepakketten (in dat detailniveau van ETCS ben ik niet thuis) zou de uitrusting van materieel geen punt moeten worden. Ook niet voor eventuele andere routes die rond die tijd omgebouwd zouden gaan worden.
Zolang er geen problemen ontstaan met afwijkende baselines of softwarepakketten (in dat detailniveau van ETCS ben ik niet thuis) zou de uitrusting van materieel geen punt moeten worden. Ook niet voor eventuele andere routes die rond die tijd omgebouwd zouden gaan worden.
Het materieel wordt uiteraard al vantevoren omgebouwd. Op die lijn rijden enkel VIRM en SNG, waarvan de SNG al ETCS heeft en alleen een update nodig heeft, en de VIRM momenteel ontworpen/omgebouwd wordt.
Men wil testen omdat dit om het eerste ETCS gebied gaat van de landelijke uitrol, met nieuwe werkwijzen en een nieuwe ETCS versie met een volledig nieuw treinverkeersleidingssysteem. Als er dingen niet kloppen in de voorschriften, aan de baan zelf of aan het materieel dat niet goed samenwerkt, dan wil men dat graag weten.
Ook gaat de aansturing van een lokale aansturing naar een centrale aansturing in een data center, alles digitaal, ook dat is een zeer grote wijziging.
Alles bij elkaar zijn dat zeer omvangrijke wijzigingen op spoorgebied. Persoonlijk vind ik 4 maanden te lang, maar ik begrijp de wens dat men alles goed wil testen.
Als dit immers goed gaat en de grootste problemen meteen opgelost zijn, dan kan de verdere landelijke uitrol sneller verlopen.
Het tweede traject, Kijfhoek - Roosendaal Grens zou dan ook een veel kortere testperiode moeten hebben.
Men wil testen omdat dit om het eerste ETCS gebied gaat van de landelijke uitrol, met nieuwe werkwijzen en een nieuwe ETCS versie met een volledig nieuw treinverkeersleidingssysteem. Als er dingen niet kloppen in de voorschriften, aan de baan zelf of aan het materieel dat niet goed samenwerkt, dan wil men dat graag weten.
Ook gaat de aansturing van een lokale aansturing naar een centrale aansturing in een data center, alles digitaal, ook dat is een zeer grote wijziging.
Alles bij elkaar zijn dat zeer omvangrijke wijzigingen op spoorgebied. Persoonlijk vind ik 4 maanden te lang, maar ik begrijp de wens dat men alles goed wil testen.
Als dit immers goed gaat en de grootste problemen meteen opgelost zijn, dan kan de verdere landelijke uitrol sneller verlopen.
Het tweede traject, Kijfhoek - Roosendaal Grens zou dan ook een veel kortere testperiode moeten hebben.
Antwerpen -Rotterdam plat dat lijkt mij wat. Hoe gaat men het nu doen met de Sloe ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
In de eerste fase wordt alleen na de aftakking van de Sloelijn tot aan Vlissingen omgebouwd. Dus alleen NS treinen zullen dat gedeelte testen. Pas in de tweede fase zal ook Goes - aftakking Sloelijn onder ERTMS gezet worden. Ik verwacht dus dat de werkelijke tijd dat de Sloehaven niet bereikbaar is behoorlijk beperkt is.
Neen, in België zijn de spoorsluitingen wegens ETCS-uitrol steeds maximaal enkele uren geweest. Zo waren er een ochtend geen treinen in FBMZ, een ochtend geen rond FBN en nog enkele uren geen in Antwerpen.desirootje schreef: ↑04 okt 2024, 12:29 https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spo ... ttere-pil/
4 maand geen treinen tussen Goes en Vlissingen omdat het een testbaanvlak moet worden voor ETCS. Hebben wij dat ook zo gedaan, was er bij ons een spoorlijn gesloten voor zo lang om het uit te testen? Dit moet toch beter kunnen dan dit? Ik ben ook geen fan van de gekozen locatie, Zeeland is al een zwart gat op vlak van openbaar vervoer en nu sluit je de helft van de enige spoorlijn?
Maar wat de Nederlanders doen is wel iets groter, daar wordt immers ook de seininrichting vernieuwd. Dat is iets wat Infrabel meestal in een lang weekend of een vakantieweek doet.
Kortweg: moest Infrabel ETCS uitrollen naar Vlissingen zouden er een week lang geen treinen kunnen rijden.
De treinen in Luxemburg verbruiken 133 GWh waarvan wordt 15% geleverd door Enovos, een zonnepark in Rijnland-Pfalz: 380.000 modules op 220 ha. Ook de 81 bussen van CFL zullen tegen 2030 elektrisch rijden
https://www.enoblog.lu/fr/green-fr/les- ... 9101b2ebf0
https://www.enoblog.lu/fr/green-fr/les- ... 9101b2ebf0
Arriva heeft nu ook in België een aanvraag gedaan om een trein Groningen - Parijs te rijden.
https://m.gva.be/cnt/dmf20241211_959572 ... =nopaywall
https://m.gva.be/cnt/dmf20241211_959572 ... =nopaywall
De trein zou ‘s ochtends om 6.24 uur vertrekken in Groningen en in Nederland nog stoppen in Zwolle, Almere, Amsterdam, op de luchthaven Schiphol en in Rotterdam. In België zijn stops gepland in Antwerpen, op Brussels Airport, in Brussel-Centraal, Brussel-Zuid en Bergen. De trein zou dan om 13.30 uur aankomen in Parijs. De terugrit zou om 15 uur vertrekken in de Franse hoofdstad en om 22.36 uur aankomen in Groningen.
Keolis zou in Nederland een Mat'64 gaan afstoffen om deze in Januari (tijdelijk) terug in te zetten in reguliere dienst.. 

In Duitsland is er een gerucht dat Flix een serieus engagement gaat nemen met getallen die variëren tussen 100 IC1 rijtuigen met airco en 63 ICE-L treinstellen van Talgo.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
-
Van die Mat'64 heb ik ook niets meer gehoord maar heb wel foto's zien passeren van 2 DD-AR stuurrijtuigen met een Keolis logo die met een 1700 locomotief ertussen staan opgesteld in Amersfoort Bokkeduinen.
Het laatst dat ik ervan hoorde was dat men die Mat'64 aan het opknappen was.
NS zou wel deze trein geschonken hebben onder voorwaarde dat die niet in commerciële dienst gebruikt word.
NS zou wel deze trein geschonken hebben onder voorwaarde dat die niet in commerciële dienst gebruikt word.
In de Paasvakantie (5 - 21 april) geen treinen tussen Aarlen en Luxemburg. Vervangbussen: L50 en L52 (direct).
Tussen Bertrange en Luxemburg wordt 8.500 ton ballast vervangen en 9.700 houten dwarsliggers(wordt beton)
Tussen Bertrange en Luxemburg wordt 8.500 ton ballast vervangen en 9.700 houten dwarsliggers(wordt beton)
-
7 april worden er lichte aanpassing uitgevoerd aan dienstregelingen en trajecten van sommige treinen.
Iemand een lijst want van de "plan je reis voor je vertrek" wordt ik niet veel wijzer.
Iemand een lijst want van de "plan je reis voor je vertrek" wordt ik niet veel wijzer.