maar over recentere wijzigingen las ik niets, mogelijks overheengekeken...les CFL mettent en service depuis le 29 septembre 2024 leur nouvelle flotte de trains Coradia
Treinmateriaal internationaal verkeer
-
- Berichten: 3981
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Het gemelde artikel zegt wel iets over de Coradia-stellen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
- De stuurstanden hebben geen KVB (Frans beveiligingsysteem) en gaan uitsluitend mee voor de PBM-plaatsen, PBM-toilet, dienstafdeling en pakwagen.Harshan schreef: ↑18 jan 2025, 16:15 Beste spoorvrienden,
Tot slot, waarom rijdt het I11-stuurstandrijtuig in Frankrijk niet op eigen kracht, maar getrokken door de locomotief? En hoe komt dat de stam I11-rijtuigen in Frankrijk enkel gerangeerd wordt door de andere locomotief van de NMBS HLE 18 (Siemens) die in Parijs klaarstaat dan door een andere locomotief?
- De rangering in Frankrijk 's avonds met de OTC 56 gebeurt met de locomotief die 's morgens de OTC 63 zal rijden, zo is die locomotief ineens gekoppeld (daar zetten ze niet rond maar wisselen ze constant de reserve locomotieven om)
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Dank u wel! Bestelt de NMBS geen MS30-treinstellen die vanaf 2030 in dienst zullen treden? En kunnen die ook naar Groothertogdom Luxemburg rijden? Omdat ze meer capaciteiten hebben dan de stoptreinachtige Desiro's. En trouwens, hoe zit het met de bestelling van MS30-treinstellen? Is het geschil tussen de NMBS en Alstom of Siemens al opgelost?HVHTB schreef: ↑18 jan 2025, 19:39Als ik het goed had begrepen, hebben die AGC's enkel TBL1+ gekregen, geen ETCS. Waarom ze al een tijdje niet meer naar Doornik komen, weet ik niet, maar sowieso ging het voor die stellen eind dit jaar gedaan zijn in België wegens geen ETCS.Harshan schreef: ↑18 jan 2025, 16:15 Hoe komt dat de SNCF Alstom/Bombardier ACG-trein niet meer naar België rijdt? Zo kan men de MS96-treinstellen van 400-reeks bijvoorbeeld op de lijnen van en naar Groothertogdom-Luxemburg inzetten, omdat ze meerdere toiletten hebben voor lange ritten tegenover de MS08-treinstellen (Siemens-Desiro-Main-Lane) van 085-reeks die er maar 1 per treinstel hebben. Vervolgens zijn er overal tafeltjes in MS96 dan in MS08. Dus een goed alternatief voor de Desiro.
De MS96 is momenteel niet meer toegelaten in Luxemburg. De gewone M7-rijtuigen zijn bv. wel al toegelaten, en die worden sinds december ook steeds meer ingezet naar Luxemburg.
Tot slot, waarom rijdt het I11-stuurstandrijtuig in Frankrijk niet op eigen kracht, maar getrokken door de locomotief? En hoe komt dat de stam I11-rijtuigen in Frankrijk enkel gerangeerd wordt door de andere locomotief van de NMBS HLE 18 (Siemens) die in Parijs klaarstaat dan door een andere locomotief?
Ah ok! Zullen ze dat dan ooit krijgen? Want zo worden de desbetreffende locomotieven uitgespaard en kunnen ze gebruikt worden voor andere verbindingen waar ze nuttig kunnen zijn.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
De MS30 is niet voorzien om onder 25kV te rijden als ik het me goed herinner.
Helemaal naar Luxemburg op batterij is dan weer te ver.
Luxemburg is het enige buurland waar deze stellen niet naar zouden rijden.
Helemaal naar Luxemburg op batterij is dan weer te ver.
Luxemburg is het enige buurland waar deze stellen niet naar zouden rijden.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Dat was de oorspronkelijke planning. Maar 3 maanden geleden toen de NMBS in zee wilde gaan met CAF zag ik in verschillende nieuwsberichten dat ze treinen wilde die naar Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg en 160 en 200 km/u kunnen rijden. Dat las ik in Railtech.be, Treinenweb.nl, VRT Nieuws en dergelijke.
Indien de NMBS dat niet voorziet, zal ik haar een brief schrijven. Als het geen enkel resultaat oplevert, dan zal ik het sturen naar haar Luxemburgse collega CFL dat ze treinen moeten bestellen die volledig tot Brussel en VOORAL tot Luik kunnen rijden, zodat we van de NMBS' metrotreinen (Desiro) op lange verbinding verlost zijn.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Heb je een link naar zo'n artikel?
200km/u verbaast me ook, aangezien deze maar 160 zou gaan en niet op de HSL zou komen. (logisch, geen 25kV)
Naar Luxemburg zal met de M7 gereden worden. (en ja, mogelijks de Desiro op het lijntje via Gouvy)
200km/u verbaast me ook, aangezien deze maar 160 zou gaan en niet op de HSL zou komen. (logisch, geen 25kV)
Naar Luxemburg zal met de M7 gereden worden. (en ja, mogelijks de Desiro op het lijntje via Gouvy)
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Probleempje: de Luxemburgers zijn dolblij met de Desiro's. Die ga je niet overtuigd krijgen van je zaakHarshan schreef: ↑09 jun 2025, 18:08 Indien de NMBS dat niet voorziet, zal ik haar een brief schrijven. Als het geen enkel resultaat oplevert, dan zal ik het sturen naar haar Luxemburgse collega CFL dat ze treinen moeten bestellen die volledig tot Brussel en VOORAL tot Luik kunnen rijden, zodat we van de NMBS' metrotreinen (Desiro) op lange verbinding verlost zijn.

Maar op termijn zie ik nog wel M7's op Luik-Luxemburg komen, dan is het probleem meteen opgelost.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Ik hoop dat je niet blindelings vertrouwt op treinennieuws in de media. Zeker als je weet dat het niet de NMBS was die spontaan met dit voortijdige nieuws over de aanbesteding naar buiten kwam. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit soort technische info al uitgebreid in een dossier aan de pers gegeven hebben.
Onder batterij zou de MR30 zelfs maar 120 km/h moeten halen. Dat zie ik ook niet goed komen op die lange spoorlijnen naar Luxemburg met hellingen, zonder geschikte spanning .
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Men kan Brussel - Namen - Arlon - Luxemburg en dat die daar van treinnummer veranderd en na bv 10 a 15min later doorrijd naar Gouvy en Luik.Shrek schreef: ↑09 jun 2025, 18:59Probleempje: de Luxemburgers zijn dolblij met de Desiro's. Die ga je niet overtuigd krijgen van je zaakHarshan schreef: ↑09 jun 2025, 18:08 Indien de NMBS dat niet voorziet, zal ik haar een brief schrijven. Als het geen enkel resultaat oplevert, dan zal ik het sturen naar haar Luxemburgse collega CFL dat ze treinen moeten bestellen die volledig tot Brussel en VOORAL tot Luik kunnen rijden, zodat we van de NMBS' metrotreinen (Desiro) op lange verbinding verlost zijn.![]()
Maar op termijn zie ik nog wel M7's op Luik-Luxemburg komen, dan is het probleem meteen opgelost.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Zo'n lange verbinding lijkt mij niet zo verstandig qua betrouwbaarheid. Ook de capaciteit matcht niet, naar Brussel denk ik aan 8 of 10 M7, naar Luik volstaan 4.
-
- Berichten: 1197
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Ik denk dat als je een doorkoppeling wenst ze dit beter kunnen doen met de stoptrein tussen Arlon en Luxembourg, al rijdt daar momenteel wel afwisselend Belgisch en Luxemburgs materieel
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Eventueel mits (ont-) koppeling in Luxemburg? De M7 van Brussel - Namur - Luxemburg hebben Kinkempois als onderhoudswerkplaats. Nu moeten die rijtuigen meegeven met overbrengingen tussen brussel en Kinkempois. Dan zou het makkelijker zijn om het materiaal zonder commerciële ritten naar de eigennaarswerkplaats uit te voeren.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Ik weet waarom ze blij zijn, omdat dit het eerste en misschien ook het enige treinmodel is dat toegankelijk is voor fietsers en rolstoelgebruikers, omdat het gelijke instap heeft. Vervolgens, het is goedkoper in exploitatie voor de NMBS dan de comfortabel getrokken trein die nochtans niet toegankelijk is voor hierboven opgesomde reizigerstypes.Shrek schreef: ↑09 jun 2025, 18:59Probleempje: de Luxemburgers zijn dolblij met de Desiro's. Die ga je niet overtuigd krijgen van je zaakHarshan schreef: ↑09 jun 2025, 18:08 Indien de NMBS dat niet voorziet, zal ik haar een brief schrijven. Als het geen enkel resultaat oplevert, dan zal ik het sturen naar haar Luxemburgse collega CFL dat ze treinen moeten bestellen die volledig tot Brussel en VOORAL tot Luik kunnen rijden, zodat we van de NMBS' metrotreinen (Desiro) op lange verbinding verlost zijn.![]()
Maar op termijn zie ik nog wel M7's op Luik-Luxemburg komen, dan is het probleem meteen opgelost.
Tot slot, de NMBS heeft de M7-dubbeldrkstreinrijtuigen besteld die grotendeels of enkel van, naar en door Brusselse Nootdzuidverbinding vertrekken, aankomen en gaan. Dus ze zijn niet geschikt voor de treinlijn IC-33 die op een boemeltreinverbinding lijkt, omdat die bijna overal stopt, terwijl zijn soortgenoot IC-16/34 op een echte Intercitytreinverbinding lijkt. En ook, IC-33 heeft iets minder reizigers dan IC-16/34, omdat dat laatste naar de Belgische hoofdstad Brussel gaat. Qua IC-verbinding is IC-01 de snelste van allemaal.