Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

dovaere
Berichten: 666
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door dovaere »

De reden dat er tot de lente deels nog het "oude" materieel Traxx + ICR zal rijden op de Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad) is de volgende:
De NS heeft wegens het tekort aan ICNG de "Belgische" ICNG-B hard nodig op de binnenlandse lijn ICD Lelystad - Rotterdam, die gereden wordt door binnenlandse machinisten met onvoldoende kennis van Traxx.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door maarten »

De ICNG-B is ook al in de binnenlandse dienst gezien. Vorige week was een goede week, met 29 van de 36 stellen die ooit inzet hebben gezien ook daadwerkelijk in inzet. Inmiddels 8 ICNG-B in dienst gezien.
Maar het plan was om tegen het einde van het jaar 50 stellen in dienst te hebben, dat gaat dus niet meer lukken.
Lynx
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Lynx »

50 was wat beloofd was door Alstom, maar NS had al genoeg ervaring inmiddels met dat soort beloftes, dus hoopte op 45. Zelfs dat is echter helaas niet gehaald en het lijkt te stokken op 42.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door maarten »

Dat zou mogelijk moeten zijn als je kijkt naar welke stellen wel al geaccepteerd zijn maar nog niet ingezet zijn (dat zijn er precies 5, en de 6e is gisteren in dienst gekomen), maar niet met als je kijkt naar de snelheid waarmee NS stellen ook daadwerkelijk inzet.
Lynx
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Lynx »

Meerdere stellen worden gebruikt voor dingen als opleiding en tests voor komende wijzigingen/updates.
railtravelmanager
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: EuroCity Direct Brussel - Amsterdam

Bericht door railtravelmanager »

maarten schreef: 11 okt 2024, 14:55 Eurocity-Direct: "Via hogesnelheidslijn op volledige traject"
Eurocity: "Tussen Brussel en Antwerpen: via klassieke spoorlijn - tussen Antwerpen en Rotterdam via hogesnelheidslijn".

Welke hogesnelheidslijn volgt de Eurocity-Direct dan tussen Brussel en Antwerpen? :?
Ik neem aan dat ze beide L25N nemen, de Eurocity zal dat wel moeten doen om via Zaventem te gaan, de Eurocity-Direct kan nog via L25 gaan, maar beide zijn geen hogesnelheidslijnen.

Deze informatie is ook nog te vinden op https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
De Eurocity Brussel Rotterdam rijdt via Brussels Airport dus moet lijn 25N nemen om tot in Mechelen te geraken :D Erwin
railtravelmanager
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door railtravelmanager »

Elgar schreef: 22 okt 2024, 17:52 Het is ook zeer opmerkelijk en jammer dat het vertrek van de 3 verschillende treinen in Brussel-Zuid naar Nederland (EC, ECD en ES) in een tijdspanne van 9 minuten gebeurt.
FBMZ: EC om x:44, ECD om x:49 en ES om x:53.

In Antwerpen-Centraal gebeuren de vertrekken in een tijdspanne van 8 minuten, maar in de omgekeerde volgorde!
FN: ES om x:30, ECD om x:35 en EC om x:38.

Door deze slechte spreiding wordt er niet voldaan aan de vraag naar een hogere frequentie op de verbinding B -> NL.
De planner van bijvoorbeeld DB geeft trouwens voor een traject van Brussel naar Rotterdam ook alleen maar de Eurostar (ES) weer, aangezien deze later vertrekt en vroeger aankomt. Uitzondering zijn de uren dat de Eurostar niet rijdt, dan wordt de ECD wel weergegeven en ook de EC, maar deze laatste met een overstap.
hoi Elgar , yep blijft bizar toch ECD vertrek .49 Brussel Zuid, EUR 4 minuten later en toch vertrekt EUR eerste uit Antwerpen Centraal :) dus gaan ze de ECD parkeren effe op spoor 21 niveau -2 om nadien door te rijden richting Luchtbal en NL :o

wat nog vreemder is dat men dus 1 IC Brussel Antwerpen annuleert die van .26 vertrektijd, de .56 blijft behouden, bizar dat de .56 blijft bestaan als er om .44 . 49 .53 al 4 treinen richting Antwerpen gaan, EC, IC, ECD en EUR, slechte spreiding.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13079
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

railtravelmanager schreef: 10 dec 2024, 16:04 wat nog vreemder is dat men dus 1 IC Brussel Antwerpen annuleert die van .26 vertrektijd, de .56 blijft behouden, bizar dat de .56 blijft bestaan als er om .44 . 49 .53 al 4 treinen richting Antwerpen gaan, EC, IC, ECD en EUR, slechte spreiding.
Als je een beperkte capaciteit hebt is het net heel logisch om de sneltreinen te groeperen.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door FLV-FGSP »

Op een half uur van de rode Eurostar was er lange tijd een rijpad vrij dat lang geleden was voorzien voor de falende Fyra. Dat was ideaal geweest voor de ECD. Helaas is dat inmiddels enkele keren per dag ingenomen door de blauwe Eurostar.
Door het verschil in rittijd tussen EC en ECD zul je altijd aan 1 kant een goede en 1 kant een slecht spreiding hebben.
groentje
Berichten: 7515
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door groentje »

Het toont wat mij betreft aan hoe ook Mechelen-Antwerpen meer capaciteit nodig heeft, maar waar gaan die sporen moeten komen? Ik heb al wil met het figuurlijke kleurpotlood lijntjes zitten tekenen langs de E19, en verder ondergronds onder pakweg de Belgiëlei naar het Centraal station, paar ik hoef hier wellicht niemand te vertellen dat dat wellicht dromen zijn, en zelfs als er iets van komt, zijn we decennia verder ..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13079
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 10 dec 2024, 18:49 Het toont wat mij betreft aan hoe ook Mechelen-Antwerpen meer capaciteit nodig heeft, maar waar gaan die sporen moeten komen? Ik heb al wil met het figuurlijke kleurpotlood lijntjes zitten tekenen langs de E19, en verder ondergronds onder pakweg de Belgiëlei naar het Centraal station, paar ik hoef hier wellicht niemand te vertellen dat dat wellicht dromen zijn, en zelfs als er iets van komt, zijn we decennia verder ..
Dat hoeft gelukkig allemaal niet. Als het complex Y Otterbeek gebouwd wordt en er een bijkomende flyover komt in Berchem kunnen er een pak meer treinen rijden. Tussenin liggen er al genoeg sporen.
groentje
Berichten: 7515
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door groentje »

Da's een goede eerste stap, en zeker al een hoop extra capaciteit, ook de afwerking van station Mechelen zal al veel ruimte scheppen, maar op langere termijn gaan we denk ik toch moeten durven denken aan een verlenging van de L.25N.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door TKR »

Staat dit Y complex en fly-over ook effectief op de planning?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13079
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 10 dec 2024, 20:36 Staat dit Y complex en fly-over ook effectief op de planning?
Er staat momenteel niets van grote nieuwe infra op de planning, alles hangt af van de nieuwe regering en hun bereidheid om te investeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13079
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 10 dec 2024, 20:05 Da's een goede eerste stap, en zeker al een hoop extra capaciteit, ook de afwerking van station Mechelen zal al veel ruimte scheppen, maar op langere termijn gaan we denk ik toch moeten durven denken aan een verlenging van de L.25N.
Neen hoor, dat is echt niet nodig. Stel dat een maximaal benutte L25 (dus minstens 10 IC/EC/HST per uur per richting) niet meer voldoende is, is de volgende stap om via de 2e havenontsluiting de meeste goederentreinen van L27 te weren en daar ook enkele IC's tussen de S-treinen in te plannen.
Plaats reactie