dovaere schreef: ↑23 okt 2024, 12:48
Wat wordt dan gebruikt als fietsrijtuig? Blijft i10 daar nog even of wordt de M7BD alsnog voor 15 december goedgekeurd en in dienst?
Al aan M7 BDx gedacht? Ik zie niet in waarom die geen dienst kunnen doen daar.
Ik ben niet thuis in treintechnische zaken, maar ik merk wel op dat de NMBS daar nu ook geen BDx inzet (in de plaats een dubbele loc), en dat een mogelijke reden waarom ze daar geen dienst zouden kunnen doen, blijkbaar in de vorige post staat, namelijk dat hun GF-koppeling niet opgedrukt kan worden op de helling van Ans. Of mis ik iets:
TKR schreef: ↑23 okt 2024, 15:54
Geen idee of het nog op deze manier gebeurt. Maar vroeger werd de loc niet gekoppeld, en kwam deze tot stilstand bovenaan de heuvel. (waarbij hij de trein dus loslaat)
Dat gaat niet met een scharfenberg-koppeling. Dan zou deze loc helemaal mee moeten tot in Leuven.
Tot in Ans zou voldoende ver moeten zijn en is ook zo voorzien voor aangehaakte opdruklocomotieven. Maar opduwen met een GF koppeling is niet voorzien in de regels, daarvoor zijn die niet gemaakt. Als men een opdruklocomotief zou aanhaken gaat men nooit elektrisch koppelen, daar is geen enkele noodzaak voor.
Kunnen kan het zeker. Maar of het aangeraden is om daarvoor een GF klopping te gebruiken betwijfel ik sterk. Bij het klassiek opduwen zijn er twee buffers die de krachten verdelen. Indien je een GF koppeling zou gebruiken lijkt mij dat vrij gevaarlijk voor het bevestigingspunt waar die koppeling mee vast zit. Je moet weten hoe men ook gaat opdrukken.
Een trein die men gaat opdrukken is een afzonderlijke vertrekprocedure. Het is altijd de locomotief aan staart die begint te duwen. De loco vooraan mag pas tractie na de laatste wissel van station Luik G.
Een vastgehaakte locomotief zorgt voor een extra stop in Ans daar waar een losse loc gewoon remt op het einde van de helling (net voor de trein boven is). Er zijn procedures voor het geval deze opdrukloc fysiek contact verliest met de trein die hij opduwt. Het is dus niet zomaar wat duwen langs achter. Een GF is volgens mij niet voorzien om een trein van 600 ton op te duwen.
Een paar waarnemingen:
Knokke - Luchthaven had R67 Knokke - Luik moeten worden, wordt nu Knokke - Leuven
De snelle Antwerpen - Hasselt wordt wel ingevoerd, maar dan zonder bijkomende IC Antwerpen - Leuven. Heist-zonder-Berg en Aarschot gaan er dus (voorlopig?) op achteruit.
Mortsel-Deurnesteenweg wordt volledig afgeschaft. Mortsel-Liersesteenweg krijgt nu ook een bediening op zondag.
De EC Direct wordt ook getoond voor gewone binnenlandse verplaatsingen, ik vermoed dat de beperkoloog nog met verlof is.
S34 wordt ook in het weekend naar Dendermonde verlengd, daar is er dan aansluiting op een IC naar Brussel-Zuid; geen ingewikkelde Lokeren - Gent via Brussel - Zuid meer.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 28 okt 2024, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus nog minder stoptreinen op L25? Dat lijkt logisch natuurlijk, maar de volgende stap is de volledige afschaffing van Mortsel-Oude-God, en de verplaatsing van alle plaatselijke bediening naar L27. Aan de Deurnestraat maakt dat voor de reizigers niet zoveel uit, maar Mortsel-Liersesteenweg ligt in vele ogen "aan het einde van de beschaving" en biedt ook nauwelijks parkeergelegenheid. En de ergernis aan de overweg van de Deurnesteenweg gaat alleen maar toenemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Bij de S-treinen is er toch ook wel een grote verschuiving vanaf 15/12
De S6 wordt de S3
De S8 (65XX) vervangt de S3 (ook in de week)
De S6 rijdt enkel nog in de week (Geraardsbergen - Denderleeuw - Zottegem)
De S10 wordt niet meer doorgetrokken (naar Aalst of Dendermonde)
De S4 blijft dan ongewijzigd (en rijd nog niet in het weekend)
BVG1988 schreef: ↑27 okt 2024, 20:18
De S6 wordt de S3
De S10 trekt men gewoon door je moet maar eens een test doen zoals ik deed.
Op hetzelfde perron na amper 5 min. Door de huidige tijd van 2-3 naar 5 minuten te vergroten tracht men waarschijnlijk vertraging op te vangen maar fysiek zal er verder niet veel veranderen.
BVG1988 schreef: ↑27 okt 2024, 20:18
De S6 wordt de S3
De S10 trekt men gewoon door je moet maar eens een test doen zoals ik deed.
Op hetzelfde perron na amper 5 min. Door de huidige tijd van 2-3 naar 5 minuten te vergroten tracht men waarschijnlijk vertraging op te vangen maar fysiek zal er verder niet veel veranderen.
Ah inderdaad, bij de IC13 blijft enkel de 7401 - 5130 nog actief, al de andere (doorrijdende) connecties verdwijnen zie ik.
FLV-FGSP schreef: ↑27 okt 2024, 18:12
Een paar waarnemeningen:
Knokke - Luchthaven had R67 Knokke - Luik moeten worden, wordt nu Knokke - Leuven
De snelle Antwerpen - Hasselt wordt wel ingevoerd, maar dan zonder bijkomende IC Antwerpen - Leuven. Heist-zonder-Berg en Aarschot gaan er dus (voorlopig?) op achteruit.
Mortsel-Deurnesteenweg wordt volledig afgeschaft. Mortsel-Liersesteenweg krijgt nu ook een bediening op zondag.
De EC Direct wordt ook getoond voor gewone binnenlandse verplaatsingen, ik vermoed dat de beperkoloog nog met verlof is.
S34 wordt ook in het weekend naar Dendermonde verlengd, daar is er dan aansluiting op een IC naar Brussel-Zuid; geen ingewikkelde Lokeren - Gent via Brussel - Zuid meer.
De. 28xx reeks in het weekend rijd vanaf 14/01/25 naar Luik. Alle voorgaande weekends rijd deze inderdaad tot Leuven.
260689 schreef: ↑27 okt 2024, 22:34
De 28xx reeks in het weekend rijd vanaf 14/01/25 naar Luik. Alle voorgaande weekends rijd deze inderdaad tot Leuven.
Ik vermoed een datafout, maar ik laat me graag verrassen.
260689 schreef: ↑27 okt 2024, 22:34
De 28xx reeks in het weekend rijd vanaf 14/01/25 naar Luik. Alle voorgaande weekends rijd deze inderdaad tot Leuven.
Ik vermoed een datafout, maar ik laat me graag verrassen.
Vanaf dat weekend vertrekken ze wel vanuit Gent ipv Knokke.
Rijdt die via HSL 2 of toch L36? Het stoppatroon (Leuven, Ans, Luik) doet het eerste vermoeden maar de rijtijd (13 minuten meer dan de Oostende-Eupen) mogelijk het tweede. Indien HSL zullen ze natuurlijk enkel aangepast materieel kunnen inzetten op die verbinding en dat lijkt me toch een uitdaging op dit moment.
Steve schreef: ↑28 okt 2024, 06:22
Rijdt die via HSL 2 of toch L36? Het stoppatroon (Leuven, Ans, Luik) doet het eerste vermoeden maar de rijtijd (13 minuten meer dan de Oostende-Eupen) mogelijk het tweede. Indien HSL zullen ze natuurlijk enkel aangepast materieel kunnen inzetten op die verbinding en dat lijkt me toch een uitdaging op dit moment.
In het weekend rijd de 28xx via L2 tussen Leuven en Luik en zal bestaan uit M7.
Dus nog minder stoptreinen op L25? Dat lijkt logisch natuurlijk, maar de volgende stap is de volledige afschaffing van Mortsel-Oude-God, en de verplaatsing van alle plaatselijke bediening naar L27. Aan de Deurnestraat maakt dat voor de reizigers niet zoveel uit, maar Mortsel-Liersesteenweg ligt in vele ogen "aan het einde van de beschaving" en biedt ook nauwelijks parkeergelegenheid. En de ergernis aan de overweg van de Deurnesteenweg gaat alleen maar toenemen.
Er rijden daar al jaren enkel stoptreinen op zondag. Om die reden stoppen er in Oude God 's zondags al jaren meer treinen dan op om het even welke andere dag van de week.
Naar mijn mening is dit beter, want de stoptreinen worden nu altijd via L27 gestuurd en dan ga je niet pr ongeluk in het foute station op je trein staan wachten. Oude God is een station voor semi-directs, maar niet voor stoptreinen.
Dat Mortsel-Liersesteenweg aan het einde van de beschaving ligt, is een beetje overdreven, nee? Er rijdt een tram voorbij die zowaar doorrijdt tot een potentieel einde van de beschaving in het kwadraat: Boechout. De chaos aan de overweg in de Deurnesteenweg zal ook wel meevallen met uurlijks een extra treinpaar op zondag, want er zullen dan nog steeds minder treinen voorbij rijden dan op een zaterdag.
Steve schreef: ↑28 okt 2024, 06:22
In het weekend rijd de 28xx via L2 tussen Leuven en Luik en zal bestaan uit M7.
Bedankt voor de informatie, maar dat maakt het des te curieuzer dat de rittijd liefst 13 à 14 minuten langer is dan niet alleen de 5xx maar ook de doordeweekse 4xx met nochtans hetzelfde stoppatroon. Toch een marge om bij gebrek aan M7 via L36 te kunnen rijden? Ik voorspel alvast frusterend lange stilstanden in Leuven en (of all places) Ans, die de winst van de tweede IC voor een deel teniet doen.
Onder voorbehoud van grotere verschuivingen vraag ik me ook af waar ze die naar ik aanneem uniforme M7-stammen gaan halen (zou overigens de eerste planmatige inzet daarvan worden op een HSL volgens mij). In Luik en Gent zullen die wel aanwezig zijn (cf. de doordeweekse Luik-Quiévrain, Gent-Tongeren...) maar in de omgeving Brugge vandaag niet bij mijn weten buiten de Bmx'en van Blankberge-Genk. Heb je een breder overzicht van de materieelinzet toevallig of al zeker de veranderingen?