Steven schreef: ↑06 sep 2024, 12:22
Die zoeken ze al 25 jaar. Jaar na jaar is het lastiger om goede kandidaten te vinden.
Misschien moeten ze de knelpuntberoepen binnen het spoor eindelijk eens een fatsoenlijke opslag geven zonder dat elke functie die ook moet krijgen.
Als adolescent was het mijn ambitie om treinbestuurder te worden, het was zowat de enige ambitie die ik op school had.
Toen ik uiteindelijk mijn middelbaar af had, was er de fameuze wervingsstop in 2003, gevolgd door een verstrenging van de diplomavereisten bij aanwerving.
In 2006 ben ik dan mijn carrière begonnen bij de politie.
In 2012 nog even overwogen om via een omweg als bestuurder rangeringen door te groeien tot treinbestuurder - zonder gevolg - en even later effectief mijn eerste stappen voor treinbestuurder gezet door middel van een infosessie bij te wonen
Tussendoor contacteerde ik ook nog Jos Digneffe, toen een vrij bekend vakbondsman bij het spoor die toenmalige minister Vervotte aanschreef waarop haar kabinet repliceerde dat de functievoorwaarden voor treinbestuurder een voldoende instroom garandeerden.
Nadien vernam ik van de HR dat mijn politionele ancienniteit niet overgenomen zou worden. Inmiddels heb ik 18 jaar ancienniteit bij de politie, is mijn basisnettoloon gelijk aan het brutoloon van een startende treinbestuurder - de inconvenienten nog buiten beschouwing gelaten - en zou ik onverantwoorde financiële risico's nemen als ik alsnog de stap zou zetten.
Jammer dat het in 2003 en nadien zo gelopen is. Ik was enorm gemotiveerd, het was een jongensdroom en zelfs nu nog - als pendelaar - heb ik spijt dat mijn carrière uiteindelijk anders gelopen is
Goed dit allemaal te lezen,maar met dit alles moet je rekening houden met (te) veel onzekere parameters. Die je minder zullen schrik aanjagen als je jong bent.
Te beginnen met de medische testen bij de aanwerving. De opleiding met vele testen die gaan bepalen of je verder kan.
Vervolgens heb je het jaarlijks medisch onderzoek .Want vêle eliminerende kwaaltjes kunnen hun oorzaak vinden door het beroep bv Diabetes nl. Nachten ,kunstlicht,onregematig slapen en eten….enz. Hartkwalen vinden daar ook een goede voedingsbodem. En de daaruit vloeiende financiele gevolgen voor het pensioen en eenmaal op pensioe.
Dan is het ook niet zeker of je het beroep aandurft, ooit verscheidene leerlingen gehad Die afhaakten bij bv besturen in dikke mist of gewoon zich niet zeker voelden..
Zwoopaman schreef: ↑06 sep 2024, 15:49
Misschien moeten ze de knelpuntberoepen binnen het spoor eindelijk eens een fatsoenlijke opslag geven zonder dat elke functie die ook moet krijgen.
Als adolescent was het mijn ambitie om treinbestuurder te worden, het was zowat de enige ambitie die ik op school had.
Toen ik uiteindelijk mijn middelbaar af had, was er de fameuze wervingsstop in 2003, gevolgd door een verstrenging van de diplomavereisten bij aanwerving.
In 2006 ben ik dan mijn carrière begonnen bij de politie.
In 2012 nog even overwogen om via een omweg als bestuurder rangeringen door te groeien tot treinbestuurder - zonder gevolg - en even later effectief mijn eerste stappen voor treinbestuurder gezet door middel van een infosessie bij te wonen
Tussendoor contacteerde ik ook nog Jos Digneffe, toen een vrij bekend vakbondsman bij het spoor die toenmalige minister Vervotte aanschreef waarop haar kabinet repliceerde dat de functievoorwaarden voor treinbestuurder een voldoende instroom garandeerden.
Nadien vernam ik van de HR dat mijn politionele ancienniteit niet overgenomen zou worden. Inmiddels heb ik 18 jaar ancienniteit bij de politie, is mijn basisnettoloon gelijk aan het brutoloon van een startende treinbestuurder - de inconvenienten nog buiten beschouwing gelaten - en zou ik onverantwoorde financiële risico's nemen als ik alsnog de stap zou zetten.
Jammer dat het in 2003 en nadien zo gelopen is. Ik was enorm gemotiveerd, het was een jongensdroom en zelfs nu nog - als pendelaar - heb ik spijt dat mijn carrière uiteindelijk anders gelopen is
Goed dit allemaal te lezen,maar met dit alles moet je rekening houden met (te) veel onzekere parameters. Die je minder zullen schrik aanjagen als je jong bent.
Te beginnen met de medische testen bij de aanwerving. De opleiding met vele testen die gaan bepalen of je verder kan.
Vervolgens heb je het jaarlijks medisch onderzoek .Want vêle eliminerende kwaaltjes kunnen hun oorzaak vinden door het beroep bv Diabetes nl. Nachten ,kunstlicht,onregematig slapen en eten….enz. Hartkwalen vinden daar ook een goede voedingsbodem. En de daaruit vloeiende financiele gevolgen voor het pensioen en eenmaal op pensioe.
Dan is het ook niet zeker of je het beroep aandurft, ooit verscheidene leerlingen gehad Die afhaakten bij bv besturen in dikke mist of gewoon zich niet zeker voelden..
't Was ook een plan toen ik nog jong was
Nachtshiften doe ik nu ook, onregelmatig - en vaak ongezond - eten en slapen ook.
Tot pakweg 10 a 15 jaar geleden zou ik de stap nog gewaagd hebben, nu zijn vooral de financiële repercussies te hoog. Ik ben er ook al 40, om dan weer 15 maanden te gaan studeren en in de klas te gaan zitten is ook niet evident .
Herkenbaar. Wie op latere leeftijd instroomt, verliest in veel gevallen. Misschien kunnen straks de ex-werknemers van Audi iets uit de brand slepen, maar ik zou er niet op rekenen. Terwijl je met de tekorten toch wel beperkt een extra inspanning zou mogen leveren, zelfs een deel van je jaren anciënniteit kunnen meenemen maakt al een verschil.
Desalniettemin, loon lijkt me voor de meesten niet het voornaamste bezwaar, als ik mijn loonbriefje naast dat van mijn nichtjes leg die in de zorg werken als verpleegkundige resp. ergotherapeut, dan voel ik me daar eerlijk gezegd wat ongemakkelijk bij, ik heb geen hogere studies afgemaakt, zij werken ook weekends en soms nachten, hebben in sommige gevallen ook het leven van andere mensen in hun handen... En toch verdien ik aanzienlijk meer. Wat m.i. meer steekt is hoe onvoorspelbaar het dienstrooster is, hoe vaak verlof moet worden geweigerd, etc. Problemen waar meer personeel al snel een oplossing voor zou zijn, maar dat tegelijkertijd de grootste hinderpaal is om meer volk te lokken en te houden...
groentje schreef: ↑12 sep 2024, 15:29
Herkenbaar. Wie op latere leeftijd instroomt, verliest in veel gevallen. Misschien kunnen straks de ex-werknemers van Audi iets uit de brand slepen, maar ik zou er niet op rekenen. Terwijl je met de tekorten toch wel beperkt een extra inspanning zou mogen leveren, zelfs een deel van je jaren anciënniteit kunnen meenemen maakt al een verschil.
Desalniettemin, loon lijkt me voor de meesten niet het voornaamste bezwaar, als ik mijn loonbriefje naast dat van mijn nichtjes leg die in de zorg werken als verpleegkundige resp. ergotherapeut, dan voel ik me daar eerlijk gezegd wat ongemakkelijk bij, ik heb geen hogere studies afgemaakt, zij werken ook weekends en soms nachten, hebben in sommige gevallen ook het leven van andere mensen in hun handen... En toch verdien ik aanzienlijk meer. Wat m.i. meer steekt is hoe onvoorspelbaar het dienstrooster is, hoe vaak verlof moet worden geweigerd, etc. Problemen waar meer personeel al snel een oplossing voor zou zijn, maar dat tegelijkertijd de grootste hinderpaal is om meer volk te lokken en te houden...
Instromen op latere leeftijd als bestuurder noopt een goed onderzoek om alles af te wegen.
Loon van leerling-bestuurder gedurende de opleiding met tantieme van 1/55.
Vervolgens na 15 Maanden(?) start pas loopbaan bestuurder met 1/48 tantieme met echte wedde van bestuurder.
Hoe ouder ,hoe meer kans op eventuele medische problemen, dus de 10 jaar regel (bestaat die nog ? hopelijk wel) is kleiner om inkomens garantie te bewaren.
Ik spreek niet van de repercuties op pensioen.(Pensioenbedrag = aanneembare diensten en perioden X referentiewedde X loopbaanbreuk)
Dus veel werk op de plank om dit beroep aantrekelijker te maken voor instromers op leeftijd.
:) dat DIE niet mee zijn met hun tijd is natuurlijk al lang duidelijk. Maar het leek me altijd dat ze precies daardoor zo goed gedijen bij het spoor...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain schreef: ↑12 sep 2024, 18:12
Instromen op latere leeftijd als bestuurder noopt een goed onderzoek om alles af te wegen.
Loon van leerling-bestuurder gedurende de opleiding met tantieme van 1/55.
Vervolgens na 15 Maanden(?) start pas loopbaan bestuurder met 1/48 tantieme met echte wedde van bestuurder.
Hoe ouder ,hoe meer kans op eventuele medische problemen, dus de 10 jaar regel (bestaat die nog ? hopelijk wel) is kleiner om inkomens garantie te bewaren.
Ik spreek niet van de repercuties op pensioen.(Pensioenbedrag = aanneembare diensten en perioden X referentiewedde X loopbaanbreuk)
Dus veel werk op de plank om dit beroep aantrekelijker te maken voor instromers op leeftijd.
De schaal van leerling bestuurder bestaat al jaren niet meer. Ze werven onmiddellijk aan in de schaal treinbestuurder en dit op basis van 4 jaar anciënniteit. Allemaal maatregelen om de starters wat te motiveren. Doch hierdoor is er in de eerste 4 jaar geen barema verhoging. De verhoging van schaal is naar 12 jaar gebracht. Het premiesysteem is volledig herzien, hierbij hebben vooral de treinbestuurder in kleinere standplaatsen voordeel opgedaan aangezien materieel en lijnkennis geen basisrol meer spelen.
Steven schreef: ↑07 sep 2024, 22:27
De laatste tijd ken ik geen depot meer die echt vol zit. Het is overal wat zoeken naar volk.
Aalst zit volledig vol. Geraardsbergen is ook redelijk goed vol. Gent en Sint-Niklaas zitten dan met grote tekorten, alsook Oudenaarde waar instructie regelmatig moet inspringen.
nighttrain schreef: ↑12 sep 2024, 18:12
Instromen op latere leeftijd als bestuurder noopt een goed onderzoek om alles af te wegen.
Loon van leerling-bestuurder gedurende de opleiding met tantieme van 1/55.
Vervolgens na 15 Maanden(?) start pas loopbaan bestuurder met 1/48 tantieme met echte wedde van bestuurder.
Hoe ouder ,hoe meer kans op eventuele medische problemen, dus de 10 jaar regel (bestaat die nog ? hopelijk wel) is kleiner om inkomens garantie te bewaren.
Ik spreek niet van de repercuties op pensioen.(Pensioenbedrag = aanneembare diensten en perioden X referentiewedde X loopbaanbreuk)
Dus veel werk op de plank om dit beroep aantrekelijker te maken voor instromers op leeftijd.
De schaal van leerling bestuurder bestaat al jaren niet meer. Ze werven onmiddellijk aan in de schaal treinbestuurder en dit op basis van 4 jaar anciënniteit. Allemaal maatregelen om de starters wat te motiveren. Doch hierdoor is er in de eerste 4 jaar geen barema verhoging. De verhoging van schaal is naar 12 jaar gebracht. Het premiesysteem is volledig herzien, hierbij hebben vooral de treinbestuurder in kleinere standplaatsen voordeel opgedaan aangezien materieel en lijnkennis geen basisrol meer spelen.
Dat was ik inderdaad vergeten. sinds jaren 90 dacht ik.
En welke repercties voor de tantiemes?
En de regel van 10 jaar ingeval van arbeidsongeschiktheid?
nighttrain schreef: ↑12 sep 2024, 18:12
Instromen op latere leeftijd als bestuurder noopt een goed onderzoek om alles af te wegen.
Loon van leerling-bestuurder gedurende de opleiding met tantieme van 1/55.
Vervolgens na 15 Maanden(?) start pas loopbaan bestuurder met 1/48 tantieme met echte wedde van bestuurder.
Hoe ouder ,hoe meer kans op eventuele medische problemen, dus de 10 jaar regel (bestaat die nog ? hopelijk wel) is kleiner om inkomens garantie te bewaren.
Ik spreek niet van de repercuties op pensioen.(Pensioenbedrag = aanneembare diensten en perioden X referentiewedde X loopbaanbreuk)
Dus veel werk op de plank om dit beroep aantrekelijker te maken voor instromers op leeftijd.
De schaal van leerling bestuurder bestaat al jaren niet meer. Ze werven onmiddellijk aan in de schaal treinbestuurder en dit op basis van 4 jaar anciënniteit. Allemaal maatregelen om de starters wat te motiveren. Doch hierdoor is er in de eerste 4 jaar geen barema verhoging. De verhoging van schaal is naar 12 jaar gebracht. Het premiesysteem is volledig herzien, hierbij hebben vooral de treinbestuurder in kleinere standplaatsen voordeel opgedaan aangezien materieel en lijnkennis geen basisrol meer spelen.
Dat was ik inderdaad vergeten. sinds jaren 90 dacht ik.
En welke repercties voor de tantiemes?
En de regel van 10 jaar ingeval van arbeidsongeschiktheid?
De schaalaanpassing (580-=>585) heeft heel wat jaren op 18 jaar gestaan met bepaald % van het totaal aantal TB, is terug gebracht naar 12 jaar (afgesproken in 2017) en voor iedere TB. De TB hierdoor deels benadeeld waren kregen dan een 1X premie om dat te compenseren (geen berekening op het werkelijke verlies). Aan de tantièmes werd niet geraakt (zover ik uit het hoofd weet, zou ik moeten nakijken).
Wat bedoel je exact met de regel van 10 jaar en arbeidsongeschikt ?
Maar dit soort remming op latere instromers zijn dingen die je veel ziet in overheidsbedrijven en bedrijven met vaste loonbarema's op basis van anciënniteit.
Het is een verouderd systeem dat mensen niet motiveert om hun best te doen, aangezien ze uiteindelijk periodiek dezelfde opslag krijgen dan degenen die net genoeg doen om niet ontslagen te worden (als dat al mogelijk zou zijn in sommige gevallen)
En het klopt dat bedrijven met sterkere vakbonden hier meer last van hebben dan anderen.
Als 40-50 jarige ga je in vele gevallen er enorm op achteruit om naar zo'n systeem over te stappen, want als je al ervaring kunt meenemen, is dat meestal toch nog beperkt.
Maar uiteraard is het voor dit soort bedrijven gemakkelijker om steeds te zeuren over de krapte op de arbeidsmarkt dan om zelf eens te hervormen zodat de te bevissen vijver voldoende groot wordt.
De schaal van leerling bestuurder bestaat al jaren niet meer. Ze werven onmiddellijk aan in de schaal treinbestuurder en dit op basis van 4 jaar anciënniteit. Allemaal maatregelen om de starters wat te motiveren. Doch hierdoor is er in de eerste 4 jaar geen barema verhoging. De verhoging van schaal is naar 12 jaar gebracht. Het premiesysteem is volledig herzien, hierbij hebben vooral de treinbestuurder in kleinere standplaatsen voordeel opgedaan aangezien materieel en lijnkennis geen basisrol meer spelen.
Dat was ik inderdaad vergeten. sinds jaren 90 dacht ik.
En welke repercties voor de tantiemes?
En de regel van 10 jaar ingeval van arbeidsongeschiktheid?
De schaalaanpassing (580-=>585) heeft heel wat jaren op 18 jaar gestaan met bepaald % van het totaal aantal TB, is terug gebracht naar 12 jaar (afgesproken in 2017) en voor iedere TB. De TB hierdoor deels benadeeld waren kregen dan een 1X premie om dat te compenseren (geen berekening op het werkelijke verlies). Aan de tantièmes werd niet geraakt (zover ik uit het hoofd weet, zou ik moeten nakijken).
Wat bedoel je exact met de regel van 10 jaar en arbeidsongeschikt ?
Als je na 10 jaar rijdende dienst het ongeluk had om afgekeurd te worden ,behield je hetzelfde inkomen als TB.
TTz wedde van nieuwe functie met bijdrage uit een sociale kas om dezelfde wedde te behouden ,zonder premies als voorheen...
Ah dat bedoel je, dat bestaat nog maar men is wel bezig om het ziektepensioen af te schaffen (dat is niet enkel voor rijdend personeel uiteraard, maar voor alle statutairen).