OUIGO Brussel - Parijs
Re: Klassieke trein België-Parijs
SNCF heeft haar klassieke OUIGO-treinen ondergebracht in de privé-onderneming OSLO. In hoeverre kun je dat nog SNCF-treinen noemen, en wordt NMBS-personeel dan ook gedetacheerd aan dat Franse privéfiliaal?
Re: Klassieke trein België-Parijs
Oslo is een 100% dochter van SNCF, dus dat kun je zeker nog SNCF-treinen noemen. Niks privé dus.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Er zijn heel wat mensen die vanuit SNCF gedetacheerd zijn aan OSLO, maar er zijn er ook die integraal in dienst zijn van OSLO, en dus eigenlijk niets met SNCF te maken hebben, want: juridisch twee verschillende entiteiten. SNCF is wel de enige aandeelhouder binnen het bedrijf, maar dat kan altijd veranderen: zie OUIBUS.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassieke trein België-Parijs
En die werken onder andere met gepensionneerde treinbestuurders van de SNCF.TimJ36 schreef: ↑06 aug 2024, 14:07Er zijn heel wat mensen die vanuit SNCF gedetacheerd zijn aan OSLO, maar er zijn er ook die integraal in dienst zijn van OSLO, en dus eigenlijk niets met SNCF te maken hebben, want: juridisch twee verschillende entiteiten. SNCF is wel de enige aandeelhouder binnen het bedrijf, maar dat kan altijd veranderen: zie OUIBUS.
Heb ze gekend....vandaag staken omdat ze te veel moeten werken en vermoeid zijn .. week later op pensioen en 1 week later werken voor SYSTRA in taiwan/Eurotunnel/Euro cargorail/Europorte/Eiffage/OSLO.
Alleen maar winst...medisch gekeurd en certificaat.
-
- Berichten: 3838
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Het is een kwestie van woorden, van terminologie, en ik weet intussen best dat daar in de spoorwereld niet altijd even zorgzaam wordt mee omgesprongen. Toch: in mijn interpretatie is een trein een SNCF-trein als de operator SNCF is, en de trein dus rijdt onder de vergunning/licensie van SNCF. Is "OSLO" een aparte operator, met eigen licensie, en rijden die treinen onder die eigen licensie? Zoja, dan is er in mijn interpretatie sprake van Oslo-treinen.Oslo is een 100% dochter van SNCF, dus dat kun je zeker nog SNCF-treinen noemen.
Wie de aandelen van Oslo in handen heeft, dat lijkt me in deze context niet zo relevant.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ja:jan_olieslagers schreef: ↑06 aug 2024, 15:19 Is "OSLO" een aparte operator, met eigen licensie, en rijden die treinen onder die eigen licensie?
31 jan 2022 — La SNCF obtient la licence d'entreprise ferroviaire pour sa filiale Oslo et ses trains classiques Ouigo
https://www.lettreducheminot.fr/entrepr ... ues-ouigo/
Re: Klassieke trein België-Parijs
Het zal wel een constructie zijn zoals in de luchtvaart wel vaker gebeurt: een nieuw dochterbedrijf met andere (lees slechtere) voorwaarden voor de arbeiders zodat het SNCF allemaal iets goedkoper uitkomt. Daar tegenover zal een beperking staan welke routes en services dit bedrijf mag uitvoeren en welke niet, afgesproken met de vakbonden.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Hier spreken we niet van "arbeiders" maar van bedienden of salariés.TKR schreef: ↑06 aug 2024, 17:18 Het zal wel een constructie zijn zoals in de luchtvaart wel vaker gebeurt: een nieuw dochterbedrijf met andere (lees slechtere) voorwaarden voor de arbeiders zodat het SNCF allemaal iets goedkoper uitkomt. Daar tegenover zal een beperking staan welke routes en services dit bedrijf mag uitvoeren en welke niet, afgesproken met de vakbonden.
De 50/60 treinbestuurders zijn ter beschikking gesteld door de SNCF,dus zelfde sociale voorwaarden als de andere treinbestuurders .
Enkel de boord chefs(20) en "hostessen"(30) zijn in CDI of contract van onbepaalde duur en er is een comitée d'entreprise opgericht voor sociale verkiezingen te kunnen organiseren. Ja ze zullen wel niet op 50 jaar op pensioen kunnen gaan ongeacht hun jaren dienst als rijdend personneel.
Het is het bedrijf die een strategie heeft welke bestemmingen ze wil bedienen,niet de vakbonden (het is Belgie niet). Op andere vlakken hebben ze dan weer meer in de pap te brokken.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Sorry for using English.
From https://groups.io/g/europeanrail/topic/ ... /107750611
From https://groups.io/g/europeanrail/topic/ ... /107750611
andI am informed that EC 58, 60, 62, 69, 71, 79 (not the normal reporting numbers) have been diverted 3rd and 4th August, and will be again 10th and 11th of August.
The diversion is from Creil via the Amiens avoiding line, Douai avoiding line (rare non-passenger) and Valenciennes, rejoining the normal route at Aulnoye and taking about an hour longer.
Track works at St. Quentin are the likely reason.
In fact it includes more rare track than that - from Somain goes to Lourches then Bertry, Le Cateau avoiding Busigny taking the NIFT freight line itinerary.
From Le Cateau standard route to Quevy frontier via Aulnoye.
So Douai avoider and Busigny avoider are extremely rare.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
-
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Klassieke trein België-Parijs
Voor elke treinfan: deze rit is een aanrader. Veel wisselstraten, af en toe ongelaste sporen, scherpe bochten… Wegdromen en dan zie je de oude 18 zijn werk doen
En: als de Benelux met I11 wordt gereden… ik kijk er naar uit, zal al een hele verbetering zijn tov de huidige NS rijtuigen
En: als de Benelux met I11 wordt gereden… ik kijk er naar uit, zal al een hele verbetering zijn tov de huidige NS rijtuigen
- Bijlagen
-
- IMG_6129.jpeg (51.04 KiB) 4313 keer bekeken
-
- IMG_6130.jpeg (40.49 KiB) 4313 keer bekeken
-
- IMG_6056.jpeg (54.92 KiB) 4313 keer bekeken
-
- IMG_6057.jpeg (55.28 KiB) 4313 keer bekeken
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik ben vandaag met de E62 Brussel-Zuid - Paris-Nord en sebiet met de E79 Paris-Nord - Brussel-Zuid mee.
De heenreis met de E62 was heel bedroevend! Er werd veiligheidscontrole's gedaan door zowel de chef van Brussel-Zuid als de Franse collega die ook mee was vanaf Brussel. In 2e klasse telde ik 10 reizigers. 1e klasse 2 betalende reizigers en vanaf Mons reed er een depaneerder van de NMBS mee.
De rit van de E62 duurde 04u02 wegens een omleiding in Frankrijk. Wel is waar op tijd aangekomen in Paris-Nord.
De rit met de E79 zal 04u22 duren.
De boarding in Paris-Nord wordt gedaan door personeel van Eurostar. (Ik dacht dat SNCF hier mede vervoerder was en dus ook de boarding zou uitvoeren) (Maar het perron personeel van Eurostar is in onderaanneming en dus waarschijnlijk een pak goedkoper dan het SNCF personeel.
Er zijn 2 bestuurders van SNCF die de rangeringen met de T18 uitvoeren. De terugrit zit wel al wat voller.
Het relais van de terugrit zal ik deze nacht of morgen hier neerknallen.
De heenreis met de E62 was heel bedroevend! Er werd veiligheidscontrole's gedaan door zowel de chef van Brussel-Zuid als de Franse collega die ook mee was vanaf Brussel. In 2e klasse telde ik 10 reizigers. 1e klasse 2 betalende reizigers en vanaf Mons reed er een depaneerder van de NMBS mee.
De rit van de E62 duurde 04u02 wegens een omleiding in Frankrijk. Wel is waar op tijd aangekomen in Paris-Nord.
De rit met de E79 zal 04u22 duren.
De boarding in Paris-Nord wordt gedaan door personeel van Eurostar. (Ik dacht dat SNCF hier mede vervoerder was en dus ook de boarding zou uitvoeren) (Maar het perron personeel van Eurostar is in onderaanneming en dus waarschijnlijk een pak goedkoper dan het SNCF personeel.
Er zijn 2 bestuurders van SNCF die de rangeringen met de T18 uitvoeren. De terugrit zit wel al wat voller.
Het relais van de terugrit zal ik deze nacht of morgen hier neerknallen.
-
- Berichten: 2581
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik denk dat het vrij logisch is dat de trein naar Parijs quasi leeg rijdt, aangezien de voorlopig laatste terugrit naar Brussel van deze trein vandaag is. Er zullen m.a.w. vooral reizigers met een one-way ticket meereizen.
De terugrit naar Brussel zal ongetwijfeld wat anders zijn. Alle Eurostars naar Amsterdam zijn al enige tijd volgeboekt, vandaar zit ik nu noodgedwongen in de Benelux naar Amsterdam.
De terugrit naar Brussel zal ongetwijfeld wat anders zijn. Alle Eurostars naar Amsterdam zijn al enige tijd volgeboekt, vandaar zit ik nu noodgedwongen in de Benelux naar Amsterdam.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik zit vandaag ook in die treinen. Er zat maar één andere persoon in mijn wagon van Brussel naar Parijs. Er zitten ongeveer 24 mensen in mijn wagon op de terugweg naar Brussel. Een vriend van mij zat in EC71, 1356 van Parijs en meldt dat die helemaal vol zat.
Interessant genoeg is 1870 van EC62 in Parijs achtergebleven en deze treinen rijden pas weer vanaf 28 augustus. Weet iemand hoe die terug naar België komt?
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.