hoofdzetel Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 505
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

hoofdzetel Infrabel

Bericht door joverwimp »

Terwijl de NMBS een 60 meter hoog en ruim 200 meter lang gebouw plant aan de zijde van de Fonsnylaan (grotendeels achter de historische gebouwen), broedt ook Infrabel op een eigen hoofdzetel aan het Zuidstation. Die zal zich aan de kant van Anderlecht bevinden, langs de Frankrijkstraat.

De spoorwegbeheerder heeft een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor een gebouw dat 1.400 werkplekken zal tellen, goed voor zowat 40 procent van het Infrabelpersoneel, dat niet de hele tijd achter een desk op de hoofdzetel moet werken.

Het project The Switch (de wissel, hebt u hem?) is kleiner dan in een eerdere vergunningsaanvraag uit 2022. In tegenstelling tot de hoofdzetel van de NMBS is de architectuur het resultaat van een wedstrijd, die gewonnen werd door Artbuild Architects, Gortemaker Algra Feenstra en Sweco Belgium.

Het complex bestaat uit drie volumes. Het hoogste bevindt zich langs de sporen en reikt tot 60 meter. Een tweede gebouw aan de straatzijde richting station meet 40 meter, terwijl een derde richting Veeartsenstraat 27 meter hoog mag worden. Het laatste bouwvolume maakt zo de link met de bestaande panden en eventuele toekomstige bouwvolumes daar. De drie volumes laten aan de zijkant plaats voor inspringzones met groen, die een perspectief openen op de sporen.

Opmerkelijk is de keuze voor veel hout in de structuur van het gebouw. De lagere verdiepingen krijgen een betonstructuur, maar bij de hogere wordt resoluut voor hout gekozen om zo de CO2-uitstoot te verlagen. In een – gunstig – advies noemt de Brusselse bouwmeester die keuze bijzonder innoverend voor een gebouw van die omvang.

De hoofdzetel krijgt verder een bedrijfsrestaurant voor tweehonderd personen, een autoparking met 174 plaatsen en een fietsparking voor 188 tweewielers.
Een aantal van de bestaande gebouwen aan de Frankrijkstraat moeten wijken. Het gaat om dienstwoningen voor het personeel van Infrabel en een cateringzone van de NMBS, maar ook om het bestaande Infrabelgebouw in die zone.

Infrabel zelf zegt dat het gebouw een leefruimte moet worden die even aantrekkelijk als efficiënt is. Tegelijk wil het bedrijf er een voorbeeldgebouw van maken, onder meer op ecologisch vlak. Met de operatie wil de infrastructuurbeheerder zijn diensten die nu op verschillende plaatsen als huurder zitten centraliseren in een eigen gebouw, weet La DH en bevestigt Infrabel. "Door eigenaar te worden winnen op 7 jaar tijd die huurbedragen terug", zegt woordvoerder Frédéric Petit aan onze redactie.

Als Infrabel zijn vergunning krijgt, wil het de werken al in januari 2025 starten, om ze twee jaar later in december 2027 af te ronden. Het gebouw zou dan in 2028 in gebruik worden genomen. Of dat lukt is nog de vraag. De hoofdzetel van de NMBS aan de overzijde van de sporen heeft al een vergunning sinds 2022, maar door beroepen bij de Raad van State door buurtbewoners is er van een bouwbegin nog steeds geen sprake.

https://www.bruzz.be/actua/stedenbouw/o ... newsletter
DR-fan
Berichten: 542
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door DR-fan »

joverwimp schreef: 22 mei 2024, 09:49 Het project The Switch (de wissel, hebt u hem?) ...
Zegt de Infrabel-doctrine niet dat wissels duur zijn en zoveel mogelijk geëlimineerd moeten worden? :wink:
joverwimp
Berichten: 505
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door joverwimp »

Eén hoofdzetel...zal dat lukken met partijen die een boedelscheiding van de gewesten willen ?
jan_olieslagers
Berichten: 3580
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

:) glimlach, want ik meen daar enige ironie te ontwaren...
Als er die splitsing komt - niet tegen te houden, volgens mij, maar het zal eerder laat zijn dan vroeg - dan zal het er toch maar mee beginnen dat de gewesten elks een eigen regie van de spoorinfrastructuur opzetten, en dat die drie regies dan elks zoveel percent van Infrabel overnemen. Inclusief hoofdzetel.
Komen er dan ooit eindelijk eens regionale overheden die belang hechten aan spoorverkeer, dan kunnen ze stilaan stukken spoor rechtstreeks gaan beheren, ipv. via Infrabel. Maar ik moet het allemaal nog zien gebeuren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 700
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 24 mei 2024, 16:15 :) glimlach, want ik meen daar enige ironie te ontwaren...
Als er die splitsing komt - niet tegen te houden, volgens mij, maar het zal eerder laat zijn dan vroeg - dan zal het er toch maar mee beginnen dat de gewesten elks een eigen regie van de spoorinfrastructuur opzetten, en dat die drie regies dan elks zoveel percent van Infrabel overnemen.
Het wordt beter tegengehouden, De Lijn weigert al zo veel om de taalgrens over te steken, NMBS,of toch de helft ervan moet niet in die voetsporen volgen. Ik vraag me dan ook af of het moeilijker zal worden voor IC treinen tussen Brussel en Wallonië, een overstap in Landen, Leuven of Halle lijkt me niet onwaarschijnlijk als men het netwerk langs de gewestgrenzen scheidt, afhankelijk van hoe de scheiding verloopt en de partijen die dan de regeringen vormen. Het zou ook Brussel uitsluiten van het nationaal vervoer, Brusselaars zouden mss enkel nog (gedeelde) inzeg hebben over het S net...
Ik snap dat een zekere versnippering eraan moet komen vanwege de liberalisering van het spoor, maar langs gewestgrenzen zou zorgen voor iets gelijkaardigs aan de splitsing van de NMVB.
jpvdveer
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door jpvdveer »

Ik kan me voorstellen dat zelfs hardliners een splitsing van Infrabel (de infrastructuur dus) uiteindelijk niet zullen aandurven. Dan wellicht liever nog een fusie met Prorail.
jan_olieslagers
Berichten: 3580
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Een echte regionalizering van Infrabel is inderdaad een erg grote stap, waarvoor de meeste geesten nog lang niet rijp zijn, ook niet op dit forum. Van de andere kant: het kon wel met de waterwegen en de autostrades, dan moet dit toch ook kunnen? Wat blijft er eigenlijk nog over aan Belgische dienstverleners? de posterijen, bipt, ... toch geen dichte drommen. Nog maar eens loopt het spoor aan het staartje van de evolutie.
Maar zolang de pollitiek er geen werk van maakt zal het niet gebeuren, die heeft andere prioriteiten.

V.w.b. fusie met ProRail: vergeet dat maar helemaal. Er was ooit een project om KLM en Sabena te fusioneren - prompt afgeblokt door "la Belgique a papa".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 700
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door desirootje »

Ik vind het grappig dat men op het ene moment klaagt over de slechte operabiliteit tussen de verschillende nationale spoornetten, en even later men vraagt om nieuwe mogelijke grenzen in te voeren in de hoop dat er hier niet hetzelfde gaat gebeuren als bij elke andere grensovergang...
jan_olieslagers
Berichten: 3580
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

:) Daar is wel iets van aan. Bemerk wel dat ik geen vragende partij ben, ik stel dat het een logische stap zou zijn, naar analogie met wegen en waterwegen. Maar ik houd mijn adem niet in, hoor, allesbehalve.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door groentje »

Het wegennet is natuurlijk wel een pak fijnmaziger dan het spoornet. Nochtans zijn daar ook al hier en daar grensproblemen mee, denk aan de secundaire weg naar Komen die er niet is gekomen, de beschuldigingen dat de N203a (de ringweg rond Halle) nog steeds verkeerslichten heeft om de snelweg naar Doornik te saboteren, enz, dus wat moet dat niet geven met pakweg de spoorlijn naar Poperinge, die doorheen Komen moet, uiteraard de lijnen naar Brussel vanuit Wallonië, de snelste verbinding tussen Geraardsbergen en Brussel, de HSL2, die een keer of 5 de taalgrens oversteekt, enz.
Brussel wordt al helemaal een probleem, gaan we echt een Vlaamse blokpost heropenen om pakweg Halle, St-Genesius-Rode en Overijsse te bedienen zodat dat niet meer vanuit Brussel zou gedaan worden?
Je moet maar naar Bosnië-Herzegovina kijken om te zien hoe zoiets niet werkt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door Steven »

Inderdaad, ons huidig spoorwegnet is er totaal niet op voorzien om gesplitst te worden en we gaan geen tig lijnen herleggen om ze toch in eigen gewest te houden of net niet. Daarvoor is ons landje ook al te dicht bebouwd. Als je chaos wil dan splits je Infrabel anders laat je het beter voor wat het is.
DR-fan
Berichten: 542
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door DR-fan »

desirootje schreef: 24 mei 2024, 20:56 Ik vind het grappig dat men op het ene moment klaagt over de slechte operabiliteit tussen de verschillende nationale spoornetten, en even later men vraagt om nieuwe mogelijke grenzen in te voeren in de hoop dat er hier niet hetzelfde gaat gebeuren als bij elke andere grensovergang...
Citaat van Einstein: "Waanzin is steeds hetzelfde doen en hopen dat het resultaat anders zal zijn".

[sarcasmemodus aan] Voor onze havens ongetwijfeld een goede zaak dat de goederenoperatoren richting Montzen dan extra mogen investeren in licenties voor Infravla en Infrawal. De enclave Voeren wordt ook een leuke... [sarcasmemodus uit].
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: hoofdzetel Infrabel

Bericht door dentheo »

Wie heeft deze week de weggespoelde ballast aangevuld in de voerstreek...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie