Klassiekje schreef: ↑17 aug 2023, 18:07
Ah ok, maar daar heb je dan maar een nuttige lengte van 115m.
Wat niet meer toelaat dan HLE18 + 3 I11.
Door het verplaatsen van een sein wordt - speciaal voor deze treinserie - de nuttige lengte van het perron uitgebreid.
Lok 18 + 4 rijtuigen zal dan passen. De eerder in dit onderwerp genoemde variant met 2 locs lijkt me eerder onwaarschijnlijk.
260689 schreef: ↑17 aug 2023, 02:41
Iemand die zich bezig houd daarmee op de bureau in Brussel heeft mij vorig weekend uitdrukkelijk gezegd dat het zeker nog niet voor het eerste jaar zal zijn.
Had hij het dan over de ombouw van I11 met ETCS b3, PZB en ATB, of de toelating van de huidige I11? Dat het eerste nog lang gaat duren hoeft niet te verbazen, maar het tweede zou vrij snel moeten gaan.
260689 schreef: ↑17 aug 2023, 02:41
Iemand die zich bezig houd daarmee op de bureau in Brussel heeft mij vorig weekend uitdrukkelijk gezegd dat het zeker nog niet voor het eerste jaar zal zijn.
Had hij het dan over de ombouw van I11 met ETCS b3, PZB en ATB, of de toelating van de huidige I11? Dat het eerste nog lang gaat duren hoeft niet te verbazen, maar het tweede zou vrij snel moeten gaan.
Voor dat eerste bedoelde ik inderdaad .
Maar I11/I10/I6 zijn toch toegelaten in Aachen? Het zijn standaard UIC rijtuigen. Voor de stuurrijtuigen in dienst naar daar, dat moet inderdaad wel nog een goedkeuring krijgen. Maar ik vrees dat er nog steeds een tekort aan stuurrijtuigen I11 zijn.
3 I11/I10 omkaderd door twee HLE 18 zou wel heel absurd zijn. Ongeveer 8 keer meer vermogen dan wat nodig is, en de locs zouden met voorsprong meer wegen dan de rijtuigen zelf. Over dood gewicht en verspilling gesproken.
Shrek schreef: ↑17 aug 2023, 18:54
Had hij het dan over de ombouw van I11 met ETCS b3, PZB en ATB, of de toelating van de huidige I11? Dat het eerste nog lang gaat duren hoeft niet te verbazen, maar het tweede zou vrij snel moeten gaan.
Voor dat eerste bedoelde ik inderdaad .
Maar I11/I10/I6 zijn toch toegelaten in Aachen? Het zijn standaard UIC rijtuigen. Voor de stuurrijtuigen in dienst naar daar, dat moet inderdaad wel nog een goedkeuring krijgen. Maar ik vrees dat er nog steeds een tekort aan stuurrijtuigen I11 zijn.
Ik bedoelde inderdaad de stuurrijtuigen. Die kunnen ook zonder verbouwing naar Aken (er ligt daar immers TBL1+ op het grenstraject). Die goedkeuring is geen volledige homologatie en kan in principe op enkele weken rond zijn.
Ik zie het dus nog wel gebeuren dat het een trekduw stel 18+I11 wordt.
De I11'en zullen waarschijnlijk van de Brussel-Luxemburg moeten komen, waar deze vervangen zouden worden door M7.
Alleen is men niet echt tevreden met de trekkracht daar op de hellingen van de L162
Klassiekje schreef: ↑18 aug 2023, 00:12
De I11'en zullen waarschijnlijk van de Brussel-Luxemburg moeten komen, waar deze vervangen zouden worden door M7.
Alleen is men niet echt tevreden met de trekkracht daar op de hellingen van de L162
Klassiekje schreef: ↑18 aug 2023, 00:12
De I11'en zullen waarschijnlijk van de Brussel-Luxemburg moeten komen, waar deze vervangen zouden worden door M7.
Alleen is men niet echt tevreden met de trekkracht daar op de hellingen van de L162
Ik zie ze eerder van de Oostende-Eupen komen
Dat zie ik ook rapper gebeuren. Depot Oostende van Machinisten kennen de M7 stuurrijtuigen (of toch al enkelen) die moeten in het weekend de ICT vanuit Tongeren naar Oostende overnemen in Oostende om ze uit te wijken naar de bundel. Dus ik denk (hoop) dat ze de I11 stuurstand vervangen door een gewoon stuurrijtuig M7 met nog steeds de T18/19 kant zee.
Klassiekje schreef: ↑18 aug 2023, 00:12
De I11'en zullen waarschijnlijk van de Brussel-Luxemburg moeten komen, waar deze vervangen zouden worden door M7.
Alleen is men niet echt tevreden met de trekkracht daar op de hellingen van de L162
Klassiekje schreef: ↑18 aug 2023, 00:12
De I11'en zullen waarschijnlijk van de Brussel-Luxemburg moeten komen, waar deze vervangen zouden worden door M7.
Alleen is men niet echt tevreden met de trekkracht daar op de hellingen van de L162
Ik zie ze eerder van de Oostende-Eupen komen
Ga je daar genoeg stuurrijtuigen kunnen vinden?
Met de instromende M7-stuurrijtuigen moet dat geen enkel probleem zijn, lijkt me. Zelfs van de al geleverde rijtuigen lijkt de inzet me niet bepaald heel efficiënt als je ziet hoeveel gekoppelde stellen er de hele dag door rijden (bv. 4+4 of 4+6), terwijl een langere stam getrokken door een loc (en dus nog maar één stuurrijtuig) daar evengoed zou kunnen dienen.
Portbou schreef: ↑17 aug 2023, 13:48
Dus we zouden in eerste instantie volgende treinsamenstelling krijgen :
18 + 4 rijtuigen + 18
Klopt dat of heb ik niet goed gelezen ?
Ik denk dat er nog geen zekerheid is over het aantal rijtuigen.
Wel wordt nog onderzocht of een voor fietsentransport aangepaste I10 kan worden toegevoegd.
Een goede ruimte voor fietsen is inderdaad hard nodig op deze verbinding, afgelopen dinsdag maar weer eens ondervonden dat de balkons volstonden.
Portbou schreef: ↑17 aug 2023, 13:48
Dus we zouden in eerste instantie volgende treinsamenstelling krijgen :
18 + 4 rijtuigen + 18
Klopt dat of heb ik niet goed gelezen ?
Ik denk dat er nog geen zekerheid is over het aantal rijtuigen.
Wel wordt nog onderzocht of een voor fietsentransport aangepaste I10 kan worden toegevoegd.
Een goede ruimte voor fietsen is inderdaad hard nodig op deze verbinding, afgelopen dinsdag maar weer eens ondervonden dat de balkons volstonden.
In de IC Oostende - Eupen zit er een I10B met veel plaatsen voor fietsen. Maar nog blijven mensen fietsen op de balkons plaatsen.
Ik denk dat er nog geen zekerheid is over het aantal rijtuigen.
Wel wordt nog onderzocht of een voor fietsentransport aangepaste I10 kan worden toegevoegd.
Een goede ruimte voor fietsen is inderdaad hard nodig op deze verbinding, afgelopen dinsdag maar weer eens ondervonden dat de balkons volstonden.
In de IC Oostende - Eupen zit er een I10B met veel plaatsen voor fietsen. Maar nog blijven mensen fietsen op de balkons plaatsen.
Ik bedoel de verbinding naar Aachen, de huidige L/RE29 met klassiekjes.
260689 schreef: ↑18 aug 2023, 13:39
In de IC Oostende - Eupen zit er een I10B met veel plaatsen voor fietsen. Maar nog blijven mensen fietsen op de balkons plaatsen.
Uit slechte wil, uit luiheid,... ?
Of omdat mensen niet weten waar het fietsrijtuig hangt en er tijdens de korte stops niet op tijd bij geraken ?
(ook al omdat fietsen op perrons verboden is )
Je mag ook koppige domheid of domme koppigheid veronderstellen. Ik zag onlangs nog hoe een onderstationschef in Brussel-Zuid de reizigers voor Oostende die samengepakt stonden naar verder achteraan op het perron stuurde, met de edele bedoeling om hen bij een minder druk rijtuig te brengen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe de meute opnieuw naar het midden van het perron trok. Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien en wil. I kan me voorstellen dat je na zulke ervaring na een tijdje denkt: dat