Haltes sluiten

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 23:06
Portbou schreef: 06 apr 2023, 23:02 Maar Ede kan nooit een P&R-station worden voor automobilisten op de E40.
Erpe-Mere (op L82) toch ook niet?
Ik verwees naar een nieuw station in Erpe-Mere op de plaats waar L82 en L50a elkaar kruisen, vlakbij de afrit van de E40.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Haltes sluiten

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 06 apr 2023, 23:15 Ik verwees naar een nieuw station in Erpe-Mere op de plaats waar L82 en L50a elkaar kruisen, vlakbij de afrit van de E40.
Welja, mijn punt is dus dat als dat er komt, je L82 probleemloos kan sluiten vermits de reizigers dan rechtstreeks de gewenste richting uit kunnen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 23:18
Portbou schreef: 06 apr 2023, 23:15 Ik verwees naar een nieuw station in Erpe-Mere op de plaats waar L82 en L50a elkaar kruisen, vlakbij de afrit van de E40.
Welja, mijn punt is dus dat als dat er komt, je L82 probleemloos kan sluiten vermits de reizigers dan rechtstreeks de gewenste richting uit kunnen.
Want in Erpe-Mere wil er niemand naar Aalst of Zottegem ? OK dan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Haltes sluiten

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 06 apr 2023, 23:32
Shrek schreef: 06 apr 2023, 23:18
Portbou schreef: 06 apr 2023, 23:15 Ik verwees naar een nieuw station in Erpe-Mere op de plaats waar L82 en L50a elkaar kruisen, vlakbij de afrit van de E40.
Welja, mijn punt is dus dat als dat er komt, je L82 probleemloos kan sluiten vermits de reizigers dan rechtstreeks de gewenste richting uit kunnen.
Want in Erpe-Mere wil er niemand naar Aalst of Zottegem ? OK dan.
Ja, amper. En je P&R reizigers al helemaal niet.
DR-fan
Berichten: 536
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Haltes sluiten

Bericht door DR-fan »

BlackEagle schreef: 06 apr 2023, 21:51 Er bestaat al een station dat Erpe-Mere bedient met een zeer snelle verbinding naar Brussel: station Ede. Dat ligt op fietsafstand van de meeste woonwijken en had 634 reizigers tov de 52 in station Erpe-Mere. Geen nood dus om een nieuw station te bedenken.

Station Erpe-Mere is enkel nuttig voor reizigers richting Aalst. En de grotendeels parallelle buslijn tussen Aalst en Erpe-Mere zal in de toekomst elk kwartier gaan rijden.
Gezien de dagelijkse files op de E40 tussen Aalst en Brussel denk ik dat nogal wat mensen blij zouden zijn met een betrouwbare trein via Aalst. Die buslijn is leuk op papier, maar die bussen zijn veel trager en de verkeerssituatie in Aalst is ook niet van die aard om de stiptheid te bevorderen. Heb je trouwens al eens in de ruime spits de auto genomen van Aalst richting Burst? Bumper aan bumper aanschuiven is dat...
DR-fan
Berichten: 536
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Haltes sluiten

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 06 apr 2023, 19:57
DR-fan schreef: 06 apr 2023, 09:04 Inderdaad. Hoe wil je dat de stopplaatsen op L82 veel reizigers trekken als er alleen op schooldagen treinen rijden? Wat bevolkingsdichtheid betreft heeft dat lijntje zeer veel potentieel, maar het huidige "aanbod" is totaal onbruikbaar voor de gewone pendelaar.
Er woont daar inderdaad redelijk wat volk in de buurt, wat uiteraard een goede zaak is voor reizigerspotentieel. Alleen is Erpe-Mere een dorp met een uitgesproken grote pendel richting Brussel en Gent en dat is moeilijk te bedienen via L82. L82 sluiten en vervangen door een halte op L50A zou een enorme vooruitgang betekenen voor de inwoners daar, al was het maar voor enkele P-treintjes 's morgens en 's avonds.
Een stopplaats op L50A? In een ander draadje ben je tegen korte goederentreinen omdat de capaciteit van het net vermindert. Dan ga je toch net hetzelfde doen op de enige echt snelle lijn van het land?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

Hoeveel tijd zou een stop kosten in een nieuw te bouwen station op L50a in Erpe-Mere ?
3 of 4 minuten ?

Gaan de reizigers uit Gent St Pieters en verder massaal afhaken als de reis tot Brussel-Zuid 4 minuten langer wordt ?

Maar als er zo'n station zou komen, bedien het dan aub de hele dag.
De files zijn op hun ergst tijdens het spitsuur maar de E40 is heel de dag druk tussen Gent en Brussel.

Er is daar dus de hele dag vraag.
De werkuren zijn dan ook al lang niet meer enkel van 9-5... en al helemaal niet in Brusselse kantoren.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Haltes sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

Er is flink wat geld uitgegeven om tussen Brussel en Gent het trage verkeer te scheiden van het snelle. L50A is specifiek bedoeld voor snel verkeer en dat moet zo blijven, om die zware investering maximaal te doen renderen. Als we dan toch eens geld hebben uitgegeven dan willen we ook waar voor ons geld.

Traag verkeer, zoals S-treinen, hoort op L50 en niet op L50A. Een S-trein die stopt in zo'n hypotetisch nieuw station Erpe-Mere verwoest de capaciteit van L50A want alle snelle treinen moeten zich nu aanpassen aan die ene traagklojo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Haltes sluiten

Bericht door groentje »

Tussen Denderleeuw en Brussel zijn er 2 sporen, perrons aan de buitenkant (zoals al het geval in Anderlecht... moet volgens mij wel kunnen voor Schepdaal. Erpe-Mere ligt iets ingewikkelder, maar niet zonder potentieel. Maar dan wel liefst op Noorderkempense wijze, en dat is dan weer een dure ingreep.
desirootje
Berichten: 680
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Haltes sluiten

Bericht door desirootje »

Portbou schreef: 07 apr 2023, 16:13 Hoeveel tijd zou een stop kosten in een nieuw te bouwen station op L50a in Erpe-Mere ?
3 of 4 minuten ?

Gaan de reizigers uit Gent St Pieters en verder massaal afhaken als de reis tot Brussel-Zuid 4 minuten langer wordt ?

Maar als er zo'n station zou komen, bedien het dan aub de hele dag.
De files zijn op hun ergst tijdens het spitsuur maar de E40 is heel de dag druk tussen Gent en Brussel.

Er is daar dus de hele dag vraag.
De werkuren zijn dan ook al lang niet meer enkel van 9-5... en al helemaal niet in Brusselse kantoren.
Daarbovenop zal 1 trein/h of mss 2 treinen, mensen nog steeds de optie geven om een andere trein te nemen. En laat Erpe-Mere nu juist het ideale voorbeeld zijn waarom enkele treinen per dag niet werkt.
Met snel accelerend materieel hoeft er niet eens een merkbaar verschil te zijn tussen die 2 ritten. De stop in Anderlecht zorgt maar voor 2 minuten verloren tijd, op een rit van 30 minuten is dat niet merkbaar.
jan_olieslagers schreef: Traag verkeer, zoals S-treinen, hoort op L50 en niet op L50A. Een S-trein die stopt in zo'n hypotetisch nieuw station Erpe-Mere verwoest de capaciteit van L50A want alle snelle treinen moeten zich nu aanpassen aan die ene traagklojo.
Ik dacht vroeger hetzelfde over haltes in Anderlecht en Schepdaal, nu zie ik hun meerwaarde in voor de regio en hun beperkte impact. Er is genoeg capaciteit op L50A voor minstens dubbel zoveel treinen, en men plant niet eens om een extra trein toe te voegen in de nabije toekomst.
Als dit een extra halte op de NZV was kon ik het begrijpen maar L50A heeft massa's aan capaciteit, er rijden letterlijk goederentreinen over... Er zijn niet eens P-treinen in de ochtend van Brussel naar Gent en vice versa in de avond. Het is goed dat we die capaciteit laten verkommeren zoals nu ipv te gebruiken, dat is hoe jij het ziet.
Hoe kijk je naar Noorderkempen of Anderlecht, ook stations op "snelle lijnen" had jij die liever niet gewild, zie jij geen enkele meerwaarde in die haltes, enkel een vertraging van 3 minuten...
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Haltes sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

L50A heeft massa's aan capaciteit, er rijden letterlijk goederentreinen over
Hoezo zou het verkeerd zijn dat er over L50A goederentreinen rijden? Die zijn daar veel meer op hun plaats dan S-treinen. Ze zijn immers doorgaand, en daarvoor dient L50A nu eenmaal.

En laat L50A maar wat capaciteit over hebben, we kunnen die beter opsparen voor de toekomst (wie waarschuwde daar toch weer tegen kortetermijndenken :) ?) dan ze vandaag veel te duur op te snoepen aan treinen die er niets verloren hebben. Als zowel het reizigersvervoer als het goederenvervoer stevig moeten groeien, zoals we keer op keer vernemen, dan zal die capaciteit gauw genoeg op een zinnige manier ingevuld worden.

Met de halte in Anderlecht ben ik inderdaad niet zo gelukkig, maar die is wel vlak bij L0 zodat alle treinen daar toch al aan het vertragen zijn, dat houdt de hinder beperkt. En het lijkt een behoorlijk succes kwa reizigersaantallen, dus dat is een aanvaardbaar compromis.

De vergelijking met Noorderkempen daarentegen is krom: er is daar nog minder doorgaand verkeer dan op L50A, en nog minder vooruitzicht op toename daarvan. Dan nog heeft men daar voor de S- en P-treinen aparte wijksporen aangelegd met eigen perrons, dat lijkt me in Erpe-Mere niet zo evident.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Haltes sluiten

Bericht door BlackEagle »

Portbou schreef: 06 apr 2023, 23:02 Maar Ede kan nooit een P&R-station worden voor automobilisten op de E40.
DR-fan schreef: 07 apr 2023, 08:58 Gezien de dagelijkse files op de E40 tussen Aalst en Brussel denk ik dat nogal wat mensen blij zouden zijn met een betrouwbare trein via Aalst. Die buslijn is leuk op papier, maar die bussen zijn veel trager en de verkeerssituatie in Aalst is ook niet van die aard om de stiptheid te bevorderen. Heb je trouwens al eens in de ruime spits de auto genomen van Aalst richting Burst? Bumper aan bumper aanschuiven is dat...
Over een P+R-station hadden we het niet maar swat, daar kunnen we het ook over hebben. Is Erpe-Mere een geschikte locatie voor een P+R? Nee. Kijk naar station Wolfstee: elk uur een rechtstreekse trein naar Antwerpen, nabij een afrittencomplex dat net buiten de filezone ligt. En toch +/- even weinig reizigers als Erpe-Mere, dat enkel P-treinen heeft.

Maar dat is de praktijkervaring, wat is nu net de reden waarom dit niet werkt? In feite zijn er naar locatie twee soorten P+R-locaties: 'origin-side' en 'destination-side'. Origin-side P+R's zijn zoals de meeste stationsparkings, waarbij relatief dichtbij huis geparkeerd wordt om een (lange) treinverplaatsing te maken, destination-side P+R's zijn bv. de Park & Ride-locaties rond Antwerpen (Linkeroever, Luchtbal, Merksem, Olympiade, etc.) of Brussel (Erasmus, COOVI, Delta, etc.) waarbij een lange autoverplaatsing gecombineerd wordt met een relatief korte bus/tram/metro/treinrit tot de bestemming. Erpe-Mere voldoet als P+R-station aan geen van beide types en zal dus even (weinig) succesvol zijn als Wolfstee. En bovendien: deze regio kent al voldoende goed bediende stations (Ede, Burst, Lede, Haaltert, Herzele, etc.).

Schepdaal is bv. een andere zaak, want daar heb je effectief een redelijke afstand tot L50 en ook een zinvol busnetwerk om op aan te takken. En die ligt ook verder van de E40, wat een voordeel is want minder snelle reistijden met de auto leiden dus vaak tot een hoger treingebruik.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Haltes sluiten

Bericht door groentje »

Met Anderlecht heb je ook gewoon nog een 'snelle' lijn over, de perrons liggen enkel langs L50C, niet 50A. En daar rijden nog S-treinen over, het is ook gewoon de verbinding naar Brussel-Zuid... Dat je niet wild moet gaan met haltes langs de 50A, akkoord, maar Anderlecht en Schepdaal hebben echt wel reden van bestaan. Erpe-Mere is voor mij iets meer een twijfelgeval, maar bijvoorbeeld voor Aalst zou het verplaatsingen naar Gent ook versnellen, wat mij betreft dus te onderzoeken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Haltes sluiten

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 07 apr 2023, 09:00 Een stopplaats op L50A? In een ander draadje ben je tegen korte goederentreinen omdat de capaciteit van het net vermindert. Dan ga je toch net hetzelfde doen op de enige echt snelle lijn van het land?
Korte goederentreinen verminderen de capaciteit niet, ze gebruiken gewoon en deel ervan op een heel inefficiënte manier. Je kan beter de sporen vullen met lange, zware goederentreinen of volle passagierstreinen dan met een kort goederentreintje. Maar daar gaat het hier natuurlijk niet over.
Op L50A is er vandaag nog ruimte voor een 5e trein tussen Denderleeuw en Gent en die zou gerust kunnen stoppen in Erpe-Mere.
Daar zouden mensen veel meer aan hebben dan de huidige treintjes Aalst-Burst.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 07 apr 2023, 16:23 Traag verkeer, zoals S-treinen, hoort op L50 en niet op L50A. Een S-trein die stopt in zo'n hypotetisch nieuw station Erpe-Mere verwoest de capaciteit van L50A want alle snelle treinen moeten zich nu aanpassen aan die ene traagklojo.
Er zijn 4 snelle treinen tussen Gent en Brussel per uur.
Er lijkt me toch echt wel ruimte om 2 van die 4 treinen te doen stoppen in hypothetisch Erpe-Mere zonder dat de overblijvende 2 treinen daarvoor trager moeten gaan rijden.

Helemaal mooi zou zijn om die 2 treinen ook in Anderlecht te doen stoppen zodat dit echt een interessant voorstadsstation wordt.
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (8.12 KiB) 907 keer bekeken
Plaats reactie