En bestaat DLC vandaag nog als zelfstandige entiteit? Of zouden ze onderdeel zijn van een veel grotere groep?jknockaert schreef: ↑01 mar 2023, 17:57Dat hoorde ik iemand van de NMBS rond 2002 ook zeggen over DLC...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
En bestaat DLC vandaag nog als zelfstandige entiteit? Of zouden ze onderdeel zijn van een veel grotere groep?jknockaert schreef: ↑01 mar 2023, 17:57Dat hoorde ik iemand van de NMBS rond 2002 ook zeggen over DLC...
Wat is de beste plaats om dat schaars personeel in te zetten?
Klopt, DLC / Crossrail Benelux is nu onderdeel van het Zwitserse BLS Cargo. Niet onlogisch gezien de richting van het spoorgoederenvervoer.Shrek schreef: ↑01 mar 2023, 18:58En bestaat DLC vandaag nog als zelfstandige entiteit? Of zouden ze onderdeel zijn van een veel grotere groep?jknockaert schreef: ↑01 mar 2023, 17:57Dat hoorde ik iemand van de NMBS rond 2002 ook zeggen over DLC...![]()
Dat klinkt als een logische uitleg waarom de NMBS geen TBG zou kunnen inzetten op drie treinparen per week Brussel - NL grens.jan_olieslagers schreef: ↑01 mar 2023, 18:00
Dat klinkt inderdaad zinnig: er is reeds een acuut tekort aan personeel, en - zoals men zo schilderachtig zegt - "het hemdeken is nader dan het roksken"
m.a.w. NMBS zal wel voorrang geven aan de eigen behoefte. Niet meer dan begrijpelijk, trouwens. Zou dat de "goede reden" zijn die eerder werd vermeld?
Dat zou beschouwd worden als kartelvorming, en dus niet toegelaten.Of heeft de NMBS een pact met de andere gevestigde bedrijven NS, DB en ÖBB, om niet samen te werken met elkaars concurrenten?
Dat is waar voor goederenvervoer dat zelfbedruipend is en waar de marktwerking de zaken vanzelf in de juiste richting trekt. Voor reizigersvervoer waar subsidiëring en sturing nodig is ben je veel beter af met één speler per land.
Althans zolang men niet kan of wil het PSO-mechanisme toepassen.
De NJ Wien - Brussel wordt vanaf Aachen hbf gereden door een T18 met Machinist van depot Welkenraedt. Eveneens komt in Aachen hbf een treinbegeleider van depot Welkenraedt. Alsook s’avonds in de omgekeerde richting. Allebij van de NMBS.dovaere schreef: ↑02 mar 2023, 04:36Dat klinkt als een logische uitleg waarom de NMBS geen TBG zou kunnen inzetten op drie treinparen per week Brussel - NL grens.jan_olieslagers schreef: ↑01 mar 2023, 18:00
Dat klinkt inderdaad zinnig: er is reeds een acuut tekort aan personeel, en - zoals men zo schilderachtig zegt - "het hemdeken is nader dan het roksken"
m.a.w. NMBS zal wel voorrang geven aan de eigen behoefte. Niet meer dan begrijpelijk, trouwens. Zou dat de "goede reden" zijn die eerder werd vermeld?
Dat zou beschouwd worden als kartelvorming, en dus niet toegelaten.Of heeft de NMBS een pact met de andere gevestigde bedrijven NS, DB en ÖBB, om niet samen te werken met elkaars concurrenten?
Als de NMBS vanaf december als vervoerder wél meewerkt aan een dagelijkse Nightjet Brussel-Wenen/Berlijn van ÖBB (die rechtstreeks zal concurreren met de nachttrein van European Sleeper), klinkt het al niet meer logisch.
Wie levert Belgisch personeel aan de Nightjet?
Eén speler per land?
Ik had Zwitserland wel degelijk vermeld, en daar zijn wel degelijk verschillende onafhankelijke vervoerders voor reizigers.
Blij dat je erkent dat er een samenhangend net moet zijn, dat wilt toch al zeggen dat je erkent dat je met marktimpulsen alleen er niet gaat geraken (wat in goederenverkeer wel zo is).dovaere schreef: ↑02 mar 2023, 11:44 Ik had Zwitserland wel degelijk vermeld, en daar zijn wel degelijk verschillende onafhankelijke vervoerders voor reizigers.
Dat in al de landen die vermeld worden, er één grote maatschappij is met een samenhangend net, daar heb ik persoonlijk geen probleem mee.
Maar België is echt wel een eiland, met 0 onafhankelijke spoorvervoerders voor reizigers.
We zijn nu intussen wel weer heel ver aan het afwijken van het onderwerp, maar ik blijf het vreemd vinden dat niet iedereen de lessen wil trekken die we in het buitenland voldoende zien.Shrek schreef: ↑02 mar 2023, 12:03Blij dat je erkent dat er een samenhangend net moet zijn, dat wilt toch al zeggen dat je erkend dat je met marktimpulsen alleen er niet gaat geraken (wat in goederenverkeer wel zo is).dovaere schreef: ↑02 mar 2023, 11:44 Ik had Zwitserland wel degelijk vermeld, en daar zijn wel degelijk verschillende onafhankelijke vervoerders voor reizigers.
Dat in al de landen die vermeld worden, er één grote maatschappij is met een samenhangend net, daar heb ik persoonlijk geen probleem mee.
Maar België is echt wel een eiland, met 0 onafhankelijke spoorvervoerders voor reizigers.
En waarom zou het feit dat er geen onafhankelijke vervoerder opeens een probleem zijn?