Nachttreinen
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nachttreinen
Ja, op de Milaan-Brussel is mij dat ook eens overkomen. En toen ik op de gang uit het venster stond te kijken kwam er al wel eens eentje naast me staan... zo heel toevallig, natuurlijk...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nachttreinen
Gaat er nu terug een treindeel Innsbruck-Brussel komen? Ik vind er precies nergens duidelijke info over.
Re: Nachttreinen
Vanaf december dit jaar zou de Wien - Brussel elke dag rijden met 5 rijtuigen. Daar zou een deel Brussel - Berlijn bij zijn die eveneens elke dag rijd met 5 rijtuigen. Deze zou in Mannheim de X verbinding worden met de Paris - Wien/Berlijn die ook elke dag zou rijden. Hierdoor zal het stuk van Hamburg/Amsterdam volledig onafhankelijk rijden. Innsbruck zal verlopig niet aan de orde zijn.
Re: Nachttreinen
Innsbruck niet maar München, Rosenheim en Salzburg worden wel rechtstreeks bereikt met de Brussel-Wien.260689 schreef: ↑18 feb 2023, 23:08Vanaf december dit jaar zou de Wien - Brussel elke dag rijden met 5 rijtuigen. Daar zou een deel Brussel - Berlijn bij zijn die eveneens elke dag rijd met 5 rijtuigen. Deze zou in Mannheim de X verbinding worden met de Paris - Wien/Berlijn die ook elke dag zou rijden. Hierdoor zal het stuk van Hamburg/Amsterdam volledig onafhankelijk rijden. Innsbruck zal verlopig niet aan de orde zijn.
Afwachten wat de uurregeling precies wordt maar misschien komt er in Rosenheim een redelijke overstapmogelijkheid richting Innsbruck en Verona ?
Re: Nachttreinen
Ter verduidelijking aan de lezer: enkel op het toekomstige traject, vanaf december dus.
Re: Nachttreinen
Première-trein Brussel-Berlijn lijkt alvast goed te lopen, momenteel nog slechts 32 plaatsen vrij.
Re: Nachttreinen
De nachttrein van European Sleeper lijkt mij ook interessant voor de reizigers die tussen België en Nederland reizen. Ik heb eens vergeleken voor vrijdag 26 mei:
Een enkele rit Brussel - Amsterdam is bij European Sleeper 14 euro aan standaardtarief (24 euro met annulatieverzekering tot 48 uur voor vertrek of 19 euro met een beperktere vorm van annulatie).
Dat is veel goedkoper dan de 37,50 euro die de NMBS aanrekent voor de rit met de Benelux over de hogesnelheidslijn (die er eigenlijk slechts een twintigtal minuten sneller overdoet).
Ik heb nog eens vergeleken op woensdag 31 mei: dan is het 26 euro bij de NMBS (early-bird tarief, 5 euro om te annuleren tot één dag voor vertrek). De prijzen van European Sleeper blijven hetzelfde.
European Sleeper
Vertrek Brussel Zuid: 19:22
Aankomst Amsterdam Centraal: 22:28
NMBS Beneluxtrein
Vertrek Brussel Zuid: 19:45
Aankomst Amsterdam Centraal: 22:35
Een enkele rit Brussel - Amsterdam is bij European Sleeper 14 euro aan standaardtarief (24 euro met annulatieverzekering tot 48 uur voor vertrek of 19 euro met een beperktere vorm van annulatie).
Dat is veel goedkoper dan de 37,50 euro die de NMBS aanrekent voor de rit met de Benelux over de hogesnelheidslijn (die er eigenlijk slechts een twintigtal minuten sneller overdoet).
Ik heb nog eens vergeleken op woensdag 31 mei: dan is het 26 euro bij de NMBS (early-bird tarief, 5 euro om te annuleren tot één dag voor vertrek). De prijzen van European Sleeper blijven hetzelfde.
European Sleeper
Vertrek Brussel Zuid: 19:22
Aankomst Amsterdam Centraal: 22:28
NMBS Beneluxtrein
Vertrek Brussel Zuid: 19:45
Aankomst Amsterdam Centraal: 22:35
Re: Nachttreinen
Onbegrijpelijk dit dubbel aanbod tussen Hamburg en Stockholm.
Terwijl er zoveel andere verbindingen in Europa schreeuwen om de terugkeer van een nachtelijke bediening.
Terwijl er zoveel andere verbindingen in Europa schreeuwen om de terugkeer van een nachtelijke bediening.
Re: Nachttreinen
De bediening van Hamburg - Stockholm is een gekkigheidje: het is begonnen doordat Snälltåget voor eigen rekening en risico een nachttrein is gaan rijden. Snälltåget wilde dit alleen op de rendabele dagen gaan doen.
De Zweedse politiek vond dit een interessant voorstel, maar wilde een dagelijkse verbinding. Trafikverket, de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor o.a. het spoorvervoer in Zweden, is vervolgens een aanbesteding gestart om een gesubsidieerde nachttrein te laten rijden op de dagen dat Snälltåget niet zou rijden.
Deze aanbesteding is vervolgens gewonnen door SJ, en SJ heeft vervolgens besloten om er een dagelijkse trein van te maken. Voor een deel van de ritten ontvangt SJ dus subsidie. En onlangs heeft SJ besloten om de trein te laten doorrijden naar Berlijn.
Belangenvereniging ALLRAIL is hier overigens niet over te spreken, zij zijn van mening dat SJ nu met staatssteun probeert om Snälltåget uit te markt te drukken.
De Zweedse politiek vond dit een interessant voorstel, maar wilde een dagelijkse verbinding. Trafikverket, de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor o.a. het spoorvervoer in Zweden, is vervolgens een aanbesteding gestart om een gesubsidieerde nachttrein te laten rijden op de dagen dat Snälltåget niet zou rijden.
Deze aanbesteding is vervolgens gewonnen door SJ, en SJ heeft vervolgens besloten om er een dagelijkse trein van te maken. Voor een deel van de ritten ontvangt SJ dus subsidie. En onlangs heeft SJ besloten om de trein te laten doorrijden naar Berlijn.
Belangenvereniging ALLRAIL is hier overigens niet over te spreken, zij zijn van mening dat SJ nu met staatssteun probeert om Snälltåget uit te markt te drukken.
Re: Nachttreinen
Ja dat krijg je nu eenmaal met liberalisering. Privébedrijven rijden waar ze het meeste winst kunnen maken, niet waar de maatschappij er het meest voordeel aan heeft.
Re: Nachttreinen
Vreemde redenering, volgens mij is het probleem eerder dat een overheid zich er mee dacht te moeten moeien.
Als de vrije markt voor internationaal spoorvervoer slechts enkele ritten per week rendabel vindt, had de overheid er zich beter bij neergelegd en was er nu geen belastinggeld weggegooid om deze onzin te bekostigen.
Re: Nachttreinen
Overheden moeten zich wel moeien omdat er anders amper aanbod is. Nachttreinen zijn nu eenmaal niet rendabel zonder hulp, dus publieke gelden moeten er wel naartoe gaan. Dat was vroeger niet anders in de gouden tijden van de "freccia del sole" of de "camino azul".pietje schreef: ↑24 feb 2023, 10:27 Vreemde redenering, volgens mij is het probleem eerder dat een overheid zich er mee dacht te moeten moeien.
Als de vrije markt voor internationaal spoorvervoer slechts enkele ritten per week rendabel vindt, had de overheid er zich beter bij neergelegd en was er nu geen belastinggeld weggegooid om deze onzin te bekostigen.
Alleen ging de subsidie toen rechtstreeks aan de NMBS waardoor er geen dubbele verbindingen waren en het geld dus efficiënter gebruikt werd.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nachttreinen
Ach, de dualiteit overheid <=> vrije markt, een oud verhaal, en voor beide benaderingen is wel iets te zeggen. Maar het is zeker niet correct dat de ene aanbieder wel overheidssteun krijgt en de andere niet, de Europese concurrentiewaakhond zal daar wel zo zijn bedenkingen bij hebben.
De moderne aanpak is een zgn. Public Sevice Obligation: de overheid definieert een minimum dienstaanbod, en de kandidaat die het minste subsidies vraagt die heeft het contract. Daarbij kan de overheid verschillende modaliteiten vastleggen, bv. inzake tarieven. Meestal krijgt de operator de vrijheid om meer diensten aan te bieden dan het gevraagde minimum, en om (sommige) tarieven zelf te bepalen.
Bv. sommige binnenlandse vluchten in Noorwegen werken op die manier.
De moderne aanpak is een zgn. Public Sevice Obligation: de overheid definieert een minimum dienstaanbod, en de kandidaat die het minste subsidies vraagt die heeft het contract. Daarbij kan de overheid verschillende modaliteiten vastleggen, bv. inzake tarieven. Meestal krijgt de operator de vrijheid om meer diensten aan te bieden dan het gevraagde minimum, en om (sommige) tarieven zelf te bepalen.
Bv. sommige binnenlandse vluchten in Noorwegen werken op die manier.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nachttreinen
Sinds dat de EU een boekhoudkundige scheiding tussen openbare dienst en andere diensten voorschrijft (richtlijn 91/440), vond de Belgische overheid dat alleen de binnenlandse treindienst onder de openbare dienst viel. Daarop zijn later enkele uitzonderingen gekomen, maar de nachttreinen die de NMBS (mede-)exploiteerde, vielen daar niet onder. Subsidie mag daarvoor dus niet gebruikt zijn.Shrek schreef: ↑24 feb 2023, 10:50Overheden moeten zich wel moeien omdat er anders amper aanbod is. Nachttreinen zijn nu eenmaal niet rendabel zonder hulp, dus publieke gelden moeten er wel naartoe gaan. Dat was vroeger niet anders in de gouden tijden van de "freccia del sole" of de "camino azul".pietje schreef: ↑24 feb 2023, 10:27 Vreemde redenering, volgens mij is het probleem eerder dat een overheid zich er mee dacht te moeten moeien.
Als de vrije markt voor internationaal spoorvervoer slechts enkele ritten per week rendabel vindt, had de overheid er zich beter bij neergelegd en was er nu geen belastinggeld weggegooid om deze onzin te bekostigen.
Alleen ging de subsidie toen rechtstreeks aan de NMBS waardoor er geen dubbele verbindingen waren en het geld dus efficiënter gebruikt werd.
In het geval van nachttreinen naar/in/via Duitsland zou er zonder liberalisering en zonder opdracht van de overheid niks meer over zijn. Als het van DB afhing, zouden er immers geen nachttreinen meer zijn.
Groetjes,
Rian