Hoeveel treinen per uur?
Re: Hoeveel treinen per uur?
Op die afstand zou je van reizigersverkeer niet veel last mogen hebben. Bij een goederentrein hangt het een beetje af van het type trein, een ketel trein of een containertrein of een trein met autos geven niet hetzelfde lawaai. Het aantal treinen is op die lijn de afgelopen jaren niet echt veranderend.
Re: Hoeveel treinen per uur?
Bedankt Steven!Steven schreef: ↑02 apr 2022, 19:47 Op die afstand zou je van reizigersverkeer niet veel last mogen hebben. Bij een goederentrein hangt het een beetje af van het type trein, een ketel trein of een containertrein of een trein met autos geven niet hetzelfde lawaai. Het aantal treinen is op die lijn de afgelopen jaren niet echt veranderend.
Re: Hoeveel treinen per uur?
Hallo,
Ik heb een gelijkaardige vraag over lijn 139 in Heverlee. Volgens de dienstregeling van de NMBS kan ik zien dat de s20 2x per uur in beide richtingen tussen Leuven en Waver rijdt. Zijn er nog andere treinen die hier rijden? Hoeveel goederentreinen zouden daar rijden, en rijden deze ook 's nachts?
Bedankt!
Ik heb een gelijkaardige vraag over lijn 139 in Heverlee. Volgens de dienstregeling van de NMBS kan ik zien dat de s20 2x per uur in beide richtingen tussen Leuven en Waver rijdt. Zijn er nog andere treinen die hier rijden? Hoeveel goederentreinen zouden daar rijden, en rijden deze ook 's nachts?
Bedankt!
Re: Hoeveel treinen per uur?
Daar komt in december een treinserie bij, dus 1 trein per richting per uur (Charleroi - Ottignies - Leuven).
Re: Hoeveel treinen per uur?
Er is bovendien ook goederenverkeer, en in principe ook redelijk wat doordat dit lijn 139 een hoofdas is voor alle goederentreinen van noord naar zuid (bv. van de Antwerpse haven of Nederland richting de Athus-Meuse en Frankrijk/Luxemburg). Daar zal wellicht ook wel wat nachtelijk verkeer bij horen, maar anderen zullen hier wellicht meer details hebben.
Re: Hoeveel treinen per uur?
-2 reizigerstreinen per uur per richtingsgr376 schreef: ↑28 jun 2022, 13:24 Hallo,
Ik heb een gelijkaardige vraag over lijn 139 in Heverlee. Volgens de dienstregeling van de NMBS kan ik zien dat de s20 2x per uur in beide richtingen tussen Leuven en Waver rijdt. Zijn er nog andere treinen die hier rijden? Hoeveel goederentreinen zouden daar rijden, en rijden deze ook 's nachts?
Bedankt!
-veel goederentreinen
-veel goederentreinen 's nachts
-nee je hebt daar geen last van
Re: Hoeveel treinen per uur?
Ik heb ook een woning op het oog in Mol. Heb zelf weinig tot geen verstand van reizen met de trein.
Het ligt ongeveer 10/12 meter van het spoor. Waar kan ik vinden welke lijnen hierover komen en hoevaak per uur?
Rijden hier 's nachts ook treinen? Het ligt tussen Station Mol en Station Geel in, wel aan een overgang.
Het ligt ongeveer 10/12 meter van het spoor. Waar kan ik vinden welke lijnen hierover komen en hoevaak per uur?
Rijden hier 's nachts ook treinen? Het ligt tussen Station Mol en Station Geel in, wel aan een overgang.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Hoeveel treinen per uur?
Passagierstreinen rijden 4x/u, de eerste vertrekt in Mol om 04:57 en de laatste komt aan te Mol om 00:28 op weekdagen en 00:06 in het weekend.MelissaV schreef: ↑16 jul 2022, 17:50 Ik heb ook een woning op het oog in Mol. Heb zelf weinig tot geen verstand van reizen met de trein.
Het ligt ongeveer 10/12 meter van het spoor. Waar kan ik vinden welke lijnen hierover komen en hoevaak per uur?
Rijden hier 's nachts ook treinen? Het ligt tussen Station Mol en Station Geel in, wel aan een overgang.
Verder rijden er nog een paar extra treinen tijdens de spitsuren.
Van goederentreinen heb ik zelf niet zo veel verstand, hier zullen anderen op dit forum je wel bij kunnen bijstaan.
Ik woon zelf al mijn hele leven langs een spoorlijn en boven de aanvliegroute van Zaventem en veel last heb ik niet van die treinen en vliegtuigen, je went er na een tijdje wel aan.
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Hoeveel treinen per uur?
Zoals ovspotter zei 4 treinen, 2 naar mol (en 1 ervan verder naar Hamont) en 2 in de andere richting naar Antwerpen. Dus 2 per richting, enkele goederentreinen per dag maar als ik me niet vergis is dat overdags. In de nabije toekomst (5-10 jaar) zie ik de NMBS die frequentie willen verdubbelen naar 4 per richting, maar tegen dan horen er alleen maar elektrische treinen te rijden en die zijn veel stiller, nu rijden er 3 per richting in de spits (in de richting van de spits, de andere is gewoon 2 zoals de rest van de dag). Van goederentreinen heb je er enkele per dag.MelissaV schreef: ↑16 jul 2022, 17:50 Ik heb ook een woning op het oog in Mol. Heb zelf weinig tot geen verstand van reizen met de trein.
Het ligt ongeveer 10/12 meter van het spoor. Waar kan ik vinden welke lijnen hierover komen en hoevaak per uur?
Rijden hier 's nachts ook treinen? Het ligt tussen Station Mol en Station Geel in, wel aan een overgang.
Re: Hoeveel treinen per uur?
De goederentreinen zijn in principe beperkt tot de zinktreinen naar Budel en Balen, in theorie zou de lijn kunnen gebruikt worden als omleiding naar Hasselt, maar dat gebeurt zo goed als nooit (goederenbestuurders kennen de lijn Mol-Hasselt niet), en zolang de IJzeren Rijn onderbroken blijft in de Meinweg (natuurgebied tussen Roermond en de grens met Duitsland) schat ik de komst van doorgaand goederenvervoer on als onwaarschijnlijk.
Re: Hoeveel treinen per uur?
En wat als omleidingsroute wanneer de elektrificatie van Mol - Hasselt klaar is?
Re: Hoeveel treinen per uur?
Daar is de capaciteit dermate laag dat het eigenlijk onmogelijk is om er goederentreinen te laten rijden. Die lijn is bijna helemaal enkel spoor, behalve een wijkspoor in Leopoldsburg en een langer stuk dubbel spoor rond Beringen. Maar dat dubbel spoor in Beringen is niet onderverdeeld in secties, en daar kruisen de L-treinen altijd. Dit heeft als gevolg dat als er een goederentrein achter de stoptrein vertrekt in Mol, die altijd tientallen minuten aan de kant moet in Leopoldsburg zodat die de stoptrein uit Hasselt naar Mol kruist in Leopoldsburg. Op die manier kunnen er geen goederentreinen rijden op een "normale" manier, en zal cargo via die lijn altijd heel uitzonderlijk blijven (zo lang daar niets aan wordt gedaan).
Re: Hoeveel treinen per uur?
Je vergeet wel de nachtelijke werken die rond Diest of Aarschot zouden kunnen plaatsvinden, in dat geval is zo'n omleiding wel heel handig.HVHTB schreef: ↑17 jul 2022, 22:26Daar is de capaciteit dermate laag dat het eigenlijk onmogelijk is om er goederentreinen te laten rijden. Die lijn is bijna helemaal enkel spoor, behalve een wijkspoor in Leopoldsburg en een langer stuk dubbel spoor rond Beringen. Maar dat dubbel spoor in Beringen is niet onderverdeeld in secties, en daar kruisen de L-treinen altijd. Dit heeft als gevolg dat als er een goederentrein achter de stoptrein vertrekt in Mol, die altijd tientallen minuten aan de kant moet in Leopoldsburg zodat die de stoptrein uit Hasselt naar Mol kruist in Leopoldsburg. Op die manier kunnen er geen goederentreinen rijden op een "normale" manier, en zal cargo via die lijn altijd heel uitzonderlijk blijven (zo lang daar niets aan wordt gedaan).
Re: Hoeveel treinen per uur?
Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben, ik zie dit nooit uitgroeien tot belangrijke omleidingsroute, maar misschien zal er wel een kleine toename zijn van het verkeer bij versperringen van de lijn 35. Er is nu al uitzonderlijk een goederentrein richting Hasselt die deze route gebruikt als het alternatief (meerdere uren) wachten is, én de bestuurder lijnkennis heeft (bijna nooit, vandaag), maar dat zal niet snel standaard worden.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24 aug 2022, 12:15
Re: Hoeveel treinen per uur?
Hey allemaal,
Kan iemand mij vertellen of er veel treinen passeren tussen Deinze en De Pinte? En meer specifiek wat de mogelijke overlast is ter hoogte van het station De Pinte.
Het passagiersverkeer lijkt daar vrij oké (4/h), maar kan iemand mij vertellen of daar veel goederentreinen of doorrijdende treinen zouden passeren?
Alvast Bedankt!
Kan iemand mij vertellen of er veel treinen passeren tussen Deinze en De Pinte? En meer specifiek wat de mogelijke overlast is ter hoogte van het station De Pinte.
Het passagiersverkeer lijkt daar vrij oké (4/h), maar kan iemand mij vertellen of daar veel goederentreinen of doorrijdende treinen zouden passeren?
Alvast Bedankt!