Benaming Rijtuigen
Benaming Rijtuigen
Hallo
Ik ben nu al een tijdje bezig met alle verschillende benamingen te leren. Ik weet wel hoe ik rijtuigen benoem, maar wat na "M6" komt niet.
Nu mijn concrete vraag, soms heb je na M6 nog wat letters (M6 BDx bijvoorbeeld), waar staan die letters voor?
Alvast bedankt!
Ik ben nu al een tijdje bezig met alle verschillende benamingen te leren. Ik weet wel hoe ik rijtuigen benoem, maar wat na "M6" komt niet.
Nu mijn concrete vraag, soms heb je na M6 nog wat letters (M6 BDx bijvoorbeeld), waar staan die letters voor?
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Benaming Rijtuigen
A: eersteklasse-afdeling aanwezig
B: tweedeklasse-afdeling aanwezig
D: bagageafdeling aanwezig
x: stuurstand aanwezig
er zullen er nog wel meer zijn
B: tweedeklasse-afdeling aanwezig
D: bagageafdeling aanwezig
x: stuurstand aanwezig
er zullen er nog wel meer zijn
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Benaming Rijtuigen
http://www.bahnseite.de/abkrzw.html
Ik gebruik deze link als ik wat moet opzoeken. Vooral het eerste gedeelte, de hoofdletters, zijn handig, want die worden volgens mij in veel Europese landen op dezelfde manier gebruikt. De kleine letters verschillen in ieder geval, want in België wordt 'x' voor een stuurstandrijtuig gebruikt en niet voor "S-Bahn-Wagen, 2 Mitteleinstiege, zentrale Energieversorgung, Hochleistungsbremse" (verwijzend naar de in Duitsland befaamde x-Wagen: https://de.wikipedia.org/wiki/X-Wagen)
Ik gebruik deze link als ik wat moet opzoeken. Vooral het eerste gedeelte, de hoofdletters, zijn handig, want die worden volgens mij in veel Europese landen op dezelfde manier gebruikt. De kleine letters verschillen in ieder geval, want in België wordt 'x' voor een stuurstandrijtuig gebruikt en niet voor "S-Bahn-Wagen, 2 Mitteleinstiege, zentrale Energieversorgung, Hochleistungsbremse" (verwijzend naar de in Duitsland befaamde x-Wagen: https://de.wikipedia.org/wiki/X-Wagen)
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Benaming Rijtuigen
Hehe, goeie lectuur. Ik had er inderdaad moeten bij vermeld hebben dat die codes verschillen per land, of misschien zelfs per operator - al komt dat totnogtoe redelijk overeen uit, in de meeste landen.
@topic-starter: in ons draadje over de nieuwe M7-rijtuigen valt ergens te lezen
@topic-starter: in ons draadje over de nieuwe M7-rijtuigen valt ergens te lezen
Dat zijn dus drie "bakken" in een treinstel, de middelste heeft eerste en tweede klas, de beide buitenste hebben een stuurstand (x) en tweede klasse (B), bovendien heeft de ene buitenste een bagagekot (D), de andere heeft aandrijving (m).Het betrof volgende combinatie:
BDx (dichtst bij het stootblok)
AB
Bmx
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 19 aug 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Benaming Rijtuigen
[quote=jan_olieslagers post_id=259579 time=1629236518 user_id=1891]
A: eersteklasse-afdeling aanwezig
B: tweedeklasse-afdeling aanwezig
D: bagageafdeling aanwezig
x: stuurstand aanwezig
er zullen er nog wel meer zijn
[/quote]
Daar komt nu ook de M bij voor gemotoriseerd, zoals in de M7 BMx.
Meer wordt er normaal gezien voor Belgische binnenlandse rijtuigen niet gebruikt.
A: eersteklasse-afdeling aanwezig
B: tweedeklasse-afdeling aanwezig
D: bagageafdeling aanwezig
x: stuurstand aanwezig
er zullen er nog wel meer zijn
[/quote]
Daar komt nu ook de M bij voor gemotoriseerd, zoals in de M7 BMx.
Meer wordt er normaal gezien voor Belgische binnenlandse rijtuigen niet gebruikt.
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Benaming Rijtuigen
Dat zegde ik toch al?Daar komt nu ook de M bij voor gemotoriseerd, zoals in de M7 BMx.
Alleen lijkt het niet duidelijk of het nu een m of een M is, beide komen voor.de andere heeft aandrijving (m).
En abnormaal gezien :) ?Meer wordt er normaal gezien voor Belgische binnenlandse rijtuigen niet gebruikt.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 20 aug 2021, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Benaming Rijtuigen
Nooit geweten dat er M2's waren met snackbarafdeling. Als daar foto's of dia's van bestaan van die snackbarafdeling...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Benaming Rijtuigen
Wat de M2 betreft, even een overzichtje:
41001 - 41035 A10 (die A verwijzend naar eerste klas en de 10 naar het aantal afdelingen)
42301 - 42650 B11 (B voor 2de klas, 11 voor het aantal afdelingen)
43201 - 43304 A5B5
49201 - 49316 B8D (D voor bagageafdeling)
49901 - 49915 B7DR (R voor restauratie)
7 B8D werden later verbouwd als rijtuig met stuurpost voor dieseltractie, 8 als rijtuig met stuurpost voor elektrische tractie - beide B8Dx
41001 - 41035 A10 (die A verwijzend naar eerste klas en de 10 naar het aantal afdelingen)
42301 - 42650 B11 (B voor 2de klas, 11 voor het aantal afdelingen)
43201 - 43304 A5B5
49201 - 49316 B8D (D voor bagageafdeling)
49901 - 49915 B7DR (R voor restauratie)
7 B8D werden later verbouwd als rijtuig met stuurpost voor dieseltractie, 8 als rijtuig met stuurpost voor elektrische tractie - beide B8Dx
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Benaming Rijtuigen
Ik snap de naamgevingen van het meeste materieel. De M-rijtuigen zijn niet internationaal geldig, er zijn normaalspoor trajecten waar die niet zouden kunnen rijden doordat ze te breed of te hoog zijn. Ze tellen op van 1 tot 7 en later verder en moeten (in de meeste gevallen) getrokken worden door een loc.
De I-rijtuigen hetzelfde maar die zijn volgens een internationale standaard, I1-I6 bestaat uit coupé's en I10 & I11 heeft een middengang.
Tenslotte heb je de motorstellen die zichzelf kunnen trekken en de naam MS hebben gevolgd door het jaar van de bestelling of fabricatie.
Wat ik nog niet snap is de naamgeving van de MW's en HLE's (als er zelf een logica achter zit), hoe verloopt hun nummering, de MW's lijken af te tellen, hoewel de MW40 ook al heeft bestaan, en de HLE's lijken vernoemd te zijn naar vrije wil, alsof het de CEO hun favoriete nummer tussen 10 & 30 is.
De I-rijtuigen hetzelfde maar die zijn volgens een internationale standaard, I1-I6 bestaat uit coupé's en I10 & I11 heeft een middengang.
Tenslotte heb je de motorstellen die zichzelf kunnen trekken en de naam MS hebben gevolgd door het jaar van de bestelling of fabricatie.
Wat ik nog niet snap is de naamgeving van de MW's en HLE's (als er zelf een logica achter zit), hoe verloopt hun nummering, de MW's lijken af te tellen, hoewel de MW40 ook al heeft bestaan, en de HLE's lijken vernoemd te zijn naar vrije wil, alsof het de CEO hun favoriete nummer tussen 10 & 30 is.
Re: Benaming Rijtuigen
Bij elektrische locomotieven heb je in principe 2 groepen.
1xyy= meerspanningslocomotief, vb reeksen 11,13,15,16,18
2xyy= Locomotief voor enkele spanning
vb reeksen 20,21,22,23,25,26,27
De spoorweg zou de spoorweg niet zijn als er geen uitzonderingen op zijn. De oude reeks 25.5 was geschikt voor 2 spanningen en de huidige reeks 28 is zelfs geschikt voor 4 spanningen.
De x in het nummer vervolledigd het reeksnummer de yy geeft het volgnummer in de reeks weer.
1xyy= meerspanningslocomotief, vb reeksen 11,13,15,16,18
2xyy= Locomotief voor enkele spanning
vb reeksen 20,21,22,23,25,26,27
De spoorweg zou de spoorweg niet zijn als er geen uitzonderingen op zijn. De oude reeks 25.5 was geschikt voor 2 spanningen en de huidige reeks 28 is zelfs geschikt voor 4 spanningen.
De x in het nummer vervolledigd het reeksnummer de yy geeft het volgnummer in de reeks weer.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Benaming Rijtuigen
Dat verklaart waarom we het steeds hebben over de HLE17 hoewel die soms HLE14 genoemd wordt, de enige getallen tussen 10 en 20 die nog niet gebruikt zijn, en men wil niet overlappen met materieel dat nog niet lang van het spoor is. Maar het laatste getal is dan dus willekeurig gekozen uit de overschot? Er is dus geen reden waarom de HLE13 geen HLE14 kon genoemd hebben?
HLE28 heet wss gwn zo omdat dat een kleine reeks is, die we niet lang op het spoor gaan hebben, en er is nu al een tekort aan getallen tussen 10 en 20 die nog niet gebruikt zijn, dus geef je het iets in de 20, ik zie de NMBS toch niet snel weer 1-spannigslocomtieven kopen.
HLE28 heet wss gwn zo omdat dat een kleine reeks is, die we niet lang op het spoor gaan hebben, en er is nu al een tekort aan getallen tussen 10 en 20 die nog niet gebruikt zijn, dus geef je het iets in de 20, ik zie de NMBS toch niet snel weer 1-spannigslocomtieven kopen.