
Enkele minuten na het vertrek vanuit Hasselt had de treinbestuurder van dienst duidelijk niet in de mot dat we al zo dicht bij station Diepenbeek waren. Pas een vijftigtal meter voor het overschrijden van de overweg aan de stopplaats Diepenbeek, zette hij/zij een noodremming in, wat uiteraard veel te laat was. De eerste zeven rijtuigen stonden voorbij het perron, enkel de twee laatste stonden nog aan perron. Initieel werden alleen de deuren vrijgegeven van die laatste twee rijtuigen, maar door die actie moest de treinbegeleider (die zich net zoals mij ook in het eerste rijtuig bevond) wel uitstappen om weer te kunnen vertrekken. Hierdoor zag de treinbestuurder zich genoodzaakt om alle deuren vrij te geven. Aan reizigers voor Diepenbeek werd gevraagd om in volle baan uit te stappen en om zo'n 250 meter terug te wandelen richting het perron. Wanneer het helemaal donker is, is het echter niet evident om aan de rand van de spoorbedding (die daar bovendien bezaaid ligt met werfmateriaal) die afstand af te leggen. Uiteindelijk zorgde de treinbegeleider er wel voor dat alle uitstappende reizigers eerst de spoorwegbedding hadden verlaten alvorens het signaal werd gegeven om weer te vertrekken. Gelukkig waren alle uitstappende reizigers nog redelijk goed ter been...
Ondertussen is het klachtenformulier ook verstuurd naar de NMBS. Benieuwd naar hun reactie.