Stations lijn 36

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Stations lijn 36

Bericht door Teach2 »

Terwijl ik aan het neuzen was op de site van de NMBS, kwam ik, via de site van Eurostation, terecht bij een aantal ontwerptekeningen voor de station op de vernieuwde lijn 36. Dit is hoe de stations en haltes er zouden moeten uitzien na de voltooiing, EN het zou het concept moeten zijn voor alle GEN-stations.

Echter één klein probleempje: er is van al dat moois tot nu toe nog absoluut niks in huis gekomen. De stations op de lijn liggen er kaal en onafgewerkt bij, met tweedehands schuilhuisjes, onverharde perrons, provisoire verlichting, plastic buizen die hier en daar naar boven komen, enz. De laatste tijd (lees: de laatste paar jaren) lijkt er bovendien ook niks aan te veranderen.

Weet er iemand hoe het met deze plannen zit? Worden deze nog uitgevoerd, of zijn ze geschrapt? En als ze geschrapt zijn, wat komt er dan in de plaats? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat ze die daar zo gaan laten liggen...

Hier alvast de link met hoe het zou moeten zijn:
http://www.eurostation.be/pagina.cfm?pa ... al&L2_id=5
nicken

Bericht door nicken »

Hallo,

Dat ze al een tijd op deze site staan die projecten is natuurlijk fijn om te lezen en ze zullen er ook komen!!,mag ik er u attent op maken dat er een zogenaamde papiermolen bestaat waar men doorgeen moet (en da kan nogal duren ze,ik kom uit de bouw en weet wat ik zeg)
Het GEN zou compleet actief moeten zijn vanaf 2012,dus dat is nog iets meer dan 5 jaren,dus ze hebben nog ruimschoots genoeg tijd hoor!!!!
Voor zover ik de realisaties ken die ze willen uitvoeren voor deze GEN stations,is hiervoor gekozen voor het beton-glas-metaal-bakstenen gevel concept (om het simpel uit te leggen)
Dergelijke gebouwen worden in een mum van tijd gezet,een paar weken (maanden) en dergelijke gebouwen zijn een feit.Dit is een moderne bouwstijl,alle onderdelen worden in de atelier gemaakt,dit noemen ze PREFAB,en worden dan ter plaatse in elkaar geknutseld als het soort van puzzel.

Ik zal eens een mooi voorbeeld geven uit de Brugse omgeving,hier zijn ze op 6 december 2005 begonnen met de bouw van een cinemacomplex van de groep Kinepolis,begin juli is het complex open gegaan met de nodige schow en vuurwerk,mag ik er u attent op maken dat het ganse complex volledig afgewerkt was,en zeer degelijk geisoleerd en de akoestische isolatie tip-top geplaatst is en brandveiligheid en al ook,het gebouw is officiel open gegaan op 7 juli 2006 voor het grote publiek : ik heb dit huzarenstukje op een mum van tijd mee helpen bouwen.En zeggen dat we hier meer dan 10 jaar hebben zitten op wachten,en dat we het op 6 maanden hebben zien opbouwen,vele bruggelingen en mensen uit de omgeving kunnen er over meepraten.

Ik kan u ook vertellen,dat de groep eurostation nogal veel te maken krijgt met een grote rompslomp van veranderingen,vergunningen die maar niet in orde geraken,planveranderingen,omdat een kwakzalver 500 meter verder het ding niet wil,actiecomites (zoals in brugge het geval was) en dergelijke meer...( met ellenlange gerechtelijke procedures alla de Belgic)
Deze onderneming kan er ten alle tijden niks aan doen!!!!

Nog een voorbeeld van de Brugse stationsomgeving:
Ik weet al van meer dan 10 jaar ver (jawel u leest het goed)dat er grootse planen waren met de stationsbuurt,er ging een cinema met 8 zalen komen,en kan u zeggen dat heel da belachelijk gedoe hier letterlijk op een cinema begon te gelijken,en ergens anders door de kinepolis groep gerealiseerd is zoals hierboven vermeld.Het nieuwe seinhuis (blok 7 dat het noemt dacht ik is al een feit),onlangs hebben ze de oude goederenloods waar tot voor kort B-sign gevestigd was (deze is nu vertrokken naar een loods in de buurt van het station van Aalter) afgebrokken,om er nu een soort winkelcomplex te bouwen,verder plannen van het plan neutelings zijn nog in onderhandeling daar (budget hotel,appartementen)
Nog tal van veranderingen komen er.mss andere topic starten daarvoor.

Geduld,u GEN stations zullen geraliseerd worden in een mum van tijd,en tegen 2012 zal dit zeker een feit zijn,u zult wel zien :D
Er bestaat nog zoiets zoals onderaaneming,als een grote groep het niet kan doen :o
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Bericht door Teach2 »

Het GEN zou compleet actief moeten zijn vanaf 2012,dus dat is nog iets meer dan 5 jaren,dus ze hebben nog ruimschoots genoeg tijd hoor!!!!
Probleem is dat op de website staat dat de stations op de lijn 36 af zouden moeten geweest zijn, volgens dit ontwerp,... eind 2005!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23070
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Teach2 schreef:
Het GEN zou compleet actief moeten zijn vanaf 2012,dus dat is nog iets meer dan 5 jaren,dus ze hebben nog ruimschoots genoeg tijd hoor!!!!
Probleem is dat op de website staat dat de stations op de lijn 36 af zouden moeten geweest zijn, volgens dit ontwerp,... eind 2005!
je hebt de voorziene datum en de werkelijke datum :-) een wereld van verschil
groentje
Berichten: 7521
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Te traag is het in elk geval.
En Nicken, prefab bouwt inderdaad heel snel... als de prefabelementen klaar zijn. Als ze alle stations van het GEN willen uitbouwen, hebben ze 120 stations en stopplaatsen nodig. Op lijn 50 Brussel-Jette-Aalst is nog niets gebeurd. Idem voor de lijn naar Nijvel, en voor de lijn naar Eigenbrakel.
Zeker, vertragingen zijn al bij al normaal bij zo'n project, maar het begint toch wel wat veel te worden, vind je niet?
Mij lijkt de reden eenvoudiger: het geld zal wel weer op zijn.
Ruben
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Stations lijn 36

Bericht door Ruben »

Teach2 schreef:Hier alvast de link met hoe het zou moeten zijn:
http://www.eurostation.be/pagina.cfm?pa ... al&L2_id=5
Bij mij werkt de link niet. :(
nicken

Bericht door nicken »

Ik heb ergens opgevangen,dat ze momenteel al bezig zijn met een van die GEN stations,vraag me niet welke,da weet ik niet
nicken

Re: Stations lijn 36

Bericht door nicken »

Ruben schreef:
Teach2 schreef:Hier alvast de link met hoe het zou moeten zijn:
http://www.eurostation.be/pagina.cfm?pa ... al&L2_id=5
Bij mij werkt de link niet. :(
ga gewoon naar http://www.eurostation.be en surf daar wa rond,ook het station van Brugge en dergelijke staan er op

gewoon op studies klikken,en dan op Uitvoeringsstudies,daar heb je het :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23070
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stations lijn 36

Bericht door Steven »

Ruben
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Allebei bedankt voor de snelle service! :wink:
nicken

Bericht door nicken »

Ruben schreef:Allebei bedankt voor de snelle service! :wink:
Tis niks vent :D
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Bericht door Teach2 »

Bij mij werkt de link niet.
Ja, heb ook al gemerkt dat die link na een tijdje niet meer werkt. Het rare is, als je via de site van Eurostation tot op die pagina geraakt, en dan op die link hier klikt, dat die dan wél werkt...
Ik heb ergens opgevangen,dat ze momenteel al bezig zijn met een van die GEN stations,vraag me niet welke,da weet ik niet
Interessant, en hopelijk waar. Ik heb de vraag ook eens aan de NMBS zelf gesteld, via het contactformulier op de site. Ze geven daar specifiek 'grote projecten' als onderwerp op waar je vragen zou kunnen over stellen. Heb niet te veel hoop op een antwoord, maar je weet nooit :wink:
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Bericht door Teach2 »

Ondertussen is de originele vraag beantwoord op de website van de NMBS: in het persbericht dat gisteren verscheen m.b.t. de nieuwe spoorinfrastructuren die afgewerkt zijn staat het volgende:

"Modernisering van stations en stopplaatsen op de lijn Brussel – Leuven

Bij de werken voor het GEN (Gewestelijk ExpresNet) zullen ook de stopplaatsen en stations op de lijn Brussel – Leuven volledig worden gemoderniseerd. Zo zullen Haren-Zuid, Diegem, Zaventem, Nossegem, Kortenberg, Erps-Kwerps, Veltem en Herent worden uitgerust met moderne en onthaalvriendelijke perrons (wachthuisjes, luifels, verlichting, vloerbedekking, …). De werken zullen plaatsvinden in de periode tussen midden 2007 en eind 2008. Infrabel investeert hiervoor 12,4 miljoen euro. "

http://www.b-rail.be/php/press/index.ph ... ew&id=1591

Nu maar hopen dat ze zich ook daadwerkelijk aan die data houden...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Stations lijn 36

Bericht door msts.be »

Ondertussen is men EINDELIJK begonnen met de bouw van de definitieve stations op L36. Zaventem is het verst gevorderd (bouw van de voorkant is al gestart en 1 perron is al bijna af, met VASTE klinkers en geen zand/grind meer..), op sommige andere stations staan al de palen voor de definitieve afrastering tussen de snelle/trage sporen (L36/L36N), en op nog andere stations (Nossegem, Haren-Zuid, Herent) is er nog geen teken van verandering. Dit waarschijnlijk omdat station per station zal aangepakt worden, en we moeten niet vergeten dat men ook aan andere GEN-stations nog bezig is..

Edit: de vroegere designstudies die op de site van Eurostation stonden, maar nu niet meer beschikbaar zijn, zijn te vinden op het forum van Trein-Tram-Bus:
http://www.bttb.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=183
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Stations lijn 36

Bericht door Hogersluys »

Het forum van de BTTB is blijkbaar ook niet meer beschikbaar. :wink:
Plaats reactie