kika schreef: ↑18 mar 2021, 13:30
Steve schreef: ↑28 jan 2021, 10:08
Als je het op enige afstand bekijkt, is de balans in ieder geval uitermate teleurstellend tot nu toe. Al zeker 20 jaar worden vele tientallen kilometers "structurele" tramsporen aangekondigd (heel lokale stedelijke uitbreidingen even buiten beschouwing, al liggen ook die bijna volledig stil), maar de teller staat nog steeds op 0,0. Elk groot project is systematisch de nek omgewrongen:
- Sclessin-Bressoux zijn ze nog met bezig, toch?
Het ging natuurlijk over de Vlaamse initiatieven. In Brussel wordt er al vele jaren opnieuw sterk geïnvesteerd in de tram en zijn er de voorbije pakweg 20 jaar bijna non-stop kilometers bij gekomen, en zelfs in Wallonië nemen ze nu inderdaad een flinke vlucht vooruit met de Luikse tram en ook de ge(her)activeerde lijn tussen Charleroi en Gosselies.
kika schreef: ↑18 mar 2021, 13:30
Dingen die ik nog niet helemaal snap is waarom niet vanaf Esplanade en wel Heizel. Beetje lijvig document om 1,2,3 door te nemen, maar er staan in ieder geval wel wat antwoorden in (Londerzeel station wordt op 1km oosteelijk gepasseerd bijvoorbeeld).
De startnota gaat nadrukkelijk uit van een bediening van Parking C, maar heel dat dossier is intussen flink geëvolueerd: het stadion op die plaats is afgevoerd en het is nog een vraagteken in welke richting heel die zone uiteindelijk zal evolueren. Aan Brusselse kant kan het dus nog veel richtingen uit. Aan de kant Esplande - Van Praet moet je er wel rekening mee houden dat tram 7 op termijn meer en meer uitgebouwd zal worden (tot een bijna metro-achtige bediening) én dat er een nieuwe tramlijn vanuit Neder-Over-Heembeek zal komen, dus het wordt op den duur bijzonder druk op die sporen.
Wat Londerzeel betreft: ergens in de nota staat dat de locatie van de halte, pal boven de treinsporen, de mogelijkheid biedt om er op langere termijn alsnog een transferium uit te bouwen. Veel zal ongetwijfeld afhangen van het succes van de verbinding. Je hebt een ietwat vergelijkbare situatie in Jette, waar tramlijn 9 onder de sporen van L50 en L60 doorrijdt, niet heel ver van station Jette maar wel ver genoeg (een kleine km) om de aansluiting niet echt realistisch te maken. Vooral in Willebroek vind ik het nogal jammer dat er niet voor gekozen is om tot het station te gaan, want in tegenstelling tot Londerzeel lijkt daar wel de nodige ruimte te zijn tussen de A12 en het station.
We moeten wel een kat een kat noemen: de lijn is er voor een groot deel op uit om de autogebruikers in de tram te krijgen voor de laatste kilometers van hun rit, getuige de grote P&R's die aan nagenoeg elke halte komen. Het wordt ook expliciet zo vermeld in de startnota, pas over een paar tientallen jaren hopen ze naar een evenwichtigere verdeling te komen tussen auto/fiets/benenwagen als manier om de haltes te bereiken, los van het lokale OV. In dat opzicht is het misschien ook geen drama dat er geen goede aansluiting zal zijn met de treinstations.