De Panne-Duinkerke en andere voormalige grensoverschrijdende verbindingen

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

HLE21 schreef: 08 mar 2021, 18:30 Hij begreep wat ik bedoelde, dus...
Ik begreep het wel, maar het is nog altijd aangenamer om correcte zinnen te lezen. Zeker bij een geschreven medium als dit forum moet je daar toch een beetje aandacht voor hebben.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door HLE21 »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 18:57
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 18:30 Hij begreep wat ik bedoelde, dus...
Ik begreep het wel, maar het is nog altijd aangenamer om correcte zinnen te lezen. Zeker bij een geschreven medium als dit forum moet je daar toch een beetje aandacht voor hebben.
Ik wist op die moment niet het juiste woord voor, maar goed...
En daarbij: maken jullie nooit fouten? Of zeggen jullie nooit iets fout?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

HLE21 schreef: 08 mar 2021, 19:04 Ik wist op die moment niet het juiste woord voor, maar goed...
En daarbij: maken jullie nooit fouten? Of zeggen jullie nooit iets fout?
Uiteraard maken we allemaal wel eens foutjes, maar als dan één van de ouderdomsdekens van het forum je verbetert kan je daar ook normaal op reageren.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door HLE21 »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 19:07
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 19:04 Ik wist op die moment niet het juiste woord voor, maar goed...
En daarbij: maken jullie nooit fouten? Of zeggen jullie nooit iets fout?
Uiteraard maken we allemaal wel eens foutjes, maar als dan één van de ouderdomsdekens van het forum je verbetert kan je daar ook normaal op reageren.
Noormaal op reageren?
Hij kon ook gewoon zeggen "dat noemt spanning", niet "Dat heet in het formele Nederlands "spanning". Maar goed...
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
trainlovertje
Berichten: 2378
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door trainlovertje »

HLE21 schreef: 08 mar 2021, 19:20 Noormaal op reageren?
Hij kon ook gewoon zeggen "dat noemt spanning", niet "Dat heet in het formele Nederlands "spanning". Maar goed...
Je moet niet steeds zo vurig reageren. Je stelt zelf de vraag hoe dat heet en je krijgt daar een normaal antwoord op. Elkaars taalfouten corrigeren gebeurt hier wel vaker, zelfs in datzelfde bericht werd ook iemand anders gecorrigeerd. Je kan Jan moeilijk verwijten dat hij een bericht typt zonder taalfouten; het juiste werkwoord is effectief heten en niet noemen in deze situatie.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door HLE21 »

trainlovertje schreef: 08 mar 2021, 19:34
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 19:20 Noormaal op reageren?
Hij kon ook gewoon zeggen "dat noemt spanning", niet "Dat heet in het formele Nederlands "spanning". Maar goed...
Je moet niet steeds zo vurig reageren. Je stelt zelf de vraag hoe dat heet en je krijgt daar een normaal antwoord op. Elkaars taalfouten corrigeren gebeurt hier wel vaker, zelfs in datzelfde bericht werd ook iemand anders gecorrigeerd. Je kan Jan moeilijk verwijten dat hij een bericht typt zonder taalfouten; het juiste werkwoord is effectief heten en niet noemen in deze situatie.
Dat hij mij verbeterde heb ik geen problemen mee, ik vond het gewoon een beetje raar reageren, maar het licht aan mij zeker...
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door jan_olieslagers »

Mannen, bedankt voor de steun. Ik kon het inderdaad niet laten om in de marge een taalverbetering aan te bieden, vooral omdat ik antwoordde op een taalgerelateerde vraag; maar dat was wel in de marge bedoeld en daar zou het moeten blijven. Het gaat hier over treinen, tenslotte.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Dewi »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 18:37
jan_olieslagers schreef: 08 mar 2021, 13:52 Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt).
De Toerkonjers en Robaaiers nemen toch bijzonder weinig de trein richting Kortijk of verder. Ben je zeker dat het over Fransen gaat en geen Franstalige Belgen? De pendel uit Henegouwen richting West-Vlaanderen zit wel in de lift.
Het wijkt wat af van het origineel onderwerp, maar als dagelijkse reiziger tussen Gent en Rijsel (althans in tijden wanneer er geen pandemie woedt) merk ik ook op dat de tussenstops in Tourcoing, Roubaix, Croix en Wasquehal eigenlijk vooral dienst doen als verbinding voor de lokale bevolking naar Lille Flandres. De trein zit werkelijk bomvol tussen Lille en Tourcoing, zeker tijdens de spits. Er rijden dan ook nauwelijks andere treinen van de SNCF op die lijn, slechts enkele per dag, terwijl het hier toch gaat om redelijk grote steden. Als er dan zo weinig interesse blijkt te bestaan in het reizen tussen Tourcoing/Roubaix en België, er zo’n groot gebruik is van die lijn voor Frans binnenlands verkeer, en men dan ook nog eens bedenkt dat de lage commerciële snelheid tussen Antwerpen en Rijsel een regelmatig aangekaart probleem is, wat houdt men dan tegen om die haltes te schrappen uit die IC dienst en een aparte stoptrein in te leggen tussen Rijsel en Moeskroen (of Kortrijk)? Enfin, ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat men in Frankrijk zelfs die spoorlijn wat stiefmoederlijk behandelt, terwijl het zo’n potentieel heeft.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door overweg13 »

HLE21 schreef: 08 mar 2021, 19:44
trainlovertje schreef: 08 mar 2021, 19:34
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 19:20 Noormaal op reageren?
Hij kon ook gewoon zeggen "dat noemt spanning", niet "Dat heet in het formele Nederlands "spanning". Maar goed...
Je moet niet steeds zo vurig reageren. Je stelt zelf de vraag hoe dat heet en je krijgt daar een normaal antwoord op. Elkaars taalfouten corrigeren gebeurt hier wel vaker, zelfs in datzelfde bericht werd ook iemand anders gecorrigeerd. Je kan Jan moeilijk verwijten dat hij een bericht typt zonder taalfouten; het juiste werkwoord is effectief heten en niet noemen in deze situatie.
Dat hij mij verbeterde heb ik geen problemen mee, ik vond het gewoon een beetje raar reageren, maar het licht aan mij zeker...
Grappig, hoor, dat licht...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

Dewi schreef: 09 mar 2021, 17:00 Het wijkt wat af van het origineel onderwerp, maar als dagelijkse reiziger tussen Gent en Rijsel (althans in tijden wanneer er geen pandemie woedt) merk ik ook op dat de tussenstops in Tourcoing, Roubaix, Croix en Wasquehal eigenlijk vooral dienst doen als verbinding voor de lokale bevolking naar Lille Flandres. De trein zit werkelijk bomvol tussen Lille en Tourcoing, zeker tijdens de spits. Er rijden dan ook nauwelijks andere treinen van de SNCF op die lijn, slechts enkele per dag, terwijl het hier toch gaat om redelijk grote steden. Als er dan zo weinig interesse blijkt te bestaan in het reizen tussen Tourcoing/Roubaix en België, er zo’n groot gebruik is van die lijn voor Frans binnenlands verkeer, en men dan ook nog eens bedenkt dat de lage commerciële snelheid tussen Antwerpen en Rijsel een regelmatig aangekaart probleem is, wat houdt men dan tegen om die haltes te schrappen uit die IC dienst en een aparte stoptrein in te leggen tussen Rijsel en Moeskroen (of Kortrijk)? Enfin, ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat men in Frankrijk zelfs die spoorlijn wat stiefmoederlijk behandelt, terwijl het zo’n potentieel heeft.
In België nemen we nogal snel de moeite om een populaire verbinding uit te breiden in capaciteit of frequentie, maar in Frankrijk gaat dat anders. Als er geen TGV opstaat interesseren de treinen de Fransen niet zo.
Voor hen is het uiteraard een pak goedkoper om de NMBS-treinen het werk te laten opknappen dan zelf treinen te moeten inleggen. Als de NMBS die stops in Frankrijk niet meer zou willen doen gaat de SNCF natuurlijk een stuk meer vragen aan de NMBS om de trein te organiseren tussen de grens en Lille.
Ik zou daar vooral niet teveel op blind staren, die extra haltes zijn een levensverzekering voor die trein :wink:
rvdborgt
Berichten: 4338
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 09 mar 2021, 21:18
Dewi schreef: 09 mar 2021, 17:00 Het wijkt wat af van het origineel onderwerp, maar als dagelijkse reiziger tussen Gent en Rijsel (althans in tijden wanneer er geen pandemie woedt) merk ik ook op dat de tussenstops in Tourcoing, Roubaix, Croix en Wasquehal eigenlijk vooral dienst doen als verbinding voor de lokale bevolking naar Lille Flandres. De trein zit werkelijk bomvol tussen Lille en Tourcoing, zeker tijdens de spits. Er rijden dan ook nauwelijks andere treinen van de SNCF op die lijn, slechts enkele per dag, terwijl het hier toch gaat om redelijk grote steden. Als er dan zo weinig interesse blijkt te bestaan in het reizen tussen Tourcoing/Roubaix en België, er zo’n groot gebruik is van die lijn voor Frans binnenlands verkeer, en men dan ook nog eens bedenkt dat de lage commerciële snelheid tussen Antwerpen en Rijsel een regelmatig aangekaart probleem is, wat houdt men dan tegen om die haltes te schrappen uit die IC dienst en een aparte stoptrein in te leggen tussen Rijsel en Moeskroen (of Kortrijk)? Enfin, ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat men in Frankrijk zelfs die spoorlijn wat stiefmoederlijk behandelt, terwijl het zo’n potentieel heeft.
In België nemen we nogal snel de moeite om een populaire verbinding uit te breiden in capaciteit of frequentie, maar in Frankrijk gaat dat anders. Als er geen TGV opstaat interesseren de treinen de Fransen niet zo.
Voor hen is het uiteraard een pak goedkoper om de NMBS-treinen het werk te laten opknappen dan zelf treinen te moeten inleggen. Als de NMBS die stops in Frankrijk niet meer zou willen doen gaat de SNCF natuurlijk een stuk meer vragen aan de NMBS om de trein te organiseren tussen de grens en Lille.
Hoe moeten we dat zien, dat de SNCF meer gaat vragen van de NMBS om die trein tussen de grens en Lille te organiseren? Aangezien SNCF daar de vervoerder is (en ook de vervoersopdracht van de regio heeft), zou ik sterk vermoeden dat de SNCF de NMBS betaalt voor inzet van materieel en personeel op het Franse traject.

De NMBS heeft een paar jaar geleden trouwens al eens geprobeerd de stops in Frankrijk te uniformiseren. Ik meende dat dat redelijk geslaagd was, met vaste stops bijna alleen in Tourcoing en Roubaix maar die twee haltes in Croix worden op werkdagen in de spits ook nog bediend.
Verdere problemen zijn volgens mij de beperkte capaciteit in en rond Lille-Flandres. Ik weet niet of en zo ja op welke termijn daar mogelijk verandering in komt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 mar 2021, 21:34 Hoe moeten we dat zien, dat de SNCF meer gaat vragen van de NMBS om die trein tussen de grens en Lille te organiseren? Aangezien SNCF daar de vervoerder is (en ook de vervoersopdracht van de regio heeft), zou ik sterk vermoeden dat de SNCF de NMBS betaalt voor inzet van materieel en personeel op het Franse traject.
OK ze zullen dan minder betalen aan de NMBS ipv meer vragen, maar dat komt op hetzelfde neer.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door HLE21 »

Shrek schreef: 08 mar 2021, 18:37
jan_olieslagers schreef: 08 mar 2021, 13:52 Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt).
De Toerkonjers en Robaaiers nemen toch bijzonder weinig de trein richting Kortijk of verder.
Moet het niet "Kortrijk" zijn?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door groentje »

De stops in Tourcoing en Roubaix zijn daar niet het probleem, en zoals Schrek zei, het is een stukje een levensverzekering voor die verbinding. De zeer trage toegelaten snelheid op het grensbaanvak en vooral de lange wachttijden in Kortrijk en Moeskroen, daarentegen...
Er komen toch behoorlijk wat Belgen aan de Côte d'Opale, de restaurants zijn er vaak goedkoper, er is meer natuur (onze Belgische kust is helaas grotendeels volgebouwd), voor onze Franstalige landgenoten is er geen schrik dat je een Fransonkundige serveuse hebt... Er komen ook massaal veel Fransen naar Plopsaland afgezakt. En vraag kan ontwikkeld worden, wat niet is, kan altijd komen, daar dienen publiciteitscampagnes voor.
Maar het is ook een stukje het principe, waarom eindigt een spoorverbinding op slechts enkele km van een relatief grote stad in een groot dorp? Met een spoorbedding die nagenoeg nog helemaal intact is, bovendien? Minstens sommige lijnen hebben bij heropening toch een groter succes dan eerst verwacht, denk aan de behoorlijk succesvolle Usedomer Bäderbahn, met eindstation in Swinoujscie, Enschede-Gronau of de Euskotren in Hendaye/Hendaia. Het lijkt me dus minstens het proberen waard.
Situaties zijn trouwens wel degelijk veranderd, we hebben vandaag Schengen, toerisme is enkel maar belangrijker geworden, de immobiliën aan de Belgische kust zijn voor velen onbetaalbaar geworden, en dan wordt een stek op slechts een paar km van de grens aan een veel lagere prijs plots aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 10 mar 2021, 18:14 En vraag kan ontwikkeld worden, wat niet is, kan altijd komen, daar dienen publiciteitscampagnes voor.
Dan stel ik me meteen de vraag of het aan de spoorwegen is om veel geld te investeren om toerismepatronen te veranderen. Waarom zouden we dat eigenlijk willen? Toeristen die naar De Panne of Blankenberge gaan nemen vandaag al in grote mate de trein, daarvoor hoef je ze niet naar Bray-Dunes te lokken.
groentje schreef: 10 mar 2021, 18:14 Maar het is ook een stukje het principe, waarom eindigt een spoorverbinding op slechts enkele km van een relatief grote stad in een groot dorp? Met een spoorbedding die nagenoeg nog helemaal intact is, bovendien?
Dat is het probleem van de treinliefhebber, die ziet een kaart en wilt graag 2 bolletjes verbinden, dat ziet er leuk uit en -ik geef het toe- is een interessante treinreis voor de liefhebber. Probleem is dat dat alleen de mensen op dit forum interesseert, de grote massa maakt het niet uit dat er geen verbinding is naar het westen, die moeten toch gewoon van De Panne het binnenland in. Spoorwegen die redeneren volgens wat de liefhebber wil en niet wat het gros van het cliënteel wil zijn niet goed bezig.
groentje schreef: 10 mar 2021, 18:14 Situaties zijn trouwens wel degelijk veranderd, we hebben vandaag Schengen, toerisme is enkel maar belangrijker geworden, de immobiliën aan de Belgische kust zijn voor velen onbetaalbaar geworden, en dan wordt een stek op slechts een paar km van de grens aan een veel lagere prijs plots aantrekkelijk.
Vakantiehuizen zijn zeker leuk, maar dat zorgt helemaal niet voor veel verkeer, het zijn voornamelijk dagjestoeristen die verzot zijn op de trein.
groentje schreef: 10 mar 2021, 18:14 Minstens sommige lijnen hebben bij heropening toch een groter succes dan eerst verwacht, denk aan de behoorlijk succesvolle Usedomer Bäderbahn, met eindstation in Swinoujscie, Enschede-Gronau of de Euskotren in Hendaye/Hendaia. Het lijkt me dus minstens het proberen waard.

Maar daartegenover plaats ik voorbeelden dichter bij huis. Het is nog geen 15 jaar geleden dat de NMBS elke 2 uur naar Jeumont reed en de Fransen tot Quévy kwamen, maar daar was geen interesse voor. Recenter is men ook begonnen met IC's Mons-Aulnoye en Namen-Maubeuge. Dat zijn ook zo van die verbindingen die er voor een liefhebber leuk uitzien maar in realiteit aan geen enkele vervoersvraag voldoen en quasi leeg rondrijden. Wat er wel gebeurt is dat ze veel geld kosten dat de NMBS anders had kunnen investeren in bijvoorbeeld het wegwerken van het verschil tussen zaterdag- en zondagsdienst. Van dat laatste zijn we wel zeker dat er reizigers op die treinen gaan zitten, bij dure gokken op de grenzen is dat alles behalve zeker.
Plaats reactie