Volgens mij is er ook een aanpassing nodig aan de sporenconfiguratie van Diest: in de situatie waarbij beide treinen aansluiting geven op mekaar zouden deze dan tegelijk aan perron moeten zijn op spoor 2 en 3 voor een vlotte overstap, maar spoor 2 is doorgaand hoofdspoor in de richting van Hasselt dus ik denk dat het niet mogelijk is om daar een gecadenceerde verbinding te laten stoppen in de richting van Aarschot.TB_worden schreef: ↑23 dec 2020, 16:05 De aanpassingen in Diest zijn niet meer dan een (flinke) renovatie met verhoogde perrons en een grotere luifel boven het perroneiland zodat de overstap comfortabel kan gebeuren.
Op welke manier zouden de huidige reizigersstromen benadeeld zijn? Er verandert niks aan de verbinding tussen Genk en Hasselt en behalve 1 verbinding zou er ook niks veranderen aan de verbinding tussen Hasselt en Leuven die met zowel IC-, L- als P-treinen ruim blijft.
Wat is het nut van nóg een extra verbinding tussen Hasselt en Antwerpen? Als de (extra, want er is al eentje via Mol) rechtstreekse trein er is, heeft de huidige verbinding via Brussels Airport weinig meerwaarde meer en is ze ten dode opgeschreven.
Limburg is meer dan Hasselt alleen en zolang je Genk als een bijfiliaal van Hasselt blijft behandelen blijft een aanzienlijk aantal Limburgers verstoken van een degelijke spoorontsluiting. Als je meer Limburgers op de trein wil, zal je vanuit Genk meer moeten aanbieden dan een L naar Hasselt, een P naar Leuven en een boemel-IC (die aanduiding eigenlijk niet waard) die aan elke dikke boom stopt.
De Airport Express is momenteel de enige snelle IC naar Leuven vanuit Hasselt (10 minuten sneller dan de L of de IC over Landen). Er zijn inderdaad veel alternatieven maar de meest hoogwaardige zou dan wel wegvallen. En 's ochtends en 's avonds wordt deze 2x verlengd tot Tongeren om tegemoet te komen aan de pendelaars uit Zuid-Limburg die in Leuven werken. Natuurlijk allemaal geen drama's, maar er is toch wel degelijk een impact voor heel wat reizigers.
De verbindingen Hasselt-Antwerpen via Mol en via de Luchthaven zijn eigenlijk beide maar twee aparte relaties (Antwerpen - Mol - Hasselt wordt overigens vanaf 2022 ontkoppeld) die aan elkaar gekoppeld zijn. Ik ben ermee akkoord dat van zodra de snelle IC Hasselt-Antwerpen er is, er geen noodzaak meer is voor een tweede, tragere trein tussen beide steden.
Over de snelheid van de IC Genk-Blankenberge valt inderdaad wat te zeggen, maar er zijn veel zogenaamde IC's die aan die ziekte lijden.
Zou het dan bijvoorbeeld geen nog eenvoudigere oplossing zijn om de IC te versnellen tussen Genk en Hasselt (en verder)? En dan aansluitend een vlotte overstap in Hasselt (waar wel alle infrastructuur reeds aanwezig is) met een IC via de bocht van Leuven naar Brussel of via Lijn 16 naar Antwerpen. Enige probleem wordt dan natuurlijk de bediening van stations zoals Bokrijk, Kiewit, Alken,...