jpvdveer schreef: ↑15 okt 2020, 14:42
Nog beter was het geweest om dit van te voren goed af te wegen en de lijnen naar Mol/Neerpelt pas tegen 2025 te elektrificeren. Ik weet dat dit met de scheiding NMBS/Infrabel teveel gevraagd is en dat de situatie complex is met ook allerlei politieke afwegingen die meespelen. Maar feit is dat, gelet op deze gang van zaken, de nettowinst van de elektrificatie in Limburg tot 2025 gelijk is aan nul. Per saldo worden er alleen wat elektrische en dieselstellen tussen verschillende gebieden van het land uitgewisseld.
Als je met netto-winst bedoelt dat er globaal nog steeds evenveel treinkm diesel gereden worden zal dat inderdaad ongeveer zo zijn. De MW41 zullen wel wat minder km rijden in Gent en Charleroi, maar er zullen er nog evenveel zijn. Door de diesel te groeperen rond Gent en Charleroi wordt de exploitatie voor de NMBS wel eenvoudiger. Ook zijn de mogelijkheden voor P-treinen met M6 en bijvoorbeeld studententreinen en toeristentreinen in Limburg veel groter.
Die zaken zijn natuurlijk ook wat waard en verantwoorden zeker een snellere electrificatie.
Het belangrijkste is natuurlijk dat de budgetten voor de elektrificatie er nu zijn en niet in 2025, daar is dus geen enkele marge op.
Maar het effect van een elektrificatie op treinkm diesel is altijd wat langzamer, dat is heel normaal. Een elektrificatie in dienst stellen gebeurt met één druk op de knop, een materieelpark vernieuwen duurt decennia.
Op de Athus-Meuse hebben we ook moeten wachten op de Desiro's vooraleer de diesels daar verdwenen, een normale gang van zaken.