Opmerkingen en feedback van forumleden wordt zeker geapprecieerd!
![Afbeelding](https://i.imgur.com/8Aj8CTW.jpg)
Schitterend gemaakt! Met welk programma heb je dat gedaan?BlackEagle schreef: ↑12 sep 2020, 15:43 In het verleden zijn er kaarten gemaakt met een overzicht van alle gecadanseerde treinverbindingen in België, door Arne Nys in 2014 en door de NMBS zelf in 2017. Met de invoering van het nieuwe vervoersplan 2020-2023 zullen die kaarten snel verouderen. Omdat ik deze spoorkaarten veel gebruik en graag een up-to-date kaart wou hebben, ben ik dan maar zelf begonnen met het maken van een spoorkaart, voorlopig op basis van de dienstregeling van juni 2020. Het gaat nog maar om een eerste versie waar mogelijk nog foutjes in zitten, maar voorlopig ben ik al wel vrij tevreden over het resultaat.
Opmerkingen en feedback van forumleden wordt zeker geapprecieerd!
InkScape, het beste freeware alternatief voor Illustrator dat ik kon vinden.trainlovertje schreef: ↑12 sep 2020, 19:41
Schitterend gemaakt! Met welk programma heb je dat gedaan?
Bedankt voor het nazicht, hier had ik inderdaad overgekeken bij het nagaan van de dienstregelingen. Komt mee in de volgende versie!Ik heb de kaart grondig bekeken (en zo ook nagekeken) en merkte twee kleine foutjes: de S4 en de S9 stoppen niet in Haren en de L-trein Arlon - Virton - Libramont rijdt sinds een aantal jaar geleden om het uur ipv om de twee uur.
Bedankt! Gebundelde trajecten zijn er enkel op de plaatsen waar er sprake is van een echte halfuurdienst, dus bv. niet tussen Brugge en Kortrijk. Dat weergeven primeerde voor mij op het nadeel dat je beschrijft. Vandaar dat ik ook een index van alle verbindingen heb toegevoegd, zodat je steeds kan gaan nakijken welke verbinding van waar naar waar rijdt.Inderdaad een erg mooi resultaat, erg professioneel. Goed idee ook om de frequentie aan te geven door de dikte van de lijnen. Ik zie dat je ook een paar verbindingen op die manier gebundeld hebt (bv. Oostende-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt): daar valt zeker iets voor te zeggen gezien hun gemeenschappelijke trajet, maar qua leesbaarheid zorgt het er wel voor dat je ze niet meer van elkaar kunt onderscheiden, je weet dus niet of de lijn uit Eupen naar Oostende of Kortrijk gaat. Je zou ook kunnen denken dat het om een trein gaat die gesplitst/samengevoegd wordt.
Mijn eigen inschatting van de belangrijkste stations
Heb nu een halve cirkel toegevoegd als symbool om dat duidelijker te maken.- Etterbeek wordt onterecht getoond als halte op de IC naar Luxemburg.
- Zelfde opmerking voor Merelbeke, Melle, Schellebelle, Serskamp en Erembodegem, die allemaal slechts door een van beide IC's bediend worden (maar niet steeds dezelfde).
- Idem voor de tragere IC's tussen Brussel en Antwerpen: de ene stopt in Vilvoorde, de andere in Schaarbeek (tijdelijk maar wel voor langere tijd).
- En ook Angleur (enkel bediend door de IC Kortrijk - Welkenraedt).
Halle wordt blijkbaar enkel niet-bediend door de IC-06A tijdens de spits... Ik heb er nu een 'onregelmatige bediening' van gemaakt.- Halle wordt niet bediend door Doornik - Brussels Airport en slechts door één van de gebundelde IC's richting Mons (die naar Quiévrain).
Hier heb ik gekozen om dit niet te doen: de huidige intekening is eigenlijk ook correct (Mechelen-Eppegem zonder tussenstops) en het is niet de bedoeling om de exacte route steeds weer te geven als dat minder leesbaar zou zijn. Tijdelijke situaties worden meegenomen als ze in een officiële dienstregeling verschijnen (hier dus gebaseerd op de dienstregeling van juni 2020).- Het niet-bedienen van Weerde door de S5 is tijdelijk ivm werkzaamheden, weliswaar voor langere duur. Is het de bedoeling die tijdelijke situatie weer te geven, dan zou je de S5 eigenlijk als de S7 moeten tekenen (via Muizen) maar zonder tussenliggende haltes.
Heb hier ook een apart symbool (pijltje) voor gemaakt.- Herent wordt (om zeer twijfelachtige redenen) niet meer richting Leuven bediend door de S9 sinds de laatste aanpassing van de dienstregeling, enkel nog richting Eigenbrakel.
Aangepast tot halve cirkels, ook Kijkuit, Antwerpen-Noorderdokken en Marchienne-au-Pont hadden dit issue.- De S1 en S8 hebben niet elk halfuur dezelfde haltes, sommige stations worden slechts om het uur bediend over (bv. Buda, Kapellekerk, Ukkel-Stalle, De Hoek en Holleken op de S1, Watermaal en Profondsart op de S8).
Hm... Noorderkempen en Bressoux zijn bv. niet vet. Ofwel: wat is je definitie van "Internationale trein" want de gewone definitie (een trein die de grens overschrijdt) lijkt niet van toepassing te zijn.BlackEagle schreef: ↑20 sep 2020, 10:19Mijn eigen inschatting van de belangrijkste stationsOmdat we in België met een soort 'verwaterd' IC-systeem zitten, is dat geen afdoende criterium (anders moest Wervik bv. ook in het vet). Ik heb wel gehanteerd dat een station minstens door élke IC die er passeert bediend moet worden (met Halle als uitzondering die de regel bevestigt, en Geraardsbergen als enige niet-IC station maar wel kruispunt van vier spoorlijnen). Voor het overige heb ik een beetje een afweging gemaakt ahv de reizigerscijfers. Voor internationale treinen zijn het steeds de stations waar altijd gestopt wordt.
Voor mij geeft zo een kaart het beste overzicht van het volledige aanbod in België. Het geeft info over rechtstreekse verbindingen en frequenties, maar niet over reistijden, al weet je dat de reistijd korter zal zijn bij lijnen met hogere frequenties, zeker als je dient over te stappen. Dat vind ik hier zo nuttig aan.overweg13 schreef: ↑20 sep 2020, 13:33 Ik heb lang getwijfeld of ik hier wel wil of mag reageren, want ik sta ook in bewondering voor het geleverde resultaat. Maar ik had meteen de bedenking die ik ook bij gelijkaardige kaarten had die door de NMBS geproduceerd werden (worden?) om hun hele dienstregeling in één keer voor te stellen. Het kan ook aan mij liggen, maar het ontbreekt me aan het enthousiasme om dergelijke kaarten grondig te bestuderen, in het beste geval kijk je waarschijnlijk naar de verbinding(en) die jou in de eerste plaats aanbelang(en)t. Het is vooral de veelheid aan informatie en de manier van voorstellen (kijk maar eens naar de NZV) die er me van weerhoudt om dergelijke kaarten grondig te bestuderen. (Het zal wel niemand verbazen dat ik liever tabel per tabel in het spoorboekje uitpluis.)
Anderzijds merk ik aan de reacties dat sommigen blijkbaar toch veel beter kunnen omgaan met deze informatie dan ik en dat zal dan wel aan mij liggen.