Aankomen in een station en terug vertrekkensklaar zijn aan de andere kant mag je bij een HLE18 toch op minstens 10 minuten rekenen.
Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Met automatische treinen (zonder bestuurder) zou dit probleem opgelost kunnen worden.
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Dan nog, reizigers kozen voor een zitplaats in de rijrichting, en plots rijden ze toch achteruit? Da's niet erg populair. Ik twijfel ook aan de haalbaarheid van automatische treinen in de afzienbare toekomst.
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
.... en als er één ding is dat men niet gaat automatiseren, of slechts als allerlaatste, dan is het wel kopmaken. Lijkt mij toch, als buitenstaander.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Maakt ieder automatisch metrostel niet kop aan het einde van de lijn?jan_olieslagers schreef: ↑08 jun 2020, 17:03 .... en als er één ding is dat men niet gaat automatiseren, of slechts als allerlaatste, dan is het wel kopmaken. Lijkt mij toch, als buitenstaander.
Groetjes,
Stijn
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Automatisch rijdende treinen zullen er binnen 20 jaar wel zijn, maar treinen zonder bestuurder zie ik niet gebeuren binnen afzienbare tijd. Dus vergeet dat maar
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Hoe je draait of keert, bij kopmaken gaat er 1 computer van meester naar slaaf modus en een ander van slaaf naar meester computer. Dat zal een menselijke handeling blijven. Ook het ingeven van parameters van een trein blijft menselijk handelen. Een trein blijft een rijdend voertuig dus onderhevig aan trillingen die al eens voor een uitschakeling zorgen. Om dat opnieuw in te schakelen heb je iemand nodig. Als reiziger merk je dat niet altijd maar de machinist zorgt wel allemaal dat dit vlekkeloos verloopt of doet er zijn best voor om dat te bekomen.
Dus een trein zonder personeel mag je nog wel effe vergeten.
Dus een trein zonder personeel mag je nog wel effe vergeten.
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
We zijn hier heel hard off-topic aan het gaan, maar ik blijf het vreemd vinden dat treinen zelfstandig laten rijden aanzien wordt als iets wat we de volgende 20 jaar niet moeten verwachten, terwijl iedereen toch al kan zien dat zelfrijdende auto's in de nabije toekomst een realiteit gaan worden.
Ik heb toch het idee dat in een spoorwegnetwerk alles beter onder controle is en er minder onverwachte dingen kunnen gebeuren dan bij het autoverkeer op de weg?
OK, eerst het laaghangend fruit plukken en dan denk ik eerst aan metro of metro-achtige netwerken ombouwen om de systemen volwassen te laten worden.
Ik heb toch het idee dat in een spoorwegnetwerk alles beter onder controle is en er minder onverwachte dingen kunnen gebeuren dan bij het autoverkeer op de weg?
OK, eerst het laaghangend fruit plukken en dan denk ik eerst aan metro of metro-achtige netwerken ombouwen om de systemen volwassen te laten worden.
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Soms wel . In Wenen stapt bij een westelijk eindstation (Hütteldorf ??) de machinist uit en sleutelt op de muur. De trein rijdt verder , maakt kop en komt op het andere perron binnen waar de machinist ondertussen staat. Die sleutelt daar weer en stapt dan achetraan in zijn eigen trein en wandelt daar langs doorheen om terug vooraan te gaan zitten om weg te rijden. Het ganse gebeuren is daar netjes te bekijken alles boven de grond.stijn schreef: ↑09 jun 2020, 08:26Maakt ieder automatisch metrostel niet kop aan het einde van de lijn?jan_olieslagers schreef: ↑08 jun 2020, 17:03 .... en als er één ding is dat men niet gaat automatiseren, of slechts als allerlaatste, dan is het wel kopmaken. Lijkt mij toch, als buitenstaander.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland
Treinen en metro’s vergelijken blijft gevaarlijk. Metro’s zijn gebouwd om dezelfde eigenschappen te hebben over het volledige wagenpark. Zelfde types met een zelfde gewicht en technische kenmerken. Laat dat bij treinen al net anders zijn. Verschillende vermogens per type trein, andere gewichten, veel verschillende samenstellingen en dus veel meer variabelen om mee te werken. Als je dan nog eens een trein wil die dat in 3 verschillende landen kan met verschillende spanningen loop je nog verder weg van wat een metro is.