Bonden dreigen met staking bij spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7525
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik denk ook niet dat een ingenieur snel schoonmaker zal worden :lol:
Hoewel :? , heel wat Afrikaanse vluchtelingen werken hier ook als schoonmaker, ongeacht wat hun diploma is... Zelfs een Amerikaanse verpleegster mag bijvoorbeeld niet als verpleegster werken in Europa, dat is toch belachelijk?
Maar soit, ik ben aan het afwijken. :wink:

Een inspanning zal het sowieso kosten, hoor, wat je ook doet, als je denkt dat dat niet het geval is, dan vrees ik dat je van een koude kermis zal thuiskomen. Voor heel wat jobs moet je goed op de hoogte zijn van enkele basisveiligheidsprocedures. Zoniet speel je met je eigen leven, en soms ook nog dat van anderen! Om die veiligheidsprocedures aan te leren kan de NMBS natuurlijk ook geen jaren uittrekken, en je hebt nog geluk, de NMBS leert ze nog zelf aan, wie bijvoorbeeld piloot wil worden, mag de zware (en dure) opleiding uit eigen zak betalen. Wie advocaat wil worden, of technicus, zal die kennis ook moeten verwerven voor hij wordt aangeworven...
nicken

Bericht door nicken »

Stijn D.C. schreef:Ik heb ne HST bestuurder in mijn msn zitten die ik niet veel hoor, maar die heeft me verteld dat hij begonnen is als rangeerder en zo opgewerkt heeft naar HST bestuurder, natuurlijk is die man ver in pensioen denk ik, maar de oude tijd was nog de makkelijkste denk ik.

Dankje voor het gelijk, maar kwil nog even toevoegen dat ik wel vindt dat je voor TB idd, wel wat de lat hoger moet liggen, en dat je er mechanica voor moet kennen..., maar voor bestuurder rangeringen en treinbegeleider vindt ik dat die "te" hoog ligt, en BR is een goede stap naar TB... en tzijn nog van die jobs...

En iederen mens is gelijk, of die nu een diploma heeft, of die koning is whatever, daarom is die niet meer dan iemand anders, een mens is een mens :lol:
met andere woorden,van niets ,naar dat alles :D
toch tof dat je bij de nmbs kunt opwerken,da noem ik nu eens een carriere :D
nicken

Bericht door nicken »

groentje schreef:Ik denk ook niet dat een ingenieur snel schoonmaker zal worden :lol:
Hoewel :? , heel wat Afrikaanse vluchtelingen werken hier ook als schoonmaker, ongeacht wat hun diploma is... Zelfs een Amerikaanse verpleegster mag bijvoorbeeld niet als verpleegster werken in Europa, dat is toch belachelijk?
Maar soit, ik ben aan het afwijken. :wink:

Een inspanning zal het sowieso kosten, hoor, wat je ook doet, als je denkt dat dat niet het geval is, dan vrees ik dat je van een koude kermis zal thuiskomen. Voor heel wat jobs moet je goed op de hoogte zijn van enkele basisveiligheidsprocedures. Zoniet speel je met je eigen leven, en soms ook nog dat van anderen! Om die veiligheidsprocedures aan te leren kan de NMBS natuurlijk ook geen jaren uittrekken, en je hebt nog geluk, de NMBS leert ze nog zelf aan, wie bijvoorbeeld piloot wil worden, mag de zware (en dure) opleiding uit eigen zak betalen. Wie advocaat wil worden, of technicus, zal die kennis ook moeten verwerven voor hij wordt aangeworven...
Idd,veel geduld hebben,is zeker de boodschap,een portie gezond verstand is zeker ook altijd welkom.
wat die vluchtelingen betreft,ik heb nog in een plantenkwekerij gewerkt (serres)
was met al Albanezen : de een was in z'n land politieagent,de ander een leerraar,de ander werkte daar voor de overheid,hier zijn ze een numero :shock:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja vele oudere collega's zijn aan de spoorweg binnen geraakt zonder diploma. echter een opmerking hieromtrent, hoe verder in het verleden van het spoor hoe meer er van die mensen waren. heel eenvoudig in die oudere tijd hadden ze ook veel van die mensen nodig. ooit had de nmbs meer als 140.000 werknemers waar er vandaag minder als 40.000 zijn. de meeste jobs die niet geschoolde arbeide vereisten zijn echter allemaal verdwenen als sneeuw voor de zon. vandaar dat het heden lastiger is om zonder diploma ergens te komen. ook effe bedenken da de leerplicht in die tijd niet ingesteld was op 18, toen mijn ouders naar school gingen was de leerplicht maar tot 14 of 16 wat op zich al een totaal andere situatie maakt. vandaar dat vroeger vele mensen zich hebben kunnen opwerken door interne examens aan de spoorweg daar waar dit heden wat lastiger is. doch het is niet omdat het lastiger is dat het ni mogelijk is, daarvoor zijn er te veel bewijzen. nog geregeld zijn er mensen die intern zich weten op te werken laat dit dus effe gezegd zijn op de verschillend tussen vroeger en nu.
nicken

Bericht door nicken »

Steven schreef:tja vele oudere collega's zijn aan de spoorweg binnen geraakt zonder diploma. echter een opmerking hieromtrent, hoe verder in het verleden van het spoor hoe meer er van die mensen waren. heel eenvoudig in die oudere tijd hadden ze ook veel van die mensen nodig. ooit had de nmbs meer als 140.000 werknemers waar er vandaag minder als 40.000 zijn. de meeste jobs die niet geschoolde arbeide vereisten zijn echter allemaal verdwenen als sneeuw voor de zon. vandaar dat het heden lastiger is om zonder diploma ergens te komen. ook effe bedenken da de leerplicht in die tijd niet ingesteld was op 18, toen mijn ouders naar school gingen was de leerplicht maar tot 14 of 16 wat op zich al een totaal andere situatie maakt. vandaar dat vroeger vele mensen zich hebben kunnen opwerken door interne examens aan de spoorweg daar waar dit heden wat lastiger is. doch het is niet omdat het lastiger is dat het ni mogelijk is, daarvoor zijn er te veel bewijzen. nog geregeld zijn er mensen die intern zich weten op te werken laat dit dus effe gezegd zijn op de verschillend tussen vroeger en nu.
tscheelt maar 100.000 zielen :shock:
er moeten nog,jawel kindermondjes gevuld worden hè :shock:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik was nbog iets vergeten te zeggen, voor al die da ambitie hebben ooit tgv bestuurder te zijn, de weg is lang en vooral de wachtlijst, jammer maar helaas zijn er veel geintresseerden en weinig vrije plaatsen, de harde wereld van het aanschuiven en beurt afwachten is hier van toepassing. het nodige engelengeduld is het enige middel da zal helpen
nicken

Bericht door nicken »

Steven schreef:ik was nbog iets vergeten te zeggen, voor al die da ambitie hebben ooit tgv bestuurder te zijn, de weg is lang en vooral de wachtlijst, jammer maar helaas zijn er veel geintresseerden en weinig vrije plaatsen, de harde wereld van het aanschuiven en beurt afwachten is hier van toepassing. het nodige engelengeduld is het enige middel da zal helpen
Veel succes aan de TB's die op de wachtlijst staan
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nicken schreef:
Steven schreef:ik was nbog iets vergeten te zeggen, voor al die da ambitie hebben ooit tgv bestuurder te zijn, de weg is lang en vooral de wachtlijst, jammer maar helaas zijn er veel geintresseerden en weinig vrije plaatsen, de harde wereld van het aanschuiven en beurt afwachten is hier van toepassing. het nodige engelengeduld is het enige middel da zal helpen
Veel succes aan de TB's die op de wachtlijst staan
dat zijn er veel, heden is het opleiden voorafgegaan door een taalproef, je moet eerst slagen voor een proef frans en engels voor je kan/mag beginnen. (voor brussel zuid)
paljas

Bericht door paljas »

Steven schreef:
nicken schreef:
Steven schreef:ik was nbog iets vergeten te zeggen, voor al die da ambitie hebben ooit tgv bestuurder te zijn, de weg is lang en vooral de wachtlijst, jammer maar helaas zijn er veel geintresseerden en weinig vrije plaatsen, de harde wereld van het aanschuiven en beurt afwachten is hier van toepassing. het nodige engelengeduld is het enige middel da zal helpen
Veel succes aan de TB's die op de wachtlijst staan
dat zijn er veel, heden is het opleiden voorafgegaan door een taalproef, je moet eerst slagen voor een proef frans en engels voor je kan/mag beginnen. (voor brussel zuid)
Ze zouden beter die taalproef Nl/Fr, voor iedere werknemer die in district Centrum werkt, VERPLICHTEN ipv die domme Walen klakkeloos een postje te geven zonder dat ze 1 letter Vlaams kunnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

paljas schreef:
Steven schreef:
nicken schreef: Veel succes aan de TB's die op de wachtlijst staan
dat zijn er veel, heden is het opleiden voorafgegaan door een taalproef, je moet eerst slagen voor een proef frans en engels voor je kan/mag beginnen. (voor brussel zuid)
Ze zouden beter die taalproef Nl/Fr, voor iedere werknemer die in district Centrum werkt, VERPLICHTEN ipv die domme Walen klakkeloos een postje te geven zonder dat ze 1 letter Vlaams kunnen.
da is een ander verhaal :-) maar ik hoef u geen tekening te maken over wie er in % meer slaagkans heeft in da engels :-)
nicken

Bericht door nicken »

paljas schreef:
Steven schreef:
nicken schreef: Veel succes aan de TB's die op de wachtlijst staan
dat zijn er veel, heden is het opleiden voorafgegaan door een taalproef, je moet eerst slagen voor een proef frans en engels voor je kan/mag beginnen. (voor brussel zuid)
Ze zouden beter die taalproef Nl/Fr, voor iedere werknemer die in district Centrum werkt, VERPLICHTEN ipv die domme Walen klakkeloos een postje te geven zonder dat ze 1 letter Vlaams kunnen.
Goed gezegd paljas,Tis bewezen dat de vlamingen meer moeite doen wat betreft het aanleren van de andere landstaal,ook een heer in het verkeer is ginds ver te zoek
vandaag in het nieuws : in wallonie gebueren meer ongelukken met doddelijke afloop,wij vlamingen met onze mega grote pretpark aan flitspalen,en ze hebben flitsvuilbakken bestelds (9 stuks) moeten voor diene bazaar ipdroien :cry:
groentje
Berichten: 7525
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ook in Wallonië is er een verandering van de geesten bezig ivm verkeersveiligheid, hoor. Zeker nu ook in Frankrijk er als maar meer streng wordt opgetreden tegen verkeersovertredingen.
En met die beroemde talenknobbel van de Vlamingen gaat het langzamerhand achteruit. En dat terwijl als maar meer Walen wél een inspanning doen.
Akkoord, nu zijn er nog meer Vlamingen die goed Frans spreken dan Walen die Nederlands spreken, maar de kloof is snel aan het slinken...
nicken

Bericht door nicken »

groentje schreef:Ook in Wallonië is er een verandering van de geesten bezig ivm verkeersveiligheid, hoor. Zeker nu ook in Frankrijk er als maar meer streng wordt opgetreden tegen verkeersovertredingen.
En met die beroemde talenknobbel van de Vlamingen gaat het langzamerhand achteruit. En dat terwijl als maar meer Walen wél een inspanning doen.
Akkoord, nu zijn er nog meer Vlamingen die goed Frans spreken dan Walen die Nederlands spreken, maar de kloof is snel aan het slinken...
selor examenke afleggen hè :D :D :D
TBbart

Bericht door TBbart »

Voor mij zal die aanwerving wel geen probleem zijn als EM er met A2 diplom mag je beginnen aan je opleiding. Maar ik vind dat de spoorweg beter wat uitgebreider diploma's mag aanvaarden. Als je nu kijkt moet je voor alles en nog wat een A2 hebben, bij noodaanwervingen worden alle soorten mensen aangenomen, of je nu bakker of kapper of beenhouwer bent... kom maar af. En dan van de ene dag op de ander is het weer uitsluitend A2 en liefst Elektro Mechanica...
Het examensysteem van de spoorweg wijst uit dat je niet zomaar TB kan worden, als je ziet dat er soms amper 3 personen van een klas van 20 daadwerkelijk door alle proeven geraken :roll: Als een persoon van het Buso zo proeven aankan (X1, X2, X3), zal die toch even geschikt zijn.
Dat het vroeger veel simpelder was, nja
Mijn vader is begonnen op zijn 17jr met een A3 (elektr) diploma,
en mocht als TB, treinbestuurder rangeerder spelen. Dan is hij overgestapt op elentriek en mocht hij eindelijk TB uitvoeren. Hij reed al met de 80's en had nog geen autorijbewijs. ...
Maar dienen tijd mag je niet vergelijken met die van nu;
dat die beter was... tja misschien
Ik vind als je ongeschoolt of met diplom door de opleiding TB geraakt dan ben je er. Maar ze geven de personen die kans niet.

@ Stijn, als ik van u was, blijf niet wachten op niks en probeer mss de middenjury voor A2, of doe inderdaad dat specialisatie jaar zodat je tenminste toch iets kan worden. Want in deze tijd kan je helaas niet veel starten zonder deftig diploma, hoe oneerlijk dat ook is. Ikzelf heb ook nog altijd problemen met wiskunde en talen... maar altijd weer geraak ik met de hakken over de sloot in het volgende jaar en ik ben al tot 6EM geraakt... dus je ziet als je doorzet dan geraak je ergens!
Succes zou ik zeggen! :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja de opleiding voor TB zal er ni op vereenvoudigen hoor, ze lijkt enkel zwaarden om zwaarder te worden, vooral het theorie gedeelte dan wel te verstaan, mensen die op antwerpen noord naar duitsland rijden met de 77 kennen zowel de belgische nederlandse als duitse seinen en reglementering, dat vereist nu eenmaal een zeker diploma, omdat het bepaald of je kan volgen of niet. je moet gewoonweg al een zeker basis hebben daar valt gewoon weinig tegen in te brengen. als ze over spanning en stroom spreken en je weet ni juist wat ze daarmee bedoelen is het al lastig. het boekje HLT is als een soort wetboek opgesteld dus al even min vlot te lezen (ik raad u aan er ni langer als drie uur in te lezen of je gaat serieus moeten afkicken :lol: :lol: :lol: ). Niets tegen de mensen met een lager diploma, maar de nmbs wil en kan geen tijd steken in het opleiden van TB's die er drie jaar zouden over doen ipv anderhalf zoals nu het geval is. hebben jullie met zijn allen een idee wat de opleiding momenteel kost? de opleiding rekken om ze verwerkbaarder te maken wil ook zeggen ze duurder maken.
Plaats reactie