De Vectron mag ook niet op een HSL rijden in België.
Nieuwe Siemens lok: Vectron
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Aan dat soort spelletjes is al deels een eind gekomen en er komt binnenkort (in juni dacht ik) helemaal een eind aan. Na een eerste toelating in 1 EU-land is voor een toelating in een ander EU-land alleen nog maar toelating nodig van de lidstaatspecifieke zaken nodig.Shrek schreef: ↑20 apr 2020, 16:36Het historische telt hier niet mee, omdat hier in België pas sinds 2013 echt serieus mee omgegaan wordt. Het grote probleem is echter dat de omliggende landen veel lakser blijken te zijn en treinen met fouten in soms toch toelatingen geven. Dan begrijp ik best dat ze hier alles nog eens willen nazien en het buitenlandse papiertje niet geloven.jan_olieslagers schreef:Toch alweer "vreemd" dat zo'n goedkeuring land-per-land moet gebeuren. Is dat ook zo voor vliegtuigen? voor auto's? voor schepen? voor fietsen?
Natuurlijk hoor ik de antwoorden al komen: jamaar dat is zo simpel niet jamaar dat is historisch gegroeid jamaar er wordt aan gewerkt. Blijft het feit dat het spoorbedrijf stevig achterop hinkt, vergeleken met alle andere vervoersmiddelen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Daar kan ik me van de ene kant wel iets bij voorstellen: "bepaalde landen" (onnodig namen te noemen, denk ik) zullen inderdaad graag een oog dicht knijpen om de eigen fabrikanten te ondersteunen.Het grote probleem is echter dat de omliggende landen veel lakser blijken te zijn en treinen met fouten in soms toch toelatingen geven. Dan begrijp ik best dat ze hier alles nog eens willen nazien en het buitenlandse papiertje niet geloven.
Maar ter anderer zijde zit ik met een visademke te wachten op het eerste ongeval met dat loctype waarvan wordt aangetoond dat het niet had kunnen gebeuren als de snelheid onder de 160 km/h was gebleven, en dus louter te wijten was aan overdreven snelheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Maak je maar geen illusies, als DVIS fouten in treinen vindt zal ze die treinen (laten) afkeuren, eender wat er in de andere landen gebeurd is.rvdborgt schreef: ↑20 apr 2020, 20:39 Aan dat soort spelletjes is al deels een eind gekomen en er komt binnenkort (in juni dacht ik) helemaal een eind aan. Na een eerste toelating in 1 EU-land is voor een toelating in een ander EU-land alleen nog maar toelating nodig van de lidstaatspecifieke zaken nodig.
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Fouten vinden/tegenkomen bij de tests voor de België-specifieke toelating is wel iets anders dan de hele eerste toelating nog eens overdoen, wat je in je vorige commentaar impliceerde. Dat laatste is gewoon niet meer toegestaan.Shrek schreef: ↑20 apr 2020, 21:40Maak je maar geen illusies, als DVIS fouten in treinen vindt zal ze die treinen afkeuren, eender wat er in de andere landen gebeurd is.rvdborgt schreef: ↑20 apr 2020, 20:39 Aan dat soort spelletjes is al deels een eind gekomen en er komt binnenkort (in juni dacht ik) helemaal een eind aan. Na een eerste toelating in 1 EU-land is voor een toelating in een ander EU-land alleen nog maar toelating nodig van de lidstaatspecifieke zaken nodig.
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Dat soort fouten zijn nogthans wel de hoofdreden dat homologaties in België soms lang duren. De nieuwe regels zullen het dus niet versnellen.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Blijkbaar trekt RDC, dat grootaandeelhouder is van Bahntouristikexpress (BTE), de stekker uit Flixtrain. BTE is de maatschappij die enkele Flixtreinen exploiteert en zelf ook het materieel levert. Dat wil zeggen dat de lijnen Aachen - Köln - Berlin - Leipzig en Köln - Hamburg waarschijnlijk niet meer terugkeren na de Coronacrisis. Een nieuwe partner zoeken is een optie, maar een aartsmoeilijke opdracht, als je het mij vraagt. DB Fernverkehr zegeviert, alweer.
Dus: einde discussie over Flixtrain met de Vectron naar België.
https://www.railjournal.com/passenger/m ... rtnership/
Dus: einde discussie over Flixtrain met de Vectron naar België.
https://www.railjournal.com/passenger/m ... rtnership/
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Zoals ik eerder al zei was (en is) de enige serieuze kandidaat voor internationale IC's de NMBS. Zij zullen uiteraard wel 200km/h willen rijden over HSL2 en L36N, dus is de vraag waarom dat nog niet mag.
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Het kan nog dat BTE onder eigen naam gaat rijden, maar zonder het verkoopskanaal van Flix wordt dat nog een hele opgave.trainlovertje schreef: ↑21 apr 2020, 00:19 Blijkbaar trekt RDC, dat grootaandeelhouder is van Bahntouristikexpress (BTE), de stekker uit Flixtrain. BTE is de maatschappij die enkele Flixtreinen exploiteert en zelf ook het materieel levert. Dat wil zeggen dat de lijnen Aachen - Köln - Berlin - Leipzig en Köln - Hamburg waarschijnlijk niet meer terugkeren na de Coronacrisis. Een nieuwe partner zoeken is een optie, maar een aartsmoeilijke opdracht, als je het mij vraagt. DB Fernverkehr zegeviert, alweer.
Dus: einde discussie over Flixtrain met de Vectron naar België.
https://www.railjournal.com/passenger/m ... rtnership/
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Inderdaad, maar ze hadden het zonder Flixtrain al knap lastig, waardoor de HKX van de sporen is verdwenen en later, bij de lancering van Flixtrain, opnieuw uitreed. Maar waar ik vooral op doelde: Flixmobility is de enige speler die intesse heeft/had om tot België te rijden, BTE helemaal niet geloof ik.
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Idd een lok die ontworpen is om 200kmh aan te kunnen (maar misschien gekeurd voor 160kmh) mag de HSL niet op...
Anderzijds is er geen probleem om "Traxx" MS ontworpen voor goederen vervoer (max 140kmh) met navenante "tramophanging" toe te laten op de HSL naar Nederland: een ophanging die op hogere snelheid nefast is voor de spoorbedding
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Het grote verschil is dat er voor de Traxx effectief iemand gevraagd heeft om ermee op de HSL te mogen rijden. Voor de Vectron is dat volgens mij gewoon nog nooit gevraagd. Geen vraag betekent uiteraard geen goedkeuring.IGBT-6000 schreef: ↑21 apr 2020, 14:14 Idd een lok die ontworpen is om 200kmh aan te kunnen (maar misschien gekeurd voor 160kmh) mag de HSL niet op...
Anderzijds is er geen probleem om "Traxx" MS ontworpen voor goederen vervoer (max 140kmh) met navenante "tramophanging" toe te laten op de HSL naar Nederland: een ophanging die op hogere snelheid nefast is voor de spoorbedding
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Voor alle duidelijkheid: zo'n vraag houdt niet enkel wat papierwerk in, de aanvrager moet uiteraard zelf ook testritten op een HSL regelen wat natuurlijk de nodige kosten met zich meebrengt. Pakweg een goederenoperator zal deze kosten niet willen maken.Shrek schreef: ↑21 apr 2020, 18:44Het grote verschil is dat er voor de Traxx effectief iemand gevraagd heeft om ermee op de HSL te mogen rijden. Voor de Vectron is dat volgens mij gewoon nog nooit gevraagd. Geen vraag betekent uiteraard geen goedkeuring.IGBT-6000 schreef: ↑21 apr 2020, 14:14 Idd een lok die ontworpen is om 200kmh aan te kunnen (maar misschien gekeurd voor 160kmh) mag de HSL niet op...
Anderzijds is er geen probleem om "Traxx" MS ontworpen voor goederen vervoer (max 140kmh) met navenante "tramophanging" toe te laten op de HSL naar Nederland: een ophanging die op hogere snelheid nefast is voor de spoorbedding
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Als tot op heden de enige Vectron-klanten goederenvervoerders zijn, dan zal Siemens geen geld uitgeven voor een toelating op HSLs of 200 km/u. Dat komt dan wel wanneer er zich daar een klant voor aandient.