jan_olieslagers schreef: ↑17 aug 2019, 12:49
Hm, ik zie geen overloopwissels tussen station en bruggen? Behalve op L53, helemaal aan de Westkant. Verder enkel het uitsplitsen van L25 en L27 van 2 naar 4 sporen. Al de rest gebeurt nu reeds voorbij de bruggen, incl. een Engelse wissel als ik goed zie op de satellietprentjes.
jan_olieslagers schreef: ↑17 aug 2019, 12:49
Een vraagje in de marge, als dat mag: met al die werken in Mechelen, wordt er ook iets gedaan aan de ongelukkige gelijkgrondse kruising van L53 en L27 bij het buitenrijden richting Leuven resp. Antwerpen? Ik stel me voor dat dat voor de verkeersleiding behoorlijk lastig moet zijn, en L27 is toch meer dan druk.
Het blijft gelijkgronds, maar eens het hele stuk tot aan Otterbeek 6-sporig is bestaat er wèl de mogelijkheid om gemakkelijk treinen van L27 op perrons 7-10 te ontvangen en weer naar L27 te sturen, zonder de hoofdas L25-luchthaven te hinderen. Mogelijk gaan ze dat dan als oplossing gebruiken voor enkele snijdingen.
:) die dubbele overloper ligt op de foto in de schaduw van een trein ... Maar inderdaad die ligt flink in de weg voor een verlenging van de perrons. En ik zou denken dat het juist aan de sneltreinperrons is dat men erg lange treinen wil kwijt kunnen. spoor 1-6 zullen wel nooit meer te behandelen krijgen dan 3 stellen Desiro zeker? Of 4 gekoppelde MW41 van Limburg naar 't zeetje, in de zomer...
Is er eigenlijk een norm voor de minimumlengte van perrons, bij nieuwbouw/verbouwing? Zoja, is er dan een onderscheid tussen (perrons voor) sneltreinen en lokale?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef: die dubbele overloper ligt op de foto in de schaduw van een trein ... Maar inderdaad die ligt flink in de weg voor een verlenging van de perrons. En ik zou denken dat het juist aan de sneltreinperrons is dat men erg lange treinen wil kwijt kunnen. spoor 1-6 zullen wel nooit meer te behandelen krijgen dan 3 stellen Desiro zeker? Of 4 gekoppelde MW41 van Limburg naar 't zeetje, in de zomer...
Is er eigenlijk een norm voor de minimumlengte van perrons, bij nieuwbouw/verbouwing? Zoja, is er dan een onderscheid tussen (perrons voor) sneltreinen en lokale?
In HST-stations is het 450m, elders 350m. Enkel op specifieke lijnen durven we wel eens 250m bouwen, maar steeds met de mogelijkheid te verlengen naar 350m moest het ooit nodig zijn.
Dit zijn de standaarden bij nieuwe perrons, er zijn er helaas nog veel kortere op het netwerk vandaag.
jan_olieslagers schreef: ↑17 aug 2019, 14:14 die dubbele overloper ligt op de foto in de schaduw van een trein ...
Dat is trouwens nog maar een enkele overloopwissel, van spoor 8 kan je niet meer naar normaalspoor van lijn 25 richting Vilvoorde gaan, dat stuk is afgebroken.
Er is nog niet zo lang geleden trouwens wel een wissel bijgekomen tussen spoor 4 en 5 kant Nekkerspoel, wat misschien ook wat ruimte geeft zolang spoor 3 doodloopt, want voordien was spoor 5 niet bereikbaar voor treinen vanuit Antwerpen.
jan_olieslagers schreef::) die dubbele overloper ligt op de foto in de schaduw van een trein ... Maar inderdaad die ligt flink in de weg voor een verlenging van de perrons. En ik zou denken dat het juist aan de sneltreinperrons is dat men erg lange treinen wil kwijt kunnen. spoor 1-6 zullen wel nooit meer te behandelen krijgen dan 3 stellen Desiro zeker? Of 4 gekoppelde MW41 van Limburg naar 't zeetje, in de zomer...
Is er eigenlijk een norm voor de minimumlengte van perrons, bij nieuwbouw/verbouwing? Zoja, is er dan een onderscheid tussen (perrons voor) sneltreinen en lokale?
In HST-stations is het 450m, elders 350m. Enkel op specifieke lijnen durven we wel eens 250m bouwen, maar steeds met de mogelijkheid te verlengen naar 350m moest het ooit nodig zijn.
Dit zijn de standaarden bij nieuwe perrons, er zijn er helaas nog veel kortere op het netwerk vandaag.
Alweer bedankt! 350 meter, dat lijkt me toch wel bijzonder ruim! Dat komt overeen met zowat 15 (rijtuigen of locomotieven)! Nothing wrong with ambition though... :) Maar in Mechelen zouden dus enkel de nieuwe perrons 11/12 450 meter moeten zijn, de rest komt toe met "maar" 350 meter?
En ja, er zijn er kortere, Haren om te beginnen, waar 1 Desiro nog juistekes alles kan openzetten, maar op een dubbele duikbril - zoals gebruikelijk op de S5 - moeten ze al 1 van de 4 rijtuigen ongebruikt laten. Arme begeleid(st)er die dat keer op keer moet omroepen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Nu gaan we natuurlijk wel stevig van het onderwerp weg, he, bijsturing welkom indien gewenst.
Maar, I11'en zien we toch zelden of nooit op L25 of L27? M6'en volop, jawel, maar rijden die niet met max. 10 in een stam?
De Beneluxen zijn misschien nog het langste, maar die gebruiken de HST-sporen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef:Nu gaan we natuurlijk wel stevig van het onderwerp weg, he, bijsturing welkom indien gewenst.
Maar, I11'en zien we toch zelden of nooit op L25 of L27? M6'en volop, jawel, maar rijden die niet met max. 10 in een stam?
De Beneluxen zijn misschien nog het langste, maar die gebruiken de HST-sporen.
De huidige dienstregeling maakt weinig uit voor de standaardisatie van de perrons. Wat we nu bouwen ligt er voor de volgende 60 jaar, nu een perron korter maken omdat het niet onmiddellijk nodig is zou bijzonder kortzichtig zijn.
En zelfs op de korte termijn mogen we niet vergeten dat er een wens en noodzaak is om de drukste treinen Antwerpen - Brussel te verlengen, wat nu niet gaat door de vele korte perrons. De langste stammen bestaan nu uit 9 M6'en en twee locs, tel daar nog 1 of misschien zelfs 2 M6 bij en je komt al aan dat soort lengtes.
Lijkt dat ik me verkeerd heb uitgedrukt, excuus! Ik wilde zeker niet suggereren om korter te werken dan de norm!
De norm leek me wel heel erg ruim, voor het verkeer van vandaag. Maar inderdaad moeten we verder kijken dan onze neus lang is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef: ↑17 aug 2019, 14:14 die dubbele overloper ligt op de foto in de schaduw van een trein ...
Dat is trouwens nog maar een enkele overloopwissel, van spoor 8 kan je niet meer naar normaalspoor van lijn 25 richting Vilvoorde gaan, dat stuk is afgebroken.
Ja die was versleten (buiten toleranties geraakt) en gezien de geplande verbouwingen is beslist hem niet meer te vervangen. Deze beslissing bespaart enkele honderdduizenden € maar zadelt TMS soms wel op met extra kopzorgen (deze week nog met een trein in nood).