(degene die het zeker weten, gelieve eerst de anderen wat te laten proberen)

Nee hoor.TSP schreef:op die 1e foto: 4 panto's omhoog? dat lijkt me overdreven veel.
Maar dit lijkt me nou net niet de plek waar men vertrekt. Meestal wordt het gedaan om (als ik het even heel simpel mag zeggen?) de 'druk' op de bovenleiding te verdelen, en om zo te voorkomen dat de bovenleiding breekt. Die druk is het grootst wanneer de trein maximaal vermogen vraagt en uit de bovenleiding haalt, dus daarom hebben veel e-loc's bij vertrek twee panto's op. Bij het rijden met twee panto's tegen de draad (eentje met de stroom mee, eentje tegen de stroom in) is er wel meer slijtage aan de stroomafnemer die tegen de stroom in tegen de draad staat, dus daarom geldt vaak een snelheidsbeperking bij het rijden met de voorste panto('s) op. En ook daarom laten de machinisten de voorste panto vaak al vlak na het wegrijden op het dak zakken. Kijk, daar doet diesel z'n voordeel dan weer mee...Mark7758 schreef:Nee hoor. Het is zelf standaard om bij vertrek alle pantograven te heffen en pas bij 40km/h er weer 2 te laten zakken. Dit om de stroomafname goed te laten verlopen. (Minder kans op knappen bovenleiding om verschillende reden.)TSP schreef:op die 1e foto: 4 panto's omhoog? dat lijkt me overdreven veel.