Ik was laatst op een Belgisch station met 2 loketten en een paar automaten. Automaten werden niet gebruikt, bij het loket stond een rij. Uiteraard is dit geen representatieve steekproef.
Mijn oog viel op dit artikel:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170901_03047396
"Eerder dit jaar was al gebleken dat de automaten het populairste verkoopkanaal zijn geworden voor treintickets. In mei werd 47 procent van de tickets aan een automaat aangeschaft, tegen 42,5 procent aan een loket."
Deze quote slaat op het jaar 2017. Dit zegt echter niets: Op de meeste stations hebben reizigers geen keuze. Dat er ondanks dat nog steeds 42,5% via een loket wordt verkocht is veelzeggend. Ik zou graag de cijfers willen zien van alleen de situaties waarin reizigers de keuze hebben.
In Nederland heeft de NS de volgende smerige truc uitgehaald: 50 cent extra vragen voor een kaartje aan een loket, verkopen aan het loket daalde drastisch en dat gebruiken als argument voor loketsluitingen. De NMBS doet het anders, maar de uitkomst is hetzelfde: Mensen dwingen om te werken met automaten (als er geen loket is, kun je niet anders) en vervolgens de stijgende verkoop aan automaten gebruiken als argument om nog verder te snijden in loketten.
De belofte om de wachtzalen open te houden komen ze niet na. Erembodegem hebben ze zelfs gesloopt, nadat het loket is gesloten. Ander voorbeeld is Mol: Er zit al een tijdje een frituur in. Maar een frituur is geen wachtzaal. Die is nu ook weg, ondanks de leugenachtige beloftes van NMBS om wachtzalen te behouden.
Die loketsluitingen moeten ongedaan gemaakt worden. Als waar is dat het uitsluitend om het verplaatsen van de inzet van mensen gaat (is een leugen lijkt mij), dan moet dat kunnen. Mensen willen geen automaten. In Nederland is de situatie op de kleine stations slecht, met het ontbreken van fundamentele voorzieningen zoals een warme wachtzaal. Gefeliciteerd NMBS, jullie hebben een heel slecht voorbeeld gevolgd.
Loketten te duur? Wat minder prestige projecten zoals het megalomane en foeilijke station van Luik is beter dan bezuinigen op stations buiten de grote steden. Heel veel werken aan stations zijn cosmetisch maar voegen geen waarde toe voor reizigers, dat kan veel goedkoper door te kiezen voor onderhoud in plaats van volledige vernieuwing.