Brussel-Zuid spoor 1&2
Brussel-Zuid spoor 1&2
Hallo
Vraagje voor de collega's bij Eurostar
Bij mijn laatste tripje naar London met de Eurostar merkte ik op dat er TBL1 bakens liggen tussen de sporen 1 en 2 van Brussel-Zuid,
op SSP aangeduid als TBL2 bakens...
Iemand die de reden hiertoe weet?
Gr Jonas
Vraagje voor de collega's bij Eurostar
Bij mijn laatste tripje naar London met de Eurostar merkte ik op dat er TBL1 bakens liggen tussen de sporen 1 en 2 van Brussel-Zuid,
op SSP aangeduid als TBL2 bakens...
Iemand die de reden hiertoe weet?
Gr Jonas
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Zoals Steven zegt, snelheidscontrole bij het naderen van de stootbok. Er liggen er 4. De eerste net buiten de poort, controleert op 40 km/u. Tweede ligt halverwege het perron en controleert op 20 km/u. Derde ligt op ongeveer 30 m voor de stootbok en controleert op 8 km/u. De laatste ligt ongeveer 5 m voor de stootbok en controleert op 0 km/u. Dus deze geeft altijd een noodremming.
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Zijn het TBL 1- of TBL 2-bakens? Is er uiterlijk een verschil? Wat is het verschil in werking?
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Het zijn TBL1-bakens. Deze zijn iets korter dan de TBL2-bakens (die kan je bijvoorbeeld in Leuven aan de seinen kant Luik zien liggen). Beide hebben een gelijkaardige werking, alleen kan de TBL2-variant iets meer info versturen. TBL2-bakens kunnen ook alle TBL1-informatie versturen (maar niet omgekeerd).
TBL1-informatie is heel erg beperkt: stop, groen, waakzaamheid, overgang naar kleine beweging en een punctuele snelheidscontrole is alles wat je ermee kan doen. TBL2-informatie is veel uitgebreider, hiermee kunnen hele bewegingstoelatingen, volledige snelheidsprofielen, spoorgradienten, bovenleidingsinfo,... verstuurd worden.
Maar voor alle duidelijkheid: beide technologieën zijn sinds de ontwikkeling van ETCS en TBL1+ volledig achterhaald, TBL1 en TBL2 worden daarom stelselmatig uitgebroken.
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Maar wel minder compatibel hardwaregewijs. Een TBL1+-baken is (zo begrijp ik het toch) een ETCS-baken zonder ETCS, TBL2 mag vergelijkbare informatie delen als ETCS, je hebt er wel een andere antenne voor nodig.
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
TBL2 kan je moeilijk vergelijken met TBL1+. Het eerste is een stuurpostsignalisatiesysteem en het 2e is een hulpsysteem. Je kan TBL2 wel vergelijken met ETCS en dan moet TBL2 het onderspit delven op vlak van mogelijke functionaliteiten, beschikbaarheid en kostprijs.
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Shrek, je vergeleek ze eerder zelf maar dan lijkt TBL1+ toch rudimentair ten opzichte van TBL2?
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Ja tbl2 is net daarom een veiligheidssysteem want het volgt de snelheid permanent op zoals etcs. Tbl1+ is maar een hulpsysteem die puntgewijs al eens een controle doet maar nooit een permanente opvolging van de snelheid doet. Het bewaakt wel de maximumsnelheid van een konvooi.
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Ja, TBL1+ is rudimentair tegenover TBL2, maar het dient dan ook een heel ander doel. TBL1+ kwam in de plaats van TBL1, ETCS komt in de plaats van TBL2.
Re: Brussel-Zuid spoor 1&2
Had men dan niet beter overal TBL 2 gelegd maar dan met hardware die ook door ETCS kan worden gebruikt?