dcr schreef:Is er een risico dat een volgende trein op dezelfde lijn op de losgekoppelde wagons kan rijden of is dit onmogelijk door veiligheidsvoorzieningen?
Op de helling tussen Luik en Ans dus? Enkele vraagjes:
- Vanaf het moment dat de koppeling gebroken was (en de elektrische kabels kapot getrokken waren), kregen beide treindelen dan meteen een automatische noodremming? Want ze zijn blijkbaar heel kort op elkaar tot stilstand gekomen.
- Had er een eventuele kans bestaan dat die beide rijtuigen gewoon weer bergaf zouden gerold zijn? Zou het bijvoorbeeld verschil gemaakt hebben moest er achteraan geen HLE 18 meer gehangen hebben? De gevolgen daarvan zouden uiteraard catastrofaal geweest zijn.
Door het (bijzonder onzacht) verbreken van alle koppelingen zullen ook wel de remleidingen leeglopen, waardoor de remmen automatisch geactiveerd worden. Ze hebben immers luchtdruk nodig om los te zijn, wat in situaties als deze een groot verschil maakt...
Misschien zullen ook andere remsystemen geactiveerd worden (zoals railremmen, al weet ik niet of de M6 die heeft) maar dat zullen anderen veel beter kunnen uitleggen.
trainlovertje schreef:Op de helling tussen Luik en Ans dus? Enkele vraagjes:
- Vanaf het moment dat de koppeling gebroken was (en de elektrische kabels kapot getrokken waren), kregen beide treindelen dan meteen een automatische noodremming? Want ze zijn blijkbaar heel kort op elkaar tot stilstand gekomen.
- Had er een eventuele kans bestaan dat die beide rijtuigen gewoon weer bergaf zouden gerold zijn? Zou het bijvoorbeeld verschil gemaakt hebben moest er achteraan geen HLE 18 meer gehangen hebben? De gevolgen daarvan zouden uiteraard catastrofaal geweest zijn.
Dat soort actiefilm scenarios kan gelukkig niet echt gebeuren. De remmen spannen bij zo'n breuk automatisch aan.
De remcilinders lopen wel langzaam leeg, maar je hebt minstens een paar uur om de parkeerremmen aan te zetten vooraleer de trein gaat beginnen bollen.
LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.
Een wagon vervoert goederen, een rijtuig mensen. Zo eenvoudig is het. Al wordt het strikte onderscheid vooral in spoorwegkringen gemaakt, in het dagelijkse taalgebruik is het verschil veel minder strikt.
LHOON schreef:Wanneer leren journalisten nu eens het verschil tussen "wagons" en "rijtuigen"?
Wat is het verschil? Ik weet het ook niet, ook al heb ik een bovengemiddelde kennis en een soms te grote interesse in het spoor.
Een wagon vervoert goederen, een rijtuig mensen. Zo eenvoudig is het. Al wordt het strikte onderscheid vooral in spoorwegkringen gemaakt, in het dagelijkse taalgebruik is het verschil veel minder strikt.
In het Frans worden dit "wagons" en "voitures".
En toch heette de slaapwagenfirma van Nagelmaeckers "Wagons-Lits" en niet "Voitures-Lits"...
Om maar te zeggen dat het zelfs in spoorwegkringen niet altijd even strikt is...
profke schreef:Recent in vorst nog een desiro die vanzelf vertrok, en een tijdje geleden heeft ook de eerste onbemande rit tussen Tienen en Landen plaats gevonden...
Ja dat klopt maar daar zijn andere zaken misgegaan.
Bij koppeling breuk zoals hier loopt de remleiding leeg en alle delen vallen onmiddellijk stil.