Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Idd, die staat niet in de folder, maar verschijnt wel in de Fahrplanauskunft als EN 50467.
Re: Nachttreinen
Ja, maar er is toch iets raars mee aan de hand.FLV-FGSP schreef:Idd, die staat niet in de folder, maar verschijnt wel in de Fahrplanauskunft als EN 50467.
Verschijnt met lig- en slaapwagen vanaf Linz tot Zürich... niet vanaf Praha.
Re: Nachttreinen
Een van de nieuwigheden in de dienstregeling voor 2017 zijn 4 doorgaande treinen Linz - Praag (de ÖBB gelooft duidelijk nog in internationaal verkeer). Het lijkt me dat het de bedoeling is dat de slaaprijtuigen voor Zurich daar mee tot in Linz geraken, en dat ze daar aan de Wenen - Zurich gekoppeld worden. Maar mischien moet een en ander nog uitgewerkt worden.
Re: Nachttreinen
Mogelijk interessant voor wie de OeBB-Nightjet in Köln wil gaan nemen :
https://www.oebb.at/nightjet_newsletter ... af&bv=true
(Goedkopere tickets voor aansluitingen van en naar België)
https://www.oebb.at/nightjet_newsletter ... af&bv=true
(Goedkopere tickets voor aansluitingen van en naar België)
Re: Nachttreinen
In Frankrijk valt het doek langzaam maar zeker over de nachttreinen. Een overzicht:
Recent opgegeven:
- 30/09/16 Einde van de "quadritranche" Straatsburg/Luxemburg - Nice/Portbou ("Alsace-Riviera"/"Lorazur")
- 30/09/16 Einde van Parijs - Bourg-St-Maurice/Saint-Gervais ("La Tarentaise"/"La Vallée Blanche")
- 11/12/16 Einde van Parijs - Portbou ("Paris-Côte Vermeille")
Zo ziet het momenteel uit:
- "Tri-tranche" Parijs-Rodez/Toulouse/La Tour de Carol. Het aantal rijtuigen is drastisch verminderd. Er vertrekken 16 rijtuigen uit Parijs, waarvan 3 in Brive worden afgesplitst naar Rodez (vroeger 4, 42 plaatsen afgeschaft), in Toulouse blijven er 10 staan en er rijden er 3 door naar Latour de Carol (ook 42 plaatsen afgeschaft). Aankomst in Latour de Carol om 9u50 (!!) opv rond 7u50.
Vanaf september 2017 wordt de lijn Parijs-Orléans-Brive-Limoges-Toulouse 's nachts gesloten voor werken. Hierdoor voorziet SNCF een omleiding via Bordeaux-Toulouse en dan pas Rodez, waardoor Cahors/Souillac/Gourdon en de stations tussen Brive en Rodez deze verbinding verliezen. Tevens wordt het aankomstuur in Rodez verlaat van 6u20 naar 9u40. Reizigersvereningingen en vakbonden protesteren hiertegen en stellen voor om de trein te laten rijden via Perigueux.
- "Bi-tranche" Parijs - Briançon/Nice. ("Le Val de Durance"/"Le Train Bleu") Het treindeel naar Nice zal in september 2017 niet meer rijden. Dit is niet logisch dat dit goed bezette treindeel een deel van het deficit van het deel naar Briançon voor deel goedmaakt.
- Parijs - Hendaye. ("La Palombe bleue") Laatste trein in juni 2017, bij de opening van de LGV naar Bordeaux.
Uiteindelijk zal, omdat er volgens de Franse overheid geen alternatief is voor de nachttrein het volgende behouden blijven:
- Parijs - Rodez/Latour de Carol
- Parijs - Briançon
Treinen uitgebaat door privé-operatoren:
- Parijs-Venetië door Thello
- "Moscou express" Parijs-Moskou door de Russische spoorwegen (1 keer per week)
- "Rivièra express" Nice - Moskou door de Russische spoorwegen (1 keer per week)
Recent opgegeven:
- 30/09/16 Einde van de "quadritranche" Straatsburg/Luxemburg - Nice/Portbou ("Alsace-Riviera"/"Lorazur")
- 30/09/16 Einde van Parijs - Bourg-St-Maurice/Saint-Gervais ("La Tarentaise"/"La Vallée Blanche")
- 11/12/16 Einde van Parijs - Portbou ("Paris-Côte Vermeille")
Zo ziet het momenteel uit:
- "Tri-tranche" Parijs-Rodez/Toulouse/La Tour de Carol. Het aantal rijtuigen is drastisch verminderd. Er vertrekken 16 rijtuigen uit Parijs, waarvan 3 in Brive worden afgesplitst naar Rodez (vroeger 4, 42 plaatsen afgeschaft), in Toulouse blijven er 10 staan en er rijden er 3 door naar Latour de Carol (ook 42 plaatsen afgeschaft). Aankomst in Latour de Carol om 9u50 (!!) opv rond 7u50.
Vanaf september 2017 wordt de lijn Parijs-Orléans-Brive-Limoges-Toulouse 's nachts gesloten voor werken. Hierdoor voorziet SNCF een omleiding via Bordeaux-Toulouse en dan pas Rodez, waardoor Cahors/Souillac/Gourdon en de stations tussen Brive en Rodez deze verbinding verliezen. Tevens wordt het aankomstuur in Rodez verlaat van 6u20 naar 9u40. Reizigersvereningingen en vakbonden protesteren hiertegen en stellen voor om de trein te laten rijden via Perigueux.
- "Bi-tranche" Parijs - Briançon/Nice. ("Le Val de Durance"/"Le Train Bleu") Het treindeel naar Nice zal in september 2017 niet meer rijden. Dit is niet logisch dat dit goed bezette treindeel een deel van het deficit van het deel naar Briançon voor deel goedmaakt.
- Parijs - Hendaye. ("La Palombe bleue") Laatste trein in juni 2017, bij de opening van de LGV naar Bordeaux.
Uiteindelijk zal, omdat er volgens de Franse overheid geen alternatief is voor de nachttrein het volgende behouden blijven:
- Parijs - Rodez/Latour de Carol
- Parijs - Briançon
Treinen uitgebaat door privé-operatoren:
- Parijs-Venetië door Thello
- "Moscou express" Parijs-Moskou door de Russische spoorwegen (1 keer per week)
- "Rivièra express" Nice - Moskou door de Russische spoorwegen (1 keer per week)
Re: Nachttreinen
Occitanië (de voormalige regio's Languedoc-Roussillon en Midi-Pyrenées) heeft het voor elkaar gekregen dat de nachttrein Parijs - Port-Bou weer gaat rijden.
Bron: https://www.change.org/p/ouiautraindenuit/u/18882974
Bron: https://www.change.org/p/ouiautraindenuit/u/18882974
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Nachttreinen
via OBB website krijg ik geen goedkopere tarieven hoor, tarieven Keulen naar Belgie met THalys , ICE of gewone treinen RE via AAchen + IR tot Liege + IC verder bijvoorbeeld, deze tarieven liggen vast, NMBS Europe biedt deze tarieven ook niet aan hoor , bovendien kan je zelfs Thalys Keulen-Brussel niet boeken via OBB, DB of Nightjet ...Portbou schreef:Mogelijk interessant voor wie de OeBB-Nightjet in Köln wil gaan nemen :
https://www.oebb.at/nightjet_newsletter ... af&bv=true
(Goedkopere tickets voor aansluitingen van en naar België)
Re: Nachttreinen
Bedankt voor je opmerking.via OBB website krijg ik geen goedkopere tarieven hoor, tarieven Keulen naar Belgie met THalys , ICE of gewone treinen RE via AAchen + IR tot Liege + IC verder bijvoorbeeld, deze tarieven liggen vast, NMBS Europe biedt deze tarieven ook niet aan hoor :D , bovendien kan je zelfs Thalys Keulen-Brussel niet boeken via OBB, DB of Nightjet ...
Ik had de link gepost zonder de site echt te testen.
Vanochtend wel wat tests gedaan en ben er inderdaad niet in geslaagd een goedkoper aansluitend ticket te vinden.
"Stückelen" blijft de boodschap.
Vb. Brussel-Wien op 16/02
Volledige trip via nightjet : 78€
Volledige trip via bahn.de : 68€
Brussel-Köln via bahn.de : 19€, Köln-Wien via nightjet : 39€ ; totaal 58€
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Nachttreinen
hallo, NMBS Europe geeft € 64,00 one way voor ICE Brussel-Keulen + NIghtjet Koln-Wien zitplaats sparpreis inclusief ICE zitplaats die kan je eraf laten is 6 Euro minder zo zie je maar dat NMBS Europe hier voordeliger is dan Bahn of OBB enz...Portbou schreef:Bedankt voor je opmerking.via OBB website krijg ik geen goedkopere tarieven hoor, tarieven Keulen naar Belgie met THalys , ICE of gewone treinen RE via AAchen + IR tot Liege + IC verder bijvoorbeeld, deze tarieven liggen vast, NMBS Europe biedt deze tarieven ook niet aan hoor , bovendien kan je zelfs Thalys Keulen-Brussel niet boeken via OBB, DB of Nightjet ...
Ik had de link gepost zonder de site echt te testen.
Vanochtend wel wat tests gedaan en ben er inderdaad niet in geslaagd een goedkoper aansluitend ticket te vinden.
"Stückelen" blijft de boodschap.
Vb. Brussel-Wien op 16/02
Volledige trip via nightjet : 78€
Volledige trip via bahn.de : 68€
Brussel-Köln via bahn.de : 19€, Köln-Wien via nightjet : 39€ ; totaal 58€
Re: Nachttreinen
Inderdaad niet slecht van b-europe. Het was ooit anders...railtravelmanager schreef:hallo, NMBS Europe geeft € 64,00 one way voor ICE Brussel-Keulen + NIghtjet Koln-Wien zitplaats sparpreis :) inclusief ICE zitplaats die kan je eraf laten is 6 Euro minder zo zie je maar dat NMBS Europe hier voordeliger is dan Bahn of OBB enz... :)
Re: Nachttreinen
Slaaprijtuigen zijn bij de Fransen al even afgeschaft, de keuze is dus tussen couchettes van 6 en 4, en zitrijtuigen. Couchettes van 4 zijn 1e klasse...
Re: Nachttreinen
Er is ook altijd minstens één rijtuig met gewone zetels, maar dat zal waarschijnlijk niet je voorkeur dragenkika schreef:OK, couchettes van 4 of 6 is dus de realistische keuze, bedankt.
Re: RE: Re: Nachttreinen
Voor 75€ maak je er een "espace privative" van en heb je de couchette voor jou alleen.kika schreef:OK, couchettes van 4 of 6 is dus de realistische keuze, bedankt.