

Ik vreesde al even dat ik terug naar Leuven moest om te betogen...


En staakt men bij Infrabel? Is bekend wanneer uitsluitsel wordt gegeven over welke dagen gestaakt wordt?Steven schreef:Die afzonderlijke bedrijven staken normaal niet maar als bij Infrabel de winkel dicht gaat is het heel simpel en dat zal er geen enkele trein rijden. Doch sinds het laatste nieuws dat de Vlaamse vakbonden hun stakingsaanvraag hebben opgeschort is het de vraag wat er effectief zal gebeuren. Het zou wel is heel verschillend kunnen zijn tussen noord en zuid.
De stakingen voor 21, 22 en 23 januari zijn ingetrokken. Op 27 en 28 januari is er bij mijn weten nooit sprake geweest over een staking. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat er toch wilde stakingen zijn op 21, 22 en 23 januari.i11 schreef: Kan iemand mij vertellen of er op vrijdag 22 / zaterdag 23 januari / woensdag 27 januari / donderdag 28 januari gestaakt wordt?
Ik ga naar Frankrijk, maar indien er op die dagen gestaakt wordt, ga ik wel met het vliegtuig ipv met Thalys en TGV Brussel-Frankrijk.
De meeste impact voor die andere maatschappijen wordt veroorzaakt door het stilleggen van de seinhuizen. Als er daar gestaakt wordt, kan niemand er nog door. BeNeLux-trein, ICE (& TGV?) door een gemengde pool Belgen (NMBS) en NLers/Duitsers/Fransen, EUR* weet ik niet.i11 schreef:Extra vraag: Nu Thalys een aparte onderneming is geworden, worden zij dan ook geraakt door de eventuele staking?
Richt het conflict zich tot louter NMBS of ook aanverwante maatschappijen zoals Thalys / Eurostar / ICE / TGV BE-FR / treinen Brussel-NL ?
Wat bedoel je daarmee?Steven schreef:Die afzonderlijke bedrijven staken normaal niet maar als bij Infrabel de winkel dicht gaat is het heel simpel en dat zal er geen enkele trein rijden.
De achillespees van de treinverkeer dus.Steven schreef:Het kan perfect, een paar strategische (lees Brussel en nog een paar andere) seinhuizen platleggen en je legt bijna onmiddellijk het grootste deel van het land plat. Nadeel van ons net waar bijna alle verkeer op Brussel gericht is. De meest algehele stakingen uit het verleden zijn altijd op die manier uitgevoerd. Sluit de belangrijkste seinhuizen en dan maakt het echt niet veel meer uit hoeveel er willen werken, want een trein zal er niet meer rijden.
Infrabel zou het dan wel kunnen?Steven schreef:Maar de nmbs kan geen extra volk zetten op seinhuizen waar ze niets te zeggen hebben. Seinhuizen zijn het domein van Infrabel.
Maar waarom moet er meer volk op dat seinhuis? Met een staking is het meestal de methode om dat seinhuis te sluiten, trouwens een onderbezet seinhuis werkt niet als niet alle posten de minimum bemanning hebben, dat is hooguit goed voor een paar bewegingen maar niet voor druk treinverkeer. Dus waarom extra personeel dat je enkel kan gebruiken om met een staking eventueel in te vallen? Wetende dat het actiegebied van een seinhuis als maar groter aan het worden is weet je ook dat de minimum hoeveelheid mensen om het volledig te kunnen laten werken ook toeneemt. Doch als zo'n seinhuis uitvalt is de impact ook veel groter.odul schreef:Infrabel zou het dan wel kunnen?Steven schreef:Maar de nmbs kan geen extra volk zetten op seinhuizen waar ze niets te zeggen hebben. Seinhuizen zijn het domein van Infrabel.