Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

Tja, overweg13, voor elk voorbeeld van iemand die tot zijn pensioen gemotiveerd en kundig voor de klas stond, kan ik spijtig genoeg ook evenveel tegenvoorbeelden geven. En ik kan me bovendien voorstellen, dat je als leerkracht andere manieren had om het werk voor jou afwisselend te maken, en daarmee boeiend. Mentoruren, andere vakken, nieuwe handboeken, regelmatig de literatuurlijsten opschonen en aanvullen met 'nieuwe' klassiekers... Als een leerkracht echter slechts kon klagen dat de uren Latijn veel te veel waren afgenomen, dat de leerlingen veel te aanmatigend waren, maar wel elk jaar exact dezelfde testen afnam, tot de woordenschatoverhalingen toe, dan was hetzelfde blijven doen tot je pensioen voor niemand goed.
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

@dekooiker: Toegegeven, de huidige NMBS is niet op dat nieuwe werken gebouwd, en is zelfs de verkeerde kant aan het opgaan. Maar op termijn lijkt mij dat wel de oplossing te worden, als we langer moeten gaan werken. Ik denk wel dat je het ermee eens bent, dat veel mensen niet meer in staat zijn om hun huidige job nog jaren vol te houden op de manier waarop ze bezig zijn, terwijl dat wel de bedoeling is. Niet alleen bij het spoor, maar algemeen.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef:Ik kan natuurlijk al terugkijken vanuit het pensioen, en er zijn 2 elementen in mijn loopbaan die het allemaal erg aangenaam hebben gemaakt:
- de zo vaak gewraakte vaste benoeming, die je net de ruimte geeft om met de echt belangrijke dingen van het beroep bezig te blijven, zonder andere zorgen;
- het feit dat ik tot het einde fulltime voor de klas heb gestaan en dat ik de indruk had dat ik mijn vak (zowel pedagogisch als inhoudelijk) altijd beter beheerste én dat de leerlingen daar ook altijd meer positieve appreciatie konden voor opbrengen.

Ik ga dus graag volledig in tegen al degenen die beweren dat de vaste benoeming voor inefficiënte ambtenaren zorgt, en dat je vaak moet wisselen van post om overtuigend over te komen. Ik denk dat het vaak precies het omgekeerde is.

Propria laus sordet.
In sociologische studies zouden ze dit statement als egoistisch aanzien , om het ´te vroeg' op rust gaan en de 'kwaliteit' koppelen aan levenslange benoeming zonder garantie ,te vergenoedzamen.
Paul
Berichten: 1336
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Paul »

Vergenoedzamen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Paul schreef:Vergenoedzamen?
Indeed , de Franse corrector van mijn door het bedrijf verschafte Ipad speelt me parten, en 25 jaar in Frankrijk .
Het moet natuurlijk vergenoegzaam zijn. Of "Lichtjes tevredengesteld".
Homo sum,humani nihil a me alienum puto.
rdv
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

groentje schreef:Het lijkt mij verstandiger om te kijken hoe we het werk haalbaar kunnen houden. En een van de manieren om het haalbaarder te maken, is het aantal gewerkte uren verminderen, eerder dan sneller op pensioen. Of de laatste jaren meer rustige diensten, meer mentoraat, bijvoorbeeld, of meer daguren...
Dat lijkt me idd het belangrijkste. Maar dat kan je natuurlijk niet eventjes op een maand organiseren. Jammer dat men 10 jaar geleden niet pro-actief dit gedaan heeft, met het oog op de vernieuwingsgolf n.a.v. de massale pensionering. Als men het bij Defensie kan, waarom dan niet bij de spoorwegen? Er is zeker een probleem met het werkbaar houden van het werk (zie ook de cijfers voor langdurig zieken die de pan uit swingen). We zouden kunnen kijken naar de regeling in de social-profit: verplegers bvb. krijgen op hun 35e 5 dagen extra vakantie, op hun 45e weer 5 dagen, en op hun 55e weer 5 dagen (uit de losse pols, aantal kan onjuist zijn). In praktijk betekent dat dat ze dan vanaf hun 55e 4/5e werken (zonder loonverlies). Dat lijkt me voor het operationeel personeel met wisselende uren een goed systeem, maar natuurlijk voor een stuk te compenseren bij de jongeren. Dat kan je natuurlijk moeilijk invoeren bij mensen die nu al onder bepaalde voorwaarden aan het werken zijn, maar je kan dat wel invoeren bij nieuwe aanwervingen.

Een ander alternatief is om TB (of TBG) iedere dag dezelfde dienst doen (of min of meer vergelijkbare uren)? Waarom moet dat rouleren? Ik meen begrepen te hebben dat dat nu toch al zo min of meer is voor een groep, en dat je daarnaast de "vlottende" hebt (of is dat depot-afhankelijk)? Lijkt me veel haalbaarder voor iedereen (personeel, maar ook voor de planning).

Vergeet ook niet dat het een wettelijke verplichting is om werknemers die hun job fysiek niet meer aankunnen een alternatieve job binnen de onderneming aan te bieden (bvb. ook bij zwangerschap. In de praktijk gebeurt dat nauwelijks, maar in een groot bedrijf zoals de NMBS moet dat toch mogelijk zijn. Voor TBs denk ik dan aan jobs zoals OSTCH of loketbediende; mogelijks zijn dat jobs met andere rang of verloning, maar ook daar is een mouw aan te passen als men dat echt wil.

Ook de diplomavereisten zijn echt niet meer van deze tijd. Over- of ondergekwalificeerd, als je je job goed kan doen omwille van ervaring of bijkomende opleiding, is dat toch voldoende? Biij de Vlaamse Overheid zal men geleidelijk aan overstappen naar verloning ifv functie-inhoud ipv verloning ifv diploma.
rdv
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

In De Morgen stond er dit WE dat heel wat NMBS-technici nog niet weet of ze met Nieuwjaar moeten werken of niet.
Klopt dat verhaal? En hoeveel is "heel wat" in dit geval?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Dat is voor meerdere rangen van toepassing hoor.
Eimai
Berichten: 859
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Eimai »

In principe weet al het treinpersoneel dat buiten reeks staat (meestal zoiets van een kwart van het personeel) of in het vlottend kader (i.e. aantal bestuurders die permanent buiten reeks staan) pas een dag op voorhand zeker of die thuis is of niet. Ik moet op oudjaar bv. ook tot pakweg 21u werken, maar het is best mogelijk dat dat woensdag plots tot 3u 's nachts geworden is.
Een ander alternatief is om TB (of TBG) iedere dag dezelfde dienst doen (of min of meer vergelijkbare uren)? Waarom moet dat rouleren? Ik meen begrepen te hebben dat dat nu toch al zo min of meer is voor een groep, en dat je daarnaast de "vlottende" hebt (of is dat depot-afhankelijk)? Lijkt me veel haalbaarder voor iedereen (personeel, maar ook voor de planning).
Ja, laat het uit met die zelfde dienst elke dag... Ongeveer dezelfde uren is ook altijd moeilijk aangezien we zoveel verschillende diensten hebben die op elk mogelijk moment van de dag beginnen en eindigen. In de reeksen proberen ze dat wat te regelen bij de opmaak ervan zodat het niet te snel te veel wisselt, maar als ze soms (vooral buiten reeks dan) niet anders kunnen dan is het best mogelijk dat je op een week iets krijgt als vroege, dag, late, nacht, en weer vroege. Reglementair toegelaten, in de praktijk uitzonderlijk, maar mij wel al overkomen.

Wat wel kan en ook gebeurt is een reeks voor de oudere bestuurders met betere uren (niet beginnen voor 5 uur 's ochtends bijvoorbeeld) en ook wat lichtere diensten, al zijn die reeksen in de praktijk ook niet gevuld met allemaal bestuurders die bijna aan hun pensioen zitten, en opnieuw: buiten reeks kunnen ze weer alle mogelijk uren krijgen.
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door kika »

Eimai schreef:Wat wel kan en ook gebeurt is een reeks voor de oudere bestuurders met betere uren (niet beginnen voor 5 uur 's ochtends bijvoorbeeld) en ook wat lichtere diensten, al zijn die reeksen in de praktijk ook niet gevuld met allemaal bestuurders die bijna aan hun pensioen zitten, en opnieuw: buiten reeks kunnen ze weer alle mogelijk uren krijgen.
Zo als duivelsadvocaat: In welke mate zijn er niet gelijkaardige argumenten te bedenken voor mensen die een lijn of trein nog maar 'net' kennen? Waar ga je de grens trekken? Hoeveel compensaties, beperkingen en andersoortige gunsten kan je überhaupt hebben om nog enigszins het personeel en haar verloning te kunnen plannen?

Ik begin er stilletjes aan van overtuigd te raken dat de onderhandelaars, van beide kanten, niet alleen elkaar niet goed (willen) begrijpen, maar dat ze ook niet goed weten waarover het eigenlijk gaat. En zo als buitenstaander, is gemopper over stakingen het enige wat je zonder problemen kan doen, want de situatie van binnen en van buiten begrijpen, doe ik in ieder geval niet.
Paul
Berichten: 1336
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Paul »

nighttrain schreef:
Paul schreef:Vergenoedzamen?
Indeed , de Franse corrector van mijn door het bedrijf verschafte Ipad speelt me parten, en 25 jaar in Frankrijk .
Het moet natuurlijk vergenoegzaam zijn. Of "Lichtjes tevredengesteld".
Homo sum,humani nihil a me alienum puto.
Sorry, Nighttrain, maar als ik "vergenoedzamen" in jouw zin vervang door "vergenoegzaam", dan nog krijg ik er kop noch staart aan...
Mijn leraar Frans van destijds zou zeggen: "Les excuses sont faites pour s'en servir" :wink:
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Paul schreef:
nighttrain schreef:
Paul schreef:Vergenoedzamen?
Indeed , de Franse corrector van mijn door het bedrijf verschafte Ipad speelt me parten, en 25 jaar in Frankrijk .
Het moet natuurlijk vergenoegzaam zijn. Of "Lichtjes tevredengesteld".
Homo sum,humani nihil a me alienum puto.
Sorry, Nighttrain, maar als ik "vergenoedzamen" in jouw zin vervang door "vergenoegzaam", dan nog krijg ik er kop noch staart aan...
Mijn leraar Frans van destijds zou zeggen: "Les excuses sont faites pour s'en servir" :wink:

Vergenoegzaam = ´lichte ´ tevredenheid
Of in de context ´een lichte tevredenheid' aangaande de vaste benoeming te koppelen aan de kwaliteit van de geleverde arbeid.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Het ACV gaat niet (mee)staken.
Een heel verstandige keuze.

Want zeg nu zelf: Als de vakbonden het been stijf houden en toch staken, zal de regering en de directie zeker geen duimbreed toegeven.
Wanneer de staking volledig wordt afgeblazen, kunnen de vakbonden meer gewicht in de schaal van de bemiddelaar gooien, want dan is het aan de regering en de directie om op hun beurt 'toegevingen' te doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5461
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steve »

Volgens De Morgen zou ook de Vlaamse vleugel van de socialistische vakbond de stakingsaanzegging intrekken.

Als dat inderdaad zo is, zitten we toch met een bij mijn weten zelden tot nooit geziene situatie waarbij de breuklijn bij de vakbonden niet ideologisch (voor zover daar nog veel ideologie aan te pas komt...) maar wel louter regionaal dan wel taalgebonden is. Benieuwd hoe dit verder evolueert.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Steve schreef:Volgens De Morgen zou ook de Vlaamse vleugel van de socialistische vakbond de stakingsaanzegging intrekken.

Als dat inderdaad zo is, zitten we toch met een bij mijn weten zelden tot nooit geziene situatie waarbij de breuklijn bij de vakbonden niet ideologisch (voor zover daar nog veel ideologie aan te pas komt...) maar wel louter regionaal dan wel taalgebonden is. Benieuwd hoe dit verder evolueert.
la Belgique de papa est mort. De ouderen onder ons zullen ietsje beter kaderen hoop ik.

Zoals toenmalige Eerste Minister Gaston Eyskens die op 18 februari 1970 naar aanleiding van de eerste Belgische staatshervorming verklaarde "La Belgique de papa a vécu", "de unitaire staat is door de gebeurtenissen achterhaald".
Plaats reactie